همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

چند درصد از محصولات کشاورزی ایران سالم است؟


  

در حالی که برخی کارشناسان و باغداران معتقدند میزان مصرف کود و سموم در محصولات کشاورزی بالا بوده و این محصولات آلوده‌اند، سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که میزان مصرف سموم شیمیایی تنها در پنج درصد از محصولات کشاورزی ایرانی بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند سالی است که موضوع تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک در ایران به یکی از دغدغه‌های موجود در بخش کشاورزی تبدیل شده است، چرا که برخی کارشناسان معتقدند میزان مصرف کود و سموم در محصولات کشاورزی ایرانی بالا بوده و این عامل سبب می شود تا باقیمانده این مواد شیمیایی در این محصولات هنگام مصرف توسط مردم بالا باشد.

نوذر نگهداری، مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران یکی از کارشناسانی است که معتقد است استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی تقریبا در اکثر محصولات کشاورزی (محصولات زراعی و برخی محصولات باغی) وجود دارد، به گونه‌ای که کارشناسان روسی خواستار آن شدند که بتوانند دوره تولید محصولات کشاورزی در راستای تولید محصولی در حد استانداردهای جهانی را تحت نظر داشته باشند.

وی افزود: وضعیت مصرف کود و سموم شیمیایی در باغ‌ها با بخش زراعت متفاوت است، چرا که در بخش زراعت محصول از ابتدا تا انتهای دوره تولید زمان کوتاهی را طی می‌کند اما این دوره تولید در محصولات باغی طولانی‌تر است و اثرات کمتری از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شده در محصول باقی می‌ماند، اما همین اثرات هم نگران کننده بوده و اگر بخواهیم به سمت صادرات محصولات که در واقع پشتیبانی‌کننده کشاورز و تولیدات داخلی ما است حرکت کنیم بایستی بتوانیم محصولی سالم واستاندارد تولید کنیم.

مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی با تشویق و انگیزه دادن به کشاورز سبب شدیم تا مصرف کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد. از سوی دیگر از آنجایی که کشاورز و تولیدکننده تفاوتی بین محصول سالم و ارگانیک با محصولات غیر ارگانیک مشاهده نمی‌کرد مجبور شد تا برای سود بیشتر به تولید بیشتر سوق پیدا کند و یکی از راه‌های تولید بیشتر استفاده از کودهای شیمیایی بیشتر است.

نگهداری با بیان این‌که نتیجه استفاده از کودهای شیمیایی و بالا بودن باقیمانده‌های آن در محصولات کشاورزی، بیماری‌ها و سرطان های مختلفی است که در کشور شیوع پیدا کرده است گفت: آموزش کشاورزی طی سال های اخیر عملکرد بسیار ضعیفی داشته است، در صورتی که باید مجددا احیا شود و وظیفه اصلی خود را که همان آموزش کشاورزان در تولید محصول سالم و ارگانیک است را انجام دهد.

وزارت کشاورزی: جای نگرانی نیست

البته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در این میان نظری دیگری دارند چرا که یحیی ابطالی، معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است که مصرف سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی ایران ۴۰ درصد کمتر از جهان بوده و تنها پنج درصد از محصولات کشاورزی تولید شده در ایران دارای باقیمانده‌های شیمیایی بالا هستند.

وی افزود:‌ این که عده ای بدون دانش فنی و تخصصی لازم اعلام کنند که میزان مصرف کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در ایران بالا است درست نیست و نوعی خودزنی محسوب می شود.

ابطالی ادامه داد: متوسط مصرف سموم در هر هکتار از اراضی کشاورزی ایران ۵۶۰ گرم بوده، در حالی که در دنیا متوسط مصرف آن یک کیلوگرم است. از سوی دیگر سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که ۲۵ درصد از محصولات تازه خوری از طریق آن به دست مردم می رسد طی چهار فصل زراعی میزان باقیمانده‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی را ارزیابی و در نهایت اعلام کرده که تنها در برخی موارد حدود پنج درصد از محصولات ارزیابی شده دارای باقیمانده‌های سموم و کودهای شیمیایی بالاتر از حد استاندارد بوده که البته این میزان در دنیا پذیرفته شده است.

وی تاکید کرد:‌فرهنگ استفاده صحیح از کود و سموم شیمیایی در کشاورزی ایران باید ارتقا یابد و کشاورزان نیز باید در این زمینه بیش از پیش اطلاعات و آگاهی های خود را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، این که دقیقا کدام محصولات کشاورزی ایران در حوزه های مختلف زراعت، باغبانی، شیلات، دامپروری و … و چه میزان از آن ها دارای باقیمانده‌های شیمیایی بالاتر از حد استاندارد هستند هنوز مشخص نیست و تاکنون هیچ یک از سازمان‌های متولی نظارت بر تولید محصولات سالم و استاندارد در کشور اقدام به ارزیابی کامل از این محصولات و ارائه نتیجه به مردم نکرده است، درحالی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی موظف است به این سوال جواب دهد که چه ارتباطی بین میزان مصرف کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی با گسترش شیوع سرطان‌های مختلف در کشور وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد