همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

یک کنکور برای همه دانشگاه‌ها



یک کنکور برای همه دانشگاه‌ها
جام جم آنلاین: تمام شد. کنکور روی سراشیبی حذف افتاد. از امسال شرط کنکور برای بیش از 90 درصد رشته محل‌های دانشگاه آزاد برداشته می‌شود و در دو نوبت دی امسال و مرداد سال آینده دانشگاه آزاد این دانشجویان را صرفا با در نظر گرفتن شرط معدل پذیرش می‌کند، اما برای رشته‌های رقابتی، ثبت‌نام از طریق آزمون سراسری خواهد بود و دیگر آزمون مستقلی به نام آزمون دانشگاه آزاد وجود ندارد.

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش و آموزش در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد: متقاضیان شرکت در کنکور که هم‌اکنون در دوره ثبت‌نام آزمون دانشگاه سراسری هستند، باید بدانند که به واسطه همین آزمون می‌توانند در رشته‌های رقابتی دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند.

رشته‌های رقابتی دانشگاه آزاد آن گروه از رشته‌های تحصیلی است که متقاضیان تحصیل در آنها از رشته‌های دیگر بیشتر است، برای مثال رشته‌های پزشکی و برخی مهندسی‌ها در این گروه می‌گنجند اما اوضاع و احوال این گروه از دانش‌آموزان که می‌خواهند در رشته‌های غیررقابتی دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدهند، رویایی است زیرا آنها دیگر رنگ کنکور را نخواهد دید و از دی امسال می‌توانند بدون کنکور و البته پس از سنجش معدل‌شان در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند.

خدایی گفت: این تصمیم براساس مصوبه کارگروه ماده (4) قانون پذیرش دانشجو گرفته شده است و براساس آن، امسال پذیرش دانشجو در حدود ده هزار کد رشته محل دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، بدون برگزاری آزمون و براساس سوابق تحصیلی تعریف شده در قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد و مزیتش این است که شمار زیادی از متقاضیان دانشگاه دیگر اضطراب گذشتن از سد کنکور را نخواهند داشت.

او تصریح کرد که این طرح شرط سنی ندارد و همه متقاضیان تحصیل بدون کنکور می‌توانند در آن شرکت کنند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح جزئیات حذف کنکور برای حدود ده هزار کد رشته محل دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، درباره این طرح توضیح داد:‌ برای رشته‌های بدون کنکور شرایط، ضوابط، نام و عنوان کد رشته محل‌های مذکور در دفترچه ثبت‌نام داوطلبان که در نیمه دوم دی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، منتشر می‌شود.

او تاکید کرد که پذیرش بدون آزمون فقط مختص امسال نیست و از این پس دو بار در سال انجام می‌شود و ثبت‌نام برای ورودی مهر در نیمه دوم مرداد و ثبت‌نام برای ورودی‌های نیمسال دوم در نیمه دوم دی صورت می‌گیرد.

منع انتقال و تغییر رشته دانشجو در رشته‌های حذفی

توکلی به این نکته هم اشاره کرد که کد رشته محل‌هایی که پذیرش آنها از طریق سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، از هیچ روش دیگری (آزمون، فراگیر و...) پذیرش نخواهند داشت و داوطلبانی که از راه سوابق تحصیلی برای رشته محل پذیرش می‌گیرند، اجازه انتقال یا تغییر رشته به رشته محل دیگری را که پذیرش آنها با آزمون است، ندارند.

او تصریح کرد: پذیرش بدون آزمون شامل آزمون‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) نمی‌شود.

آغاز ثبت‌نام متقاضیان دانشگاه آزاد

مشاور عالی سازمان سنجش با بیان این‌که داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب کد رشته محل‌های با آزمون دانشگاه آزاد لازم است که در آزمون سراسری سال 1392 ثبت‌نام کنند، تاکید کرد:‌ به همین منظور این داوطلبان می‌توانند از دوشنبه 20 آذر تا روز شنبه 25 آذر از طریق سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت‌نام نمایند. همچنین داوطلبانی که در تاریخ مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، می توانند از روز دوشنبه سی​ام بهمن تا پنجشنبه سوم اسفند اقدام به ثبت‌نام کنند.

آمار قبولی‌های موسسات کنکور واقعی نیست

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با هشدار نسبت به تبلیغات رنگین موسسات کنکور در جذب دانش‌آموزان پیش‌‌دانشگاهی و داوطلبان کنکور گفت:‌ آمار قبولی‌های این موسسات و آموزشگاه‌های آزاد صحت ندارد و مصادیق این ادعا را داریم.

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت موسسات و آموزشگاه‌های آزاد که با شروع ثبت‌نام کنکور بازار آنها رونق می‌گیرد، افزود: ابتدای هر سال تحصیلی بخشنامه‌ای را به همه مدارس متوسطه استان‌ها در خصوص برگزاری کلاس‌های جبرانی، تقویتی و کنکور ارسال می‌کنیم که امسال نیز این دستورالعمل به مدارس ارسال شده است.

وی ادامه داد: براساس این بخشنامه، مدارس می‌توانند در نوبت بعدازظهر در قالب فوق‌برنامه، کلاس‌های جبرانی، تقویتی و کلاس‌‌های کنکور برگزار کنند و با توجه به این‌که بیشتر مدارس یک نوبته است، آموزش و پرورش ظرفیت خوبی برای این گونه فوق برنامه‌ها دارد.

سحرخیز با بیان این‌که آموزشگاه‌های آزاد که در زمینه کنکور فعالیت دارند تا زمانی که نگاه خانواده‌ها به این کلاس‌ها تغییر نکند به روال فعلی باقی می‌ماند، تاکید کرد: مردم باید این اطمینان و اعتماد را به مدرسه داشته باشند، چون اعتماد آنها علاوه بر کاهش هزینه‌های مستقیم، از هزینه‌های غیرمستقیم و سایر آسیب‌های همراه کلاس‌های موسسات آزاد می‌کاهد.

وی با تاکید بر اطلاع‌‌رسانی به والدین و تغییر نگرش آنها به کلاس‌های کنکور اذعان کرد: این کلاس‌ها معجزه نمی‌کند و بر اساس مستندات، آماری که برخی از آموزشگاه‌ها از میزان قبولی خود در کنکور ارائه می‌دهند، واقعی نیست، زیرا برخی از این موسسات، شرکت دانش‌آموزان مستعد یا نخبه در یک یا دو آزمون خود را ملاک قرار داده و از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنند، در حالی که این موسسات ثمره تلاش حداقل سه ساله آموزش و پرورش را به نام خود مصادره می‌کنند.

مریم یوشی‌زاده - گروه جامعه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد