همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

امنیت شغلی پزشکان کمتر از راننده ها


  

امنیت شغلی پزشکان کمتر از راننده ها
بیست وپنجمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در حالی روز سه شنبه گشایش یافت که پزشکان در این کنگره نگرانی خود را در خصوص ماده 616 قانون مجازات اسلامی اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هر چند به گفته دکتر «علیرضا زالی» رییس کل سازمان نظام پزشکی، شاکله متن قانون مجازات اسلامی جدید، حبس زدایی است اما پزشکان معتقدند که براساس ماده 616 قانون مجازات اسلامی، قاضی می تواند پزشک را به حبس محکوم کند.
این در حالیست که دکتر «ایرج خسرونیا » رییس انجمن متخصصان داخلی ایران امروز(سه شنبه) در حاشیه برگزاری کنگره سالیانه متخصصان داخلی ایران به خبرنگاران گفت : پیشتر در قانون مجازات اسلامی، ماده جایگزین حبس وجود داشت اما اکنون این ماده حذف شده است.
دکتر «کیوان الچیان» دبیر اجرایی کنگره سالیانه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز اظهار داشت: اگر مجازات جایگزین در صورت وقوع مرگ غیر عمد بیمار برای پزشک نباشد، پزشکان نیز احساس امنیت شغلی نمی کنند و ممکن است بیماران بدحال را به علت ریسک بالا نپذیرند.
دکتر خسرو نیا نیز در این زمینه به ماده 614 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که این ماده راننده ها را در رابطه با مجازات حبس جدا کرده است بگونه ای که راننده با ارایه برگ بیمه شخص ثالث، حبس نمی شود این در حالیست که چطور می شود برگ بیمه شخص ثالث در دادگاه ها به عنوان وثیقه قابل قبول باشد اما بیمه شغل و حرفه پزشکی ارزشی نداشته باشد و باید پزشک به زندان برود؟!
رییس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت : همه می دانند که صاحبان حرفه پزشکی مانند هر شغل دیگر ممکن است مرتکب اشتباه و لغزش شوند و درصد زیادی از اشتباهات و عوارض ایجاد شده، اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: اگر پزشک برای جلوگیری از این عوارض غیر پیش بینی از اعمال جراحی پر خطر خودداری کند چه کسانی ضرر می کنند و چه جان ها به علت تصویب این قانون از دست خواهد رفت.
 آیا قوه قضاییه در این راستا اقدامی انجام داده است؟
رییس قوه قضاییه به تازگی دستورالعملی برای قانون مجازات اسلامی ارایه داده که به جای زندان، تحت نظر بودن یا جریمه نقدی لحاظ شود.
هر چند دستورالعمل آیت الله آملی لاریجانی قدردانی جامعه پزشکی را به همراه آورد، اما مشکلی وجود دارد و آن اینکه قاضی به صورت مستقل عمل می کند و ممکن است طبق کتاب مجازات اسلامی نه دستورالعمل یاد شده، حکم را صادر کند و حبس پزشک در پی این حکم باشد.
دکتر خسرونیا در این خصوص گفت : این دستورالعمل به قانون نیاز دارد و نگرانی پزشکان این است که قاضی اگر مستقل عمل کند، براساس دستورالعمل یاد شده، حکم را صادر نکند.
وی با بیان اینکه اکنون 26 پزشک، نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، از آنها خواست تا لایحه ای را در خصوص تصحیح قانون مجازات اسلامی به مجلس تقدیم کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد