همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

حدود 20 درصد اشتغال در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاهی است


  

حدود 20 درصد اشتغال در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاهی است
22 میلیون اشتغال در کشور داریم که فقط حدود 20 درصد سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی (صاحبان مدارک فوق دیپلمو بالاتر) است.
مسلم خانی کارشناس ارشد بازار کار در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: بالاترین نرخ بیکاری هم در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی است و باید برای ساماندهی این وضع به سمت ترکیب بهینه آموزش نظری و کارورزی و مهارت کاری متناسب با نیاز بازار حرکت کنیم.
وی افزود: تا پایان سال 1394 بیش از 50 درصد بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل خواهند داد.
مسلم خانی گفت : توسعه اشتغال باید اولویت پایدار همه طرح ها و سیاست ها باشد و همه اموزش ها نیز با رویکرد کارآفرینی
صورت گیرد.
خانی گفت: بیش از 600 روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد و باید نظام اموزشی در کشور از دوره دبستان تا سطوح عالی با نیازهای بازار کار هماهنگ ومتناسب باشد.
خانی اعلام کرد : در المان بیش از یک سوم دروس آموزشی به کارورزی و مهارت های کسب و کار مربوط می شود.
وی افزود: طرح کارورزی در دانشگاهها کمک می کند تا فرصت های اشتغال و کارآفرینی برای فارغ التحصیلان فراهم شده و معمولا حدود 40 درصد در همان واحدی که دوره کارورزی را طی می کنند مشغول کار می شوند و 30 درصد هم در کسب و کار مشابه شاغل می شوند.
این مدرس کارافرینی بر تدوین نقشه راه توسعه اشتغال و سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت : باید در این نقشه ظرفیت ها ، نیازها و مزیت های بازار کار در سطوح استانی ، شهرستانی ، محلی و ملی تبیین شود.
مسلم خانی ؛ آمایش سرزمینی و عدالت جغرافیایی را از ویژگی های سندهای توسعه اشتغال دانست و گفت : بخشی از سیاست های اشتغال زایی هم به ساماندهی مشاغل خانگی با حدود 214 رشته شغلی اختصاص دارد.
خانی گفت : اگر اعتبار طرح های توسعه اشتغال براساس این نقشه راه ، توزیع شود احتمال تحقق اهداف به مرز 100 درصد می رسد چون در این اسناد مشحص می شود که در کدام استان و شهرستان ، چقدر ظرفیت اشتغالزایی کشاورزی ، صنعتی و خدماتی وجود دارد.
وی افزود : در کشور 6 هزار رشته شغلی داریم اما همه آنها پویا نیستند و باید quotation mark فرهنگ ملی مشاغل quotation mark تهیه شود که رشته های شغلی کشور را معرفی کند و کارجویان شناخت کافی برای کارآفرینی به دست آورند.
خانی اظهار داشت : نظام آموزش عالی باید کارآفرین باشد نه کارمند پرور و باید بازار کار را متناسب با نیروی کار بازسازی کنیم و امیدواریم با برنامه ریزی خوبی که وجود دارد این تناسب افزایش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد