همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

یک دوره آموزشی پیشگیری از بیماری زنبور عسل شهرستان آذرشهر



یک دوره آموزشی پیشگیری از بیماری زنبور عسل برای 100 زنبوردار شهرستان آذرشهر برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آذرشهر با اشاره به اینکه در این دوره آموزشی نحوه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل، به‌ویژه بیماری‌های شایع نوزوما و لوک، به زنبورداران، توسط کارشناسان متخصص آموزش داده شده است، گفت: عامل بیماری نوزوما، نوعی میکروب به نام نوزما آپیس بوده که در جدار روده زنبور عسل لانه کرده و باعث بروز اسهال و در نهایت مرگ زنبور می‌شود.

دکتر حسن‌محمد جعفرزاده با بیان اینکه این بیماری در نقاط مرطوب بیشتر دیده می‌شود و معمولاً در فصل بهار و پاییز شیوع پیدا می‌کند، افزود: عواملی همچون بدی تغذیه، شرایط آب و هوایی نامساعد در بروز این بیماری نقش مؤثری دارد. مناسب نبودن تغذیه، ضعیف بودن کندوها، شرایط نامساعد جوی، استفاده از موم‌های کهنه در کندوها توسط زنبورداران، سم‌پاشی‌های بی‌موقع و بارندگی زیاد سبب انتقال بیماری از کندوی بیمار به کندوی سالم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاهده لک در اطراف و کنار کندو به‌ویژه اطراف سوراخ پرواز که در واقع لک‌های ناشی از اسهال زنبورهای عسل است، از علائم اصلی ابتلای کندو به این بیماری بوده و سبب مرگ و میر بالای زنبورهای عسل می‌شود، خاطرنشان کرد: بیماری لوک از مهمترین بیماری‌های نوزادان زنبور عسل بوده که تقریباً انتشار جهانی دارد و همه‌ساله خسارات زیادی به زنبورداران وارد می‌کند.

جعفرزاده ادامه داد: عامل این بیماری باکتریایی است و انتشار آن در داخل یک کلنی توسط زنبورهایی انجام می‌گیرد که اقدام به پاک کردن سلول‌های آلوده می‌کنند. اسپورهای باکتری معمولاً در بقایای سلول‌های مرده وجود داشته و به طرق مختلف ممکن است به داخل عسل راه پیدا کرده و تغذیه از این عسل آلوده باعث بروز بیماری در نوزادان می‌شود. انتقال شانهای آلوده به کلنی دیگر وخرید و فروش زنبور، ملکه یا وسایل زنبورداری می‌تواند باعث انتشار آن شود./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد