همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ساخت عکس های Hdr در پنج گام


  

اگر تاکنون عکس‌هایی با نورهای فوق‌العاده و اغراق‌شده، دیده باشید، حتما بارها از خود پرسیده‌اید چگونه می‌توان چنین عکس‌هایی خلق کرد. پاسخ شما یک کلمه است؛ HDR. امروزه گوشی‌های هوشمند، افراد زیادی را با تنظیمات HDR برای عکاسی آشنا کرده است.

 این روش از عکاسی، رنگ و جلوه خاصی به عکس‌ها می‌دهد و می‌تواند از هر منظره و عکس یک صحنه اعجاب‌انگیز به‌وجود آورد. اما تکنیک HDR چیست؟ HDR مخفف High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ دینامیکی گسترده است. این اصطلاح، جدید نیست اما بتازگی به‌دلیل استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند مشهور شده است. در عکاسی منظور از محدوده‌ دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است. برای استفاده از HDR به جای یک تصویر، به سه تصویر نیاز داریم و هر تصویر با میزان جذب نور متفاوتی گرفته می‌شود؛ بنابراین جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این سه تصویر متفاوت است.

معمولا تصویری که با استفاده از HDR گرفته می‌شود، با آنچه ما با چشم خود می‌بینیم، نزدیک‌تر است، یعنی جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن بیشتر است. نکته مهم درباره HDR این است که باید بدانید کی و کجا از این تکنیک استفاده کنید. بهترین نتیجه را معمولا هنگام عکاسی از مناظر می‌گیرید. در تصاویری که از مناظر باز طبیعت می‌گیریم، معمولا تضاد نور بین آسمان و زمین زیاد است و دوربین در جذب نور کافی از بخش‌های مختلف تصویر به مشکل برمی‌خورد، برای همین HDR نتیجه بهتری می‌دهد. استفاده از این تکنیک در عکاسی از چهره زیر نور خورشید نیز به علت سایه‌روشن‌هایی که در چهره ایجاد می‌شود، نتیجه فوق‌العاده‌ای دارد. سومین حالت استفاده از HDR در نور کم و عکاسی با نور در پس‌زمینه است، زیرا با استفاده از این تکنیک بخش‌های پیش‌زمینه روشن‌تر و بخش‌های بسیار روشن پس‌زمینه، کم‌نورتر می‌شود. با تکنیک HDR و جلوه اعجاب‌انگیز آن آشنا شدید، اما چگونه با استفاده از فتوشاپ، عکس‌هایمان را به این حالت دربیاوریم؟

پس از باز کردن عکس در فتوشاپ، از روی لایه اصلی یک کپی بگیرید. برای این کار باید Ctrl+a را زده سپس Ctrl+c و Ctrl+v را فشار دهید تا لایه جدید ساخته شود. نام این لایه را به layer 2 تغییر دهید. حالا از ستون layers و از قسمت blend mode این لایه را به overlay تغییر دهید. همان‌طور که در شکل می‌بینید نتیجه کار باعث می‌شود نورهای تصویر بیشتر و زنده‌تر شود. حالا با فشار دادن دکمه میانبر Ctrl+a محدوده تصویر را انتخاب و آن را Desaturate کنید تا لایه اول سیاه و سفید شود. برای این کار باید از مسیر Image»Adjustments»Desaturate دستور را وارد کنید. کلید میانبر Ctrl+shift+U نیز همین نتیجه را ایجاد می‌کند.

سپس باید لایه 2 را معکوس کنیم. با این کار تصویر شما حالت نگاتیو عکس‌های آنالوگ را می‌گیرد. از مسیر Image»Adjustments»Invert این کار را انجام دهید یا از میانبر ctrl+i استفاده کنید. حالا افکت Filter»Blur»Gaussian را با مقدار ۴۰ پیکسل روی تصویر لایه 2 اجرا کنید تا کمی محوتر شود.

دوباره از لایه اصلی یک کپی دیگر بگیرید. نام این لایه را Layer3 بگذارید و به بالای دو لایه دیگر ببرید. برای این کار می‌توانید از میانبر Ctrl+shift+] استفاده کنید. سپس مانند آنچه در ابتدا توضیح داده شد از ستون layers و از قسمت blend mode این لایه را به linear light تغییر دهید. همان‌طور که می‌بینید همه رنگ‌ها بشدت گرم می‌شود، برای این‌که کمی از تاثیر آن کم کنید باید opacity لایه سوم را به ۶۰ درصد تغییر دهید.

اکنون مسیر Image»Adjustments»HDR toning را طی کنید، در این قسمت با پیغامی مواجه می‌شوید که از شما می‌پرسد آیا عکس را یک لایه یا فلت کند؟ گزینه Yes را انتخاب کنید. با انجام این کار منوی تنظیمات HDR باز می‌شود. از قسمت perest گزینه surrealistic high contrast را انتخاب کنید تا تصویر زیر برای شما ایجاد شود.

حالا یک کپی از این لایه بگیرید. برای این کار باید Ctrl+a را زده سپس Ctrl+c را فشار دهید. سپس سه بار alt+ctrl+z را فشار دهید تا به سه لایه اصلی برسید. حالا Ctrl+v را فشار دهید تا لایه‌ای که تنظیمات HDR روی آن اعمال شده بود، فراخوانده شود. لایه جدید باید بالاتر از دیگر لایه‌ها باشد. Opacity لایه جدید را به 60 تغییر داده تا نتیجه نهایی ظاهر شود.

غیر از روش بالا روش‌های زیادی برای تبدیل عکس‌ها به فرمت HDR وجود دارد. راه‌های راحت‌تری نیز برای تولید یک عکس HDR در تلفن همراه و بدون استفاده از فتوشاپ وجود دارد که بدون هیچ تلاشی می‌توانید به آن برسید. برای تبدیل عکس‌ها به HDR می‌توانید از نرم‌افزارهایی که این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند، استفاده کنید. در ادامه با یک نرم‌افزار برای رایانه و یک برنامک برای تلفن همراه آشنا می‌شوید.

مائده گیوه‌چین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد