همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تجدیدنظر در قیمت روغن زیتون/ تعطیلی واحدهای تولیدی کشور



به‌دلیل نبود ماده اولیه در کارخانه‌های تولید روغن زیتون، پیش‌بینی می‌شود که تعطیلی واحدها تا دو ماه آینده اتفاق بیفتد.

دبیر انجمن روغن زیتون در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: با حذف ارز مرجع برای برخی از کالاها ازجمله روغن نباتی، به‌طور قطع، روغن زیتون نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

محمدرضا هاتفی بینایی افزود: در حال حاضر قیمت این محصول با قیمت مصوب‌شده سال گذشته عرضه می‌شود، اما نمی‌توان به این قیمت خوش‌بین بود، زیرا افزایش قابل توجهی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر کمبود روغن زیتون در سال نیاور آن و گرانی دلار، ارزش روغن زیتون در ایران افزایش یافته است.

هاتفی بینایی ادامه داد: به‌دلیل عدم ورود ماده اولیه خام به کارخانه‌ها، واحدها با کمبود روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از آنها تعطیل هستند.

 

مسکوت ماندن پیشنهاد واردات پنج‌هزار تنی روغن زیتون با معافیت گمرکی

دبیر انجمن روغن زیتون تصریح کرد: این انجمن در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر بازرگانی پیشنهاد واردات پنج‌هزار تن روغن زیتون با معافیت گمرکی توسط واحدهای صنفی تولیدکننده عضو این انجمن را داده است تا از تعطیلی واحدها جلوگیری شود، اما تاکنون هیچ جوابی به این نامه داده نشده است.

وی یادآور شد: در صورت عدم واردات، تا دو ماه آینده کل واحدهای تولیدکننده روغن زیتون تا آبان‌ماه که فصل برداشت محصول زیتون است، تعطیل خواهد شد.

هاتفی بینایی تأکید کرد: مصرف سرانه روغن زیتون در ایران بیش از 20 هزار تن است، در حالی که در سال آور زیتون کمتر از هفت‌هزار تن روغن در کشور تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: گرانی روغن زیتون به‌دلیل افزوده شدن ارزش ارز و واردات و همچنین مابه‌التفاوت تولید داخل باعث گرانی این محصول خواهد شد.

 

قیمت تولیدی روغن زیتون به ضرر تولیدکننده است

این فعال بخش خصوصی همچنین گفت: با وجود این عوامل، در سال جاری هیچ افزایش قیمتی برای روغن زیتون اعمال نشده است، ولی به ناچار با توجه به موارد فوق، باید در نرخ عرضه به بازار روغن زیتون تجدیدنظر شود.

هاتفی بینایی در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت روغن خام اکستراویژن وارداتی درب کارخانه جهت فرآوری و بسته‌بندی هر کیلوگرم 180 هزار ریال است که با توجه به هزینه‌های فرآوری، بسته‌بندی، توزیع، عمده و خرده‌فروشی، هر گرم روغن زیتون 320 ریال به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این قیمت نیز ضرر و زیان برای تولیدکنندگان را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی همچنان با واردات پنج‌هزار تنی روغن زیتون با معافیت گمرکی موافقت نکند، کمبود روغن زیتون و افزایش قیمت‌های آن را شاهد خواهیم بود.

هاتفی بینایی در پایان تصریح کرد: در هشت ماه گذشته پیشنهاد واردات پنج‌هزار تنی روغن زیتون داده شده است که مورد مخالفت وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

گفتنی است، با حذف ارز مرجع برای برخی از کالاها ازجمله روغن نباتی، افزایش قیمت را در سایر محصولات شاهد خواهیم بود؛ به‌گونه‌ای که با گرانی ارز، تولیدکنندگان داخل مجبور هستند به قیمت کالاها بیافزایند و بدین ترتیب این امر تمامی محصولات را متأثر خواهد کرد.

لازم به ذکر است، قیمت جدید محصولات تولیدی شرکت‌های روغن نباتی 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت و بر این اساس، بطری 675 گرمی سویا 27 هزار و 300 ریال، بطری 810 گرمی سویا 35 هزار و 100 ریال، حلب چهار کیلوگرمی نیمه‌جامد 196 هزار ریال، حلب 4.5 کیلوگرمی نیمه‌جامد 212 هزار ریال، حلب پنج کیلوگرمی نیمه‌جامد 239 هزار و 700 ریال، حلب 16 کیلوگرمی نیمه‌جامد 648 هزار ریال و روغن فله 35 هزار و 750 ریال تعیین شده است، اما در سامانه 124 هنوز قیمت روغن زیتون بر اساس قیمت مصوب سال گذشته روغن زیتون 470 سی‌سی 133 هزار و 800 ریال، روغن زیتون یک‌هزار سی‌سی 273 هزار ریال، روغن زیتون سه‌هزار و 200 سی‌سی 845 هزار ریال، روغن زیتون فرابکر 200 سی‌سی 62 هزار ریال، فرابکر یک‌هزار سی‌سی 265 هزار ریال و روغن زیتون فرابکر 450 سی‌سی 125 هزار ریال اعلام شده است که پیش‌بینی افزایش آن نیز از سوی انجمن روغن زیتون شده است./

 

خبرنگار: مژگان ستار

منبع

iana.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد