همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی


تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی   

Picture 001.jpg
تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی
 
نویسنده و ویرایشگر: لیندا بی.کاتز
 مترجم:
سید نصر نوربخش
محمدرضا روزبهانی
شهرام احمدی
منصور حبیبی
عنوان: تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی
نویسنده و ویراستار: لیندا بی. کاتز
مترجمان: سید نصر نوربخش، محمدرضا روزبهانی، شهرام احمدی، منصور حبیبی
ناشر: لوح نگار
نوبت چاپ: اول تابستان- 1390
شمارگان: 2000 نسخه
ایران به دلایل مختلف نظیر تنوع بالای زیست گیاهی (کوه، جنگل، کویر و ...)، تنوع توپو‌گرافی و قرار گرفتن تحت تأثیر الگوهای اقلیمی متفاوت (اقلیم مدیترانه‌ای، سرد، خشک،گرم، مرطوب و بیابانی) از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است. آمارها نشان می‌دهند که بیش از یک چهارم ارزش صادرات غیرنفتی، یک چهارم اشتغال و بیش از 93 درصد از عرضه غذا در داخل کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد. این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی، توسعة تحقیقات و فناوری‌ها و توسعة مشارکت‌های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می‌آید، ضمن اینکه ایران در بسیاری از موارد جزء کشورهای مهم  تولیدکننده محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت کشاورزی یکی از اولویت‌های کشور می‌باشد و هرگونه اعمال خرابکاری در آن با تبعات گسترده اجتماعی و سیاسی همراه است. اگرچه کاربرد اجرام زیستی به‌عنوان یک عامل تهدید‌کننده علیه امنیت ملت‌ها و کشورها سابقه تاریخی دارد، ولی بعد از وقایع تروریستی 11 سپتامبر سال 2001م بصورت فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. اگروتروریسم زیر مجموعه‌ای از بیوتروریسم می‌باشد و به مجموعه‌ای از اقدامات عامدانه جهت شیوع بیماری‌های گیاهی و دامی با هدف ایجاد نگرانی و خطر در حوزة سلامت زنجیرة غذایی اطلاق می شود که دارای اثرات منفی گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد.
با توجه به اینکه کشاورزی دارای گستردگی محصولات با آسیب‌پذیری‌های منحصر به‌فرد می‌باشد و مراکز کشاورزی (مزارع و دامپروری‌ها) از لحاظ جغرافیایی در محیط‌های نا امن در تمام سطح کشور گسترده شده است، کاربرد و پراکنش عوامل بیماری‌زا علیه آن به راحتی امکان‌پذیر است، به طوری که علیرغم عواقب قابل توجه حملات تروریستی، تاکنون توجه کمی به این مساله معطوف بوده است.
با عنایت به موارد فوق، لزوم ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات طبیعی و عامدانه فرا روی بخش کشاورزی کاملاً احساس می‌شود. لذا آموزش، اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی‌های متخصصین کشاورزی و علاقمندان علوم مرتبط، در این زمینه از اهمیت ویژه در پاسداری از بخش کشاورزی و به تبع آن، امنیت غذایی و استقلال ملی برخوردار است.
این کتاب شامل دو  فصل به شرح زیر می‌باشد:
فصل اول: اگروتروریسم: تهدیدات و تمهیدات کشاورزی به‌عنوان یک هدف تروریستی
فصل دوم: هنوز، علی‌رغم اقدامات صورت گرفته به منظور حفاظت از کشاورزی
در برابر حملات تروریستی، چالش‌های بسیار مهمی
در این زمینه باقی مانده است.
این کتاب جزء اولین منابع فارسی موجود در این زمینه است و امید می‌رود موجب توجه بیش‌تر مسئولان و پژوهشگران در حیطة امنیت زیستی و حفاظت از منابع پایه قرار گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد