همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کتاب “تولید بذر در محصولات کشاورزی” اثر رایموند ای .تی. گئورگ منتشر شد


  

کتاب “تولید بذر در محصولات کشاورزی” اثر رایموند ای .تی. گئورگ در ۱۴ فصل جهت بهره‌برداری دانشجویان و محققان کشاورزی به‌ویژه بذر منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، این کتاب که توسط دکتر فرشید قادری‌فر، دکتر نبی خلیلی‌اقدم، دکتر الیاس سلطانی و مهندس زهرا رستگار ترجمه شده است، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به بهای ۱۶ هزار تومان برای استفاده دانشجویان، محققان کشاورزی به‌ویژه دست‌اندرکاران بذر و سایر علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در پیشگفتار مؤلفان این کتاب آمده است: بذر نخستین نهاده کشاورزی است. با این‌وجود، اگرچه اراضی کشاورزی حداقل به‌اندازه گذشته مواد غذایی تولید می‌کنند، اما نشانه‌های زیادی حاکی از آن است‌که شالوده‌های تولید آنها در معرض خطر است. طی قرن بیستم، در مقیاس جهانی کشاورزی در مواجهه با نیازهای روزافزون به غذا بسیار موفق بوده است. این توفیق در تولید مواد غذایی اساساً به‌دلیل نوآوری‌های تکنولوژیکی و پیشرفت‌های علمی ازجمله اصلاح واریته‌های گیاهی جدید، استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها و توسعه سازه‌های آبیاری و دستگاه‌های فرآوری و بوجاری جدید بوده است. در این کتاب سعی ‌شده به چگونگی کشت صحیح و اصولی خانواده‌های مختلف گیاهان زراعی و علوفه‌ای جهت تولید بذر پرداخته شود که این امر باتوجه به افزایش روند شهری شدن و کاهش فضای مورد کشت‌و‌کار و در نتیجه به‌دست آوردن حداکثر عملکرد از فضای اندک اهمیت به‌سزایی دارد. براین اساس توجه به کشت اصولی و مطابق با قوانین و انجمن‌های تأییدکننده کیفیت بذر بیش‌ از پیش احساس می‌شود.

این کتاب مشتمل بر دو بخش است. بخش نخست به بیان پیشینه‌ای از تولید گیاهان زراعی و مؤسسات تأییدکننده کیفیت بذر و روش‌های ارزیابی مزارع تحت کشت محصولات بذری می‌پردازد. همچنین چگونگی تولید بذرهای مختلف از مراحل آماده‌سازی زمین زراعی، چگونگی انجام بازرسی و مخلوط‌کشی، ادوات برداشت، بوجاری بذر، حمل‌ و‌ نقل و انبارداری بذرها به‌طورکلی مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش دوم تولید بذر در گیاهان زراعی و علوفه‌ای مانند گندمیان و بقولات که در تغذیه دام و تأمین غذای بشر نقش عمده‌ای دارند، به‌طور جزیی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، کتاب مذکور دارای ۱۴ فصل به شرح ذیل است:

فصل ۱: از ارقام بومی تا اصلاح نباتات نوین

فصل ۲: گرده‌‎افشانی، انواع رقم

فصل ۳: زراعت، حفظ خلوص رقم و گیاهان زراعی ارگانیک

فصل ۴: برداشت و فراوری بذر

فصل ۵: انبارداری بذر

فصل ۶: کنترل کیفیت بذر، حمل‎‌ونقل و توزیع

فصل ۷: گندمیان: غلات خودگشن

فصل ۸: گندمیان: غلات دگرگشن چاودار، ذرت، ذرت خوشه‌‎ای و ارزن

فصل ۹: گندمیان- گراس‌‎های معتدله، چمنی و گرمسیری

فصل ۱۰: بقولات- لگوم‎‌های علوفه‌‎ای مناطق معتدله و گرمسیری

فصل ۱۱: بقولات- حبوبات

فصل ۱۲: گیاهان زراعی دانه‎‌روغنی خوراکی

فصل ۱۳: گیاهان علوفه‌‎ای خانواده کلم و اسفناج

فصل ۱۴: خانواده تاج‌‎خروس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد