همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز در همدان با مشکل کمبود نیرو مواجه است


  

ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز در همدان با مشکل کمبود نیرو مواجه است
بخش عفونی مرکز آموزشی درمانی فرشچیان تنها بخشی است که اقدام به بستری‌کردن بیماران اچ.آی.وی در همدان می‌کند اما این بخش از کمبود نیرو رنج می‌برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه همدان، این بخش به عنوان یکی از بخش‌های مجزا پذیرای بیماران واگیر و غیرواگیر است که شامل طیفی از سل و بیماران تنفسی تا مننژیت و عفونت استخوان می‌شود.البته تقریبا 2 سال است که یک واحد 6 تخته برای بیماران ایزوله که واگیردار هستند در نظر گرفته شده اما به دلیل این‌که این واحد در کنار بخش آی.سی.یو قرار گرفته و واحد ملاقات ممنوع محسوب می‌شود خیلی از بیماران هشیار آن‌جا دوام نمی‌آورند و خواهان برگشت به این بخش هستند.
همین باعث شده دو اتاق برای این بیماران در نظر گرفته شود، بیماران معتاد تزریقی نیز در اتاق مجزا بستری می‌شوند. به طور متوسط در ماه 4 تا 5 بیمار اچ.آی.وی در بخش عفونی بستری می‌شوند و در سال به حدود 40 تا 50 بیمار می‌رسد. تعدادی از این بیماران نیز در کلینیک مثلثی پرونده دارند و شاید هیچ‌وقت مشکلی نداشته‌اند که بستری شوند و به صورت سرپایی دارو مصرف می‌کنند.
آزمایش‌هایی برای تشخیص اچ.آی.وی
سرپرستار بخش عفونی مرکز درمانی فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره نحوه تشخیص این بیماری گفت: تنها یک آزمایش برای زدن این برچسب که با سرنوشت فرد سر و کار دارد کافی نیست و بعد از انجام آزمایشات ابتدایی لازم است آزمایشات تکمیلی صحت ابتلا را تأیید کند. مرکز فرشچیان تا مدت‌ها کیت‌های مربوط به آزمایشات این بیماران را به قیمت ارزان تهیه می‌کرد اما از آنجایی که مجبور بودیم کیت‌ها را نگه داریم تا به 15 مورد برسد نتیجه آزمایش دیرتر مشخص می‌شد و بیمار را به آزمایشگاه تخصصی می‌فرستادیم که هزینه بالایی داشت.
"لیلی یداللهی" افزود: اما از سال گذشته این کیت‌ها را در اختیار ما گذاشتند و ما هم دوره‌های تخصصی را گذراندیم و حالا ظرف 10 دقیقه نتیجه آزمایش مشخص می‌شود و انجام این آزمایش برای بیماران رایگان است. به نظر من چنین اقدامی بهترین کاری بود که برای این بیماران انجام شد و اگر نتیجه این آزمایش مثبت باشد با فرم ارجاع به درمانگاه شهدا فرستاده می‌شوند تا آزمایشات تکمیلی انجام شود.
تزریق از سرنگ مشترک و انتقال از شریک جنسی دو عامل مهم انتقال ایدز
سرپرستار بخش عفونی مرکز درمانی فرشچیان بر اهمیت اطلاع‌رسانی به بیماران درباره این بیماری تأکید کرد و ادامه داد: اطلاع‌رسانی به این بیماران از هرچیزی مهم‌تر است. مسلما کسانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند همه جامعه بیماران ایدزی نیستند اما به همین تعداد محدود هم آموزش‌های لازم داده می‌شود و سعی ما بر این است که بیمار در خانواده منزوی نشود به همین دلیل راه‌های انتقال اصلی به آن‌ها توضیح داده می‌شود.
یداللهی درباره راه‌های انتقال اصلی این بیماری گفت: دو راه اصلی انتقال این بیماری در سال‌های اخیر تزریق با سرنگ مشترک و انتقال از شریک جنسی بوده است و پیش آمده که ما 15 بیمار را با هم در این بخش بستری کرده‌ایم.
ضل نگاه منفی به این بیماران
یداللهی نگاه منفی اجتماع به این بیماران را بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها دانست و گفت: ابتلا به این بیماری دلایل مختلفی دارد و در خیلی از موارد ناخواسته اتفاق می‌افتد. بنابراین نباید نگاه منفی به این بیماران داشت و درباره آن‌ها قضاوت‌های عجولانه کرد. در این بیماری سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود و عفونت‌های فرصت‎‌طلب مقابله بدن با بیماری را کمتر می‌کنند. این عفونت‌ها باید درمان شوند تا طول عمر بیمار افزایش پیدا کند و این مستلزم مراجعه بیمار بدون دغدغه به مراکز درمانی است که با برخورد مناسب همکاران ما حاصل می‌شود.
درمان رایگان بیماران
رئیس مرکز فرشچیان نیز درباره نحوه ارائه خدمات به این بیماران گفت: از آنجایی که بیشتر این بیماران مشکل عفونی دارند و مستعد عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های تنفسی، پوست و بافت نرم هستند معمولا از طریق کلینیک مثلثی و از طرف متخصصان به این مرکز ارجاع داده می‌شوند و معالجه آن‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. علاوه بر این در صورت نیاز ترتیبی اتخاذ می‌شود که آنها با پزشکان دیگر از جمله متخصصان پوست و اعصاب مشاوره کنند.
دکتر "پیمان عینی" در ادامه گفت: بیماران اچ.آی.وی دو گروه دارو مصرف می‌کنند که یک سری مربوط به خود بیماری و شامل ضدویروس‌هاست که کلینیک مثلثی به طور رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد و به طور متوسط ماهانه 300 هزار تومان هزینه دارد. در صورت بستری‌شدن نیز که هربار یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد چیزی حدود 300 هزار تومان هزینه دارد که مرکز تقبل می‌کند. البته اگر داروها وارداتی باشند طبیعتا هزینه دارو بیشتر می‌شود.
مشکل کمبود نیرو
وی درباره وضعیت نیروهای بخش عفونی مرکز فرشچیان نیز گفت: بخش عفونی با مشکل کمبود فضا مواجه است و نیاز به گسترش دارد. قرار است بخشی از بیمارستان اکباتان که در حال ساخت است به ما واگذار شود. از طرفی یک بیمار اچ.آی.وی چند برابر یک بیمار معمولی وقت می‌گیرد و ما کمبود نیرو داریم که حتی پایین‌تر از استاندارد جهانی است. استخدام‌ها هم نمی‌تواند به صورت مستقل از طرف بیمارستان‌ها باشد و مشکل به کمبود بودجه وزارتخانه برمی‌گردد.
عینی افزود: در چند سال اخیر استخدام نیروی آقا در بیمارستان‌ها کم بوده و ما از این نظر دچار مشکل هستیم. جایگزین‌کردن نیروهای آقا نزدیک به غیرممکن شده و اجرای طرح انطباق با مشکل مواجه است. به خصوص برای بیماران اچ.آی.وی که بیشتر معتادان تزریقی هستند و اگر حالشان خوب نباشد ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. ما نیاز مبرم به استخدام نیروهای بیشتر به خصوص آقا برای مرکز داریم.
گزارش از فاطمه کاظمی خبرنگار ایسنا منطقه همدان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد