همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قدمهایی برای افزایش سرعت کامپیوترهای کم سرعت



بعضی از دوستان از من درخواست کرده بودند که روش  هایی را برای بهبود سرعت سیستم شان ارائه دهم. هر چند مطالب موجود در این زمینه کم نیستند، اما با این حال تصمیم گرفتم که یکسری از نکاتی که در عین ساده بودن گاهی اوقات از چشم دور می ماند را برای شما شرح و توضیح دهم. من در این مطلب قصد ندارم که برنامه ی خاصی را برای افزایش سرعت رایانه تان معرفی کنم، بلکه می خواهم با همین ابزاری که در دست داریم تا حد توان مشکلات خود را مرتفع سازیم. فکر کنم که مقدمه کافیست، به بحث اصلی می پردازیم:

speed-up-slow-computer

قبل از آموزش به شما بگویم که روش ها بسیار ساده هستند، بنابراین فکر نکنید که در این آموزش جادو خواهیم کرد:

۱- سعی کنید که تمام پارتیشن های رایانه تان را ScanDisk کنید:
برای اینکار به بخش زیر بروید:

Start => Programs => Accessories => System Tools => Scandisk

2- بروی سیستم خود حتماً آنتی ویروس نصب کنید و البته آپدیتهای مورد نیاز را نیز به آن برسانید. در بسیاری از مواقع دلیل کندی سیستم ویروس ها می باشند.
(اگر هم از نصب و دردسر آنتی ویروس های پولی خسته شده اید. آنتی ویروسهای رایگان AVG یا Avast و یا Anti Vir می تواند گزینه های مناسبی باشند)

۳- هر از چند گاهی ضد جاسوس های (Anti Spyware) خود را نیز فعال کنید. در بسیاری از مواقع جاسوس ها تاثیر کاملاً واضحی بروی سرعت می گذارند. خود من به شخصه زیاد از اینگونه بد افزارها رنج برده ام.
توجه کنید که آنتی ویروس ها و ضد جاسوس ها از یکدیگر جدا هستند.

۴- پارتیشن های ویندوز خود را هر از چند گاهی Defrag کنید.
برای اینکار می توانید از Disk Defragment خود ویندوز کمک بگیرید:

Start => Programs => Accessories => System Tools => Disk Defragmenter

نکته: سعی کنید که عمل دیفراگ را زیاد انجام ندهید، زیرا اینکار فشار زیادی را به هارد دیسک وارد می کند، در عین حال عدم انجام اینکار نیز درست نیست.
اگر هم فکر می کنید که برنامه ای که خود مایکروسافت برای دیفراگ کردن قرار داده است، مناسب نیست می توانید از سایر برنامه های دیگر در این زمینه کمک بگیرید.

۵- برنامه ها و بازیهای بی استفاده را پاک کنید.
نصب هر برنامه ای، حتی اگر از آن استفاده این نیز نکنید، باعث کندی سیستم می شود. برای پاک کردن برنامه ها و بازی های غیر ضروری به آدرس زیر بروید:

Start => Settings => Control Panel => Add Remove Programs

6- برنامه های غیر ضروری را از حالت Autorun سیستم خارج کنید.
اجرای هر کدام از این برنامه ها باعث پر شدن بخشی از Ram سیستم شده و در نتیجه فضا برای کارهای ضروری دیگر اشغال می شود. برای انجام اینکار به منوی Start رفته و در بخش Run عبارت msconfig را وارد کنید در پنجره ی باز شده در تب Startup برنامه های غیر ضروری را غیر فعال کنید.

۷- اگر Ram سیستم شما کم است، سعی کنید آنرا افزایش دهید که تاثیر بسزایی در سرعت کامپیوتر شما دارد.
به عقیده ی من برای ویندوز XP حداقل Ram سیستم شما باید ۵۱۲ مگابایت باشد و برای ویندوز های ویستا و یا ویندوز ۷ حداقل ۲ گیگابات رم نیاز است.

۸- فایلهای غیر ضروری را پاک کنید. (برای اینکار می توانید از برنامه های عالی و رایگان CCleaner و یا Glary Utilities کمک بگیرید.)

۹- سیستم خود را خاموش کنید. سپس پوشش رایانه ی خود را باز کنید، درون کیس بدنبال کابل های ارتباطی سرگردان بگردید، ممکن است بعضی از کابلها از جای خود خارج شده باشند، که همین موضوع می تواند یکی از دلایل کندی سیستم باشد.

۱۰- درایور سخت افزارهای خود را هر از چندگاهی بروز کنید.

۱۱- بوسیله ی ابزار چک کننده ی بد سکتور ، سکتور های هارد خود را مورد ارزیابی قرار دهید، زیرا در بعضی از مواقع دلیل کندی بالا آمدن سیستم، بد سکتور می باشد.

۱۲- در بعضی از مواقع به دلایل گوناگون بعضی از فایلهای سیستمی از بین می رود و یا خراب می شود که در نتیجه، مشکلات و مسائل گوناگونی را در پی خواهد داشت. در این صورت، می توانید سیستم عامل خود را هر چند وقت یکبار Repair بکنید.

۱۳- بعضی از شما دوستان بجای Turn off کردن کامپیوتر خود، آنرا Hibernate می کنید. بیاد داشته باشید که هنگامی که اینکار را زیاد انجام دهید، سرعت کامپیوتر شما کاهش پیدا می کند. بنابراین ممکن است یکی از دلایل کندی سیستم شما همین Hibernate زیاد باشد که در این مواقع بهتر سیستم خود را یکبار Restart یا Turn off کنید.

۱۴- جدای از مشکلات نرم افزاری که بیان شد، یکی دیگر از عوال کندی سیستم، ایرادات سخت افزاری می باشد. که در این صورت باید سیستم به یک شخص متخصص نشان داده شود.

۱۵- معمولاً ویندوز ها، بخشی از فضای هارد دیسک را نیز برای اجرای برنامه های خود بکار می گیرند، با توجه به این مسئله سعی کنید که فضای هارد دیسک شما مخصوصاً پارتیشنی که در آن سیستم عاملتان نصب شده است، دارای فضای کافی باشد.

مطمئناً با رعایت حتی ۱۰ مورد از موارد بالا، سرعت رایانه تان تاثیر مثبتی را خواهد گرفت.

منبع

p30help.ir


مشاهده مطالب مرتبط با این مطلب 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد