همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

فنون نگارش رزومه در رشته‌های مهندسی کشاورزی


کارگاه رزومه‌نویسی
فنون نگارش رزومه در رشته‌های مهندسی کشاورزی


اشاره:

نگارش تجربه‌های شغلی و تحصیلی در قالب رزومه، فرصت‌های اشتغال بیشتری را در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. به طوری که،هرچه مهارت‌ها و تخصص‌های کارجویان خاص‌تر باشد، شرایط اشتغال آنان نیز افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین بخش رزومه عنوان آن است. اغلب مدیران دیدگاه ویژه‌ای به بخش تحصیلات و رشته دانشگاهی دارند. عنوان مهارت باید دقیقا متناسب با نوع فعالیت، رشته تخصصی و خواست مدیران باشد. آنان به دنبال افراد متخصص در رشته‌های مورد تقاضای خود هستند. پس از مصاحبه، افرادی را انتخاب می‌کنند که دارای تخصص، مهارت و سابقه کاری در همان رشته باشند. بنابراین فقط در رشته‌ای که مورد تقاضای شرکت و سازمان است، شرکت کنید. برای آشنایی بیشتر با نگارش رزومه‌های رشته کشاورزی با ما در این مقاله همراه شوید.

 اهمیت رشته‌های دانشگاهی در اشتغال کارجویان

امروزه دنیای کسب‌وکار به مشاغل تخصصی و حرفه‌ای نیاز دارد. رشته‌های کاربردی، کشاورزی و فنی و مهندسی به دلیل وسعت حوزه فعالیت‌ها، همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند. عنوان دانشگاه محل تحصیل نیز نقشی بسیار حائز اهمیت در اشتغال دارد. معمولا اغلب کارفرمایان و مدیران سعی می‌کنند تا از مراکز معتبر علمی، منابع انسانی شرکت یا سازمان‌شان را تامین کنند.

طرح‌ کسب‌وکار، کلید استخدام

اگرچه طرح‌های دانشجویی در نگاه نخست غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند، اما با پرداخت و تدوینی کارشناسانه، قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند و می‌توان آن‌ها را اجرایی کرد. آموزش‌های آکادمیک و نظری اگرچه با معیارهای بازار کسب‌وکار که همچون دانشگاهی جامع، بستری برای ارتقای متخصصین فرآهم می‌آورد در تضاد است اما کانونی برای پرورش دروس پایه و آگاهی از جهان تجارت به شمار می‌رود. از این منظر تلفیق دانش و تجربه و پیوند میان فضای آکادمیک و قوانین دانشگاه بازار تجارت می‌تواند همچون پلی ارتباط دهنده شرایط مطلوبی به وجود آورد.  

رزومه‌های دانشجویی

رزومه‌های دانشجویی برخلاف رزومه‌های حرفه‌ای دیگر، محدودیت‌هایی دارند که با توجه به شرایط تحصیلی و میزان فعالیت در دوره دانشگاه بررسی می‌شوند. اغلب فارغ‌التحصیلان سوابق شغلی کمی دارند و محتوای رزومه آنان را اکثرا فعالیت در شرکت‌ها به طور نیمه وقت، تدریس در موسسه‌های آموزشی، کلاس‌های خصوصی و بسیاری از فعالیت‌های نیمه‌وقت دیگر تشکیل می‌دهد. اما به لحاظ میزان تنوع رشته تحصیلی و تخصص‌ها، بیشترین اولویت را به خود اختصاص می‌دهند. سبک نوشتاری این نوع رزومه‌ها، قالب ساده و راحتی دارد. در بسیاری از آنان دو یا سه مورد سابقه کاری ذکر می‌شود. بنابراین نیازی به افزودن جزئیات اضافی نیست. سوابق حرفه‌ای در بسیاری از آنان وجود ندارد. زیرا به جز درصد بسیار محدودی که با استفاده از رشته مرتبط دانشگاهی خود جذب همان فعالیت می‌شوند، افراد دیگر چنین موقعیتی به دست نمی‌آورند و اغلب در فروشگاه‌ها و شرکت‌های دیگر، به فعالیت‌هایی غیرمرتبط با رشته دانشگاهی خود می‌پردازند.

 فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی

تهیه و تنظیم فهرستی از عملکردها، تجربه‌های علمی و اجرایی، همچنین ارسال مقاله به همایش‌های ملی و بین‌المللی از الزامات رزومه‌نویسی و اشتغال در این رشته محسوب می‌شوند.

با توجه به پیشینه طولانی این رشته، اغلب فارغ‌التحصیلان برای آغاز به کار باید شرایط خاصی را دارا باشند. داشتن زمین کشاورزی، طرح کسب‌وکار و کارآفرینی، ایجاد تعاونی‌ به منظور ترویج و توسعه اشتغال و در نهایت ارائه طرح‌های کشاورزی و توجیح‌پذیر از جمله مواردی است که فارغ‌التحصیلان این رشته با آن مواجه هستند.

ویژگی‌های رزومه فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی

رزومه‌های بخش کشاورزی اغلب بر طرح‌ها و بسترهای اشتغال و کارآفرینی شکل می‌گیرند. مهم‌ترین عاملی که در این گونه رزومه‌ها به چشم می‌خورد، فقدان سرمایه لازم برای آغاز به کار است. اگر طرح مورد تایید کارشناسان قرار گیرد، بااخذ تسهیلات شرایط مطلوب برای اجرا فرآهم می‌آید. مهم‌ترین اولویت‌های این رزومه‌ها به شرح زیرند:

 *  اهداف، طرح‌ها و نجوه اجرایی‌کردن آن‌ها به طور کامل در رزومه شرح داده شوند.

* مشاغل، سوابق و دانش مورد نیاز برای اجرای طرح معرفی شوند.

* سرمایه مورد نیاز، منابع انسانی، مدت آغاز و اتمام طرح، مساحت زمین مورد نیاز و موارد دیگر را عنوان کنید.

 مشخصات فردی

شرح خصوصیات فردی در ابتدای رزومه نوشته می‌شود و حاوی اطلاعاتی درباره ( نام و نام خانوادگی. آدرس محل سکونت. شماره تماس و آدرس پست الکترونیکی است.)

 اهداف و برنامه‌ها

در این بخش هدف از اجرای طرح و شرح برنامه به نگارش درمی‌آید. چرا قصد دارید این طرح را به اجرا درآورید؟ آیا موفقیت طرح توسط کارشناسان تضمین شده است؟ این طرح برای چه تعداد از افراد شغل ایجاد می‌کند؟ چه مدت طول می‌کشد تا طرح به سوددهی برسد؟ سوالاتی اینچنینی و ذکر جزئیات کامل در صورت درخواست کارشناسان در برگه‌ای جداگانه که حاوی مشخصات کامل طرح است به همراه رزومه ارسال می‌شود. ولی در رزومه به ذکر نکاتی مختصر درباره طرح اکتفا کنید.

مهارت‌ها و طرح‌های اجرا شده

چکیده‌ای از نخستین فعالیت‌ها و طرح‌های کشاورزی خودتان را حداکثر در یک پاراگراف ذکر کنید. به یاد داشته باشید؛ محتوای این پاراگراف، مهم‌ترین بخش رزومه شما را تشکیل می‌دهد. زیرا به بیان سوابق و مهارت‌هایی می‌پردازد که با رزومه‌های کارجویان دیگر به رقابت خواهد پرداخت.

سوابق تحصیلی و دوره‌های آموزشی

پس از ذکر فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با رشته دانشگاهی، آخرین اطلاعات تحصیلی‌تان را بنویسید. فهرست مراکز و آموزشگاه‌هایی که موفق به گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی شده‌اید و گواهینامه مهارت دریافت کرده‌اید، باید در این قسمت با ذکر سال اخذ مدرک تحصیلی نوشته شود.

سوابق شغلی

کلیه فعالیت‌هایی که تا کنون انجام داده‌اید به همراه مکان سازمان و شرکت، عناوین و سمت‌های شغلی و در نهایت، سال آغاز و خاتمه را در رزومه به نگارش درآورید.

علایق

سه نمونه ازعلایق و اولویت‌های کاری‌تان را ذکر کنید. همچنین در این قسمت می‌توانید‌ مدت عضویت در سازمان‌های مختلف و مرتبط با حوزه کشاورزی را بیان کنید.

یک معضل همیشگی و راهکاری برای رفع آن

فقدان تجربه و سابقه فعالیت کافی، تنها مشکلی است که اغلب فارغ‌التحصیلان با آن مواجه هستند و حتی در برخی از موارد به همین دلیل نیز از دست‌یابی به مشاغل ایده‌آل‌شان بازمانده‌اند. سوابق کاری و تسلط بر کار، امتیازی است که تنها با کار عملی و حضور در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دست می‌آید. اما پرداختن همزمان به کار و ادامه تحصیل نیز برای همه دانشجویان امکان‌پذیر نیست و به برخی از دانشجویان خاص محدود می‌شود. از این منظر اشتغال کوتاه مدت حتی به طور دورکاری در فاصله ترم‌های دانشگاه و اخذ معرفی‌نامه از شرکت مربوطه، می‌تواند سند اعتباری بر سوابق و تخصص شما محسوب شود.

برای آن گروه از دانشجویانی که به فعالیتی مرتبط با رشته دانشگاهی خود می‌پردازند، اما سابقه کار کافی ندارند، توصیه می‌شود که در رزومه، مهارت‌ها و قابلیت‌های دیگر و متمایزتر خود را ذکر کنند. مثلا پروژه‌های دانشجویی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در محیط دانشگاه برای تحقیق و بررسی درباره موضوعات مختلف علمی، پایان نامه‌های مرتبط که قابلیت سرمایه‌گذاری و بازبینی داشته باشند، ازجمله راهکارهایی هستند که می‌توان برای رفع این مشکل به کار برد. اهداف، نظرات و انگیزه خود را برای همکاری عنوان کنید. همچنین می‌توانید درباره افتخارات، مقالات و یا حتی نشریاتی که به چاپ رسانده‌اید، توضیح دهید.

نکاتی برای موفقیت در رزومه

 *هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید

به طورکلی، مشخص‌بودن هدف و منظور، کمک شایانی به مهم جلوه‌دادن نوشته‌های شما در رزومه می‌کند. هدف شما به طور خلاصه توانایی‌های‌تان را بیان می‌کند و فعالیت‌تان هویت می‌بخشد.

*به طور متوسط هر مدیر به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می‌گذارد. آنان اغلب به تجربه‌های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می‌دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون، به همین دلیل مهم‌ترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند توانایی‌ها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.

*به توانایی‌های خود اهمیت بدهید

رزومه خود را بر طبق قابلیت‌ها و توانایی‌ها درجه‌بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. هیچ‌گاه اغراق نکنید و مهارت‌ها و خودتان را همان‌طور که هستید بیان کنید.

*عنوان‌های هر قسمت از رزومه را به درستی بنویسید و شرح دهید

تجربه‌ها، سوابق کاری، توانایی‌ها، خلاصه تحصیلات، مهارت‌ها، سوابق تدریس و گواهی‌نامه‌های کسب شده، امتیازات تحصیلی و حرفه‌ای، کتاب‌ها و مقالات اختصاصی و بسیاری از موارد دیگر حداکثر در یک یا دو پاراگراف ذکر کنید.

 کلام آخر

رزومه‌ شغلی فرصتی برای نشان‌دادن مهارت‌ها و تجربه‌ها به مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها است. بنابراین با ارائه رزومه‌ای کامل و متفاوت فرصت اشتغال و همکاری با افراد متفاوت و متبحر را به دست آورید.

 

Writer: Alison Doyle

مترجم: سید رسول میرزایی موسوی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد