همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

اراضی کشاورزی، برج می‌شوند


  

عنایت بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در خصوص تغییر کاربری زمین های کشاورزی گفت: عدم حمایت از کشاورزان و باغداران و همچین خسارات وارده به باغات میوه در شمال کشور در پی بارش برف شدید در زمستان سال گذشته مزید بر علت شده تا زمین های کشاورزی و باغات تبدیل به آپارتمان شوند.

اراضی کشاورزی برج می شوند، کشاورزان بیکار

وی با تاکید بر لزوم حفظ زمین های کشاورزی به عنوان ثروت ملی، افزود: در حال حاضر به علت اقتصادی نبودن کشاورزی زمین ها تغییر کاربری می گیرند و مزارع و باغات میوه بالاخص در شمال کشور تبدیل به برج و آپارتمان می شوند بطوری که این روند روز به روز در حال توسعه است.

گرانی سوخت؛ مانع رسیدن میوه و صیفی به بازار مصرف

بیابانی با اشاره به اینکه عدم جبران خسارات وارده به کشاورز منجر به رها شدن زمین های کشاورزی شده، گفت: اکنون در شهرهایی که نوبرانه هایی مثل هندوانه و طالبی برداشت می شود گرانی سوخت و حمل و نقل باعث شده که این صیفی جات در مزارع باقی مانده و هیچگاه بدست مصرف کننده نرسد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در جیرفت ۲۰۰ تومان است اما کرایه حمل آن ۲۸۰ تومان است لذا برای کشاورز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که محصول را به بازار مصرف برساند و اگر هم به بازار برسد مصرف کننده مجبور است محصول را گران بخرد.

افزایش دو برابری قیمت کود اوره

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به نرخ بالای کود و سم برای کشاورز، گفت: پتروشیمی ها نه تنها قیمت کود اوره را بالا برده اند بلکه سهمیه ها را نیز کاهش داده و این مسئله سبب شده که قیمت تمام شده محصول برای کشاورز افزایش قابل توجهی یابد.

وی میزان عرضه کود اوره را به کشاورز در سال جاری حدود۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در کشت بهاره با وجود تقاضای زیاد کشاورزان برای کود اوره میزان عرضه کاهش یافته به طوری که آنگونه که گفته شده ۲ میلیون تن کود لازم است که تنها ۷۰۰ هزار تن در اختیار کشاورز قرار داده شده و این مسئله موانع کشت را در کشاورزان دو چندان کرده است.

بیابانی گفت: کشاورزان سال گذشته هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره را با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان خریداری می کردند در حالی که امسال علاوه بر کاهش عرضه مجبورند این کود را با نرخ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان تهیه کنند به نحوی که وزارت کشاورزی نیز نسبت به این مسئله اعتراضاتی را مطرح کرده اند اما تا کنون کارساز نبوده است.(ایلنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد