همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

داستان یک مرگ خوب


  

عضو منفور خانواده ادوبی بار دیگر قربانیان جدیدی گرفته تا شرکت‌های بزرگ دنیا به همان نتیجه‌ای برسند که سال‌ها پیش شرکت اپل به آن رسیده بود. پیدا شدن دو حفره امنیتی جدید در ادوبی فلش در هفته‌های گذشته این نرم‌افزار پخش چند رسانه‌ای آنلاین را یک گام دیگر به مرگ نزدیک کرد. در روزهایی که ادوبی فلش دست کمی از پنیر سوئیسی از لحاظ حفره‌های امنیتی ندارد، شرکت آمازون نیز تصمیم گرفته است ویدئوهای تبلیغاتی خودش را از حالت فلش درآورد.

کوچ دسته جمعی

مدت‌هاست پخش چند رسانه‌ای در حال مهاجرت به سیستم‌های دیگر است، مایکروسافت سراغ سیلورلایت رفته که چندان هم از فلش بهتر نیست. HTML5 به پایه اصلی پخش‌کننده ویدئو و انیمیشن تبدیل شده است و دیگر آپلود‌کننده‌های مبتنی بر وب پیشرفته‌تر، از روش‌های جدیدی برای جایگزینی فلش استفاده کرده‌اند که حتی یک خط از کدهای ادوبی فلش را در خود ندارد.

حتی بتازگی دو مرورگر کروم و فایرفاکس نیز به دنبال مرورگر سافاری اپل، ادوبی فلش را از پیشفرض خود حذف کرده‌اند تا جا برای پیشرفت‌های جدیدتر باز شود و این پدیده محبوب هکرها با حفره‌های امنیتی بی‌شمارش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع آسیب‌پذیری امنیت سیستم‌های عامل از دسترس کاربران خارج شود.

حتی به نظر می‌رسد شرکت تولیدکننده این نرم‌افزار یعنی ادوبی نیز دل خوشی از فلش ندارد، زیرا مانند رویکرد مایکروسافت نسبت به ویندوز، ادوبی نیز هیچ حمایت جدیدی از نرم‌افزار نکرده و این پروژه را شکست خورده در نظر گرفته است.

فلش کوچک می‌شود

با این حال هنوز هم سهم عمده‌ای از تبلیغات اینترنتی متعلق به ادوبی است و ماه گذشته بیش از صد میلیون آگهی از سوی کاربران در سطح جهان با نرم‌افزار فلش مشاهده شده است. جالب است بدانید 84 درصد بنرهای تبلیغاتی دنیای وب هنوز زیر سلطه ادوب فلش قرار دارد.

اما انگار در دنیای تبلیغات نیز ورق برای فلش برگشته و گوگل اولین گام را در این راه برداشته است، زیرا این شرکت بتازگی در به‌روزرسانی ماه سپتامبر برای مرورگر کروم اعلام کرد آگهی‌های تحت فلش به‌طور پیشفرض دیگر اجرا نمی‌شود و این به این معنی است که کاربر برای دیدن این ویدئوها باید روی آنها یکبار کلیک کند تا بتواند آگهی‌ها را تماشا کند. چیزی که تقریبا هیچ یک از کاربران تن به انجام آن نخواهند داد. فایرفاکس هم نمایش فلش را به دلیل نگرانی‌های امنیتی مسدود کرده است. این اقدامات باعث شده تا آمازون نیز تبلیغات فلش را از ظاهر شدن روی پلتفرم آگهی خود در سراسر سایت‌هایش ممنوع کند. آمازون بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغاتی نیست، اما یکی از اولین‌هاست که با نامی بزرگ چنین سیاستی را اتخاذ کرده است.

این نشانه‌ای برای آغازی بر پایان فلش است، زیرا سیستم‌های تبلیغاتی دیگر نیز به احتمال زیاد وقتی ببینند 51 درصد از کاربرانشان (مجموع کاربران کروم و فایرفاکس) از دیدن تبلیغات‌شان محروم هستند تصمیمی شبیه به آمازون خواهند گرفت.

به‌روزرسانی برای امنیت بیشتر

شاید ابتدا کنار گذاشتن فلش برای خیلی‌ها سخت باشد، زیرا بسیاری از ابزارهای اداری آنلاین و بسیاری از کاربران خانگی دیگر از فلش به‌صورت روزمره و حتی بدون آن‌که متوجه باشند استفاده می‌کنند و عمر باتری و امنیت خود را به خطر می‌اندازند. اما در هر صورت می‌توان این اتفاق را برای این دسته نیز خوشایند دانست.

برای کسانی که می‌خواهند تجربه جهان عاری از فلش را داشته باشند کافی است با به‌روزرسانی مرورگرهای خود قدمی بزرگ بردارند تا با غیرفعال کردن فلش به‌طور کامل در مرورگر خود از شر این پدیده خلاص شوند. اکنون دستگاه‌های تلفن همراه مانند iOS و گوشی‌های هوشمند اندروید و تبلت‌ها عمدتا فلش را از سیستم خود به‌صورت پیشفرض حفظ کرده‌اند و حتی یوتیوب نیز بتازگی به‌طور کامل به HTML5 روی آورده است. بزودی بدون وجود فلاش همه چیز سریع‌تر و در امنیت بیشتری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت تا یکی از شیرین‌ترین مرگ‌های تاریخ اتفاق بیفتد.

سبا اخوان

منبع: گاردین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد