همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

حلقه مفقوده فرآیند تولید تا مصرف آبزیان در بروجرد


  حلقه مفقوده فرآیند تولید تا مصرف آبزیان در بروجرد

غلامحسین اکبری*: یکی از عوامل مهم برای افزایش سرانه مصرف آبزیان ،گسترش دسترسی به بازار متمرکز آبزیان بویژه در شهرهای غیر ساحلی است.ایجاد بازارهای عمده و خرده فروشی ویژه آبزیان در شهرستان بروجرد بستر های مناسب اطلاع رسانی در مورد آبزیان  به صورت تبلیغات نقطه فروش،تنوع عرضه آبزیان، وجود قیمت های رقابتی، اطمینان بیشتر به بهداشت  محصول و شناسنامه دار بودن ماهی را فراهم می نماید.

در کنار این ویژگی ها حضور ضابطین بهداشتی و شرایط نظارتی قانونمند و توسعه شبکه های حمل و نقل و توزیع مویرگی ،امکان دسترسی را برای اکثر گروه های سنی و شغلی داخل شهرستان بوجود می آورد.

یکی از مشکلات عرضه آبزیان در شهرستان بروجرد ،عرضه نادرست و نا مناسب آن است.با توجه به زود فاسد شدن ماهی ،ایجاد بازارچه ماهی کمک می کند محصولات شیلاتی در تمام فصول در دسترس مردم قرار گیرد.

ایجاد بازارچه عرضه بهداشتی آبزیان علاوه بر عرضه بهداشتی ماهی و میگو ،دستاوردهای مثبتی همچون اشتغالزایی ،کنترل بهداشت  و سلامت فروشندگان ،نظارت متمرکز دستگاه های متولی از جمله دامپزشکی بازرگانی و شیلات برای عرضه آبزیان را در پی خواهد داشت.
از مزایای ایجاد بازار چه بهداشتی و استاندارد عرضه آبزیان ،حفظ کیفیت محصولات عرضه شده ،کاهش واسطه گری و در نتیجه کاهش قیمت ،کمک به حداکثر بهره وری و تولید در شهرستان و همچنین افزایش سرانه مصرف آبزیان و حمایت از حقوق تولید کنندگان ومصرف کنندگان می باشد.

سرانه مصرف آبزیان در کشور حدود 8 کیلو گرم است واین در حالی است که سرانه مصرف ماهی در شهرستان بروجرد 8/5 کیلوگرم می باشد.یکی از دلایل اصلی پایین بودن سرانه مصرف ماهی و فرآورده های دریایی توسط مردم بروجرد کمبود مکان عرضه بهداشتی و استاندارد آبزیان در شهرستان می باشد.این عامل به همراه کمبود صنایع بسته بندی و فرآوری آبزیان رغبت مصرف کننده را تا حدودی به مصرف این محصول با ارزش کاهش داده است.

در شهرستان بروجرد علی رغم افزایش نرخ رشد عرضه و تقاضا ،رشد بازارها(فروشگاه ها) صرفاً در قالب سنتی و بدون زیر ساخت های مناسب صورت گرفته است.با احداث سامانه های عرضه استاندارد آبزیان در شهرستان می توانیم شاهد تشکیل و آغاز به کار شبکه های نوین عرضه آبزیان در سطح شهرستان باشیم.

عدم سهولت دسترسی و اطمینان به محصولات آبزی به طبع"نبود بازار" و در نتیجه عدم نظارت،کنترل و ضابطه های قانونی،شهروندان بروجردی را در تصمیم خرید ماهی مردد می سازد.

احداث بازار عرضه بهداشتی و استاندارد محصولات شیلاتی حلقه مفقوده فرآیند تولید تا مصرف آبزیان را تشکیل می دهد که در دو حوزه اصلی عرضه و تقاضا را به یکدیگر متصل می نماید.

*مسئول شیلات شهرستان بروجرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد