همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

سه بار کشت در یک سال زراعی، پدیده‌ای منحصر به فرد در کشور ویژه


منطقه جنوب کرمان دارای قابلیت سه بار کشت در یک فصل زراعی است که این پدیده در جهان منحصر به فرد است.


به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های منطقه جنوب کرمان این منطقه را دارای محصولات منحصر به فردی برشمرد و گفت: محصولات تولیدشده در این منطقه دارای قابلیت‌های خاصی است و می‌تواند در داخل کشور و صادرات استفاده شود.

دکتر صادق خلیلیان افزود: کرمان منطقه‌ای است که دارای شرایط آب و هوایی خاصی است و می‌تواند در رونق بخش کشاورزی نقش بزرگی را ایفا کند.

وی بر گسترش تولیدات منطقه تأکید کرد و ادامه داد: پتانسیل‌های موجود در منطقه جنوب کرمان می‌تواند بخش کشاورزی را در زمان‌هایی که به محصولات خارج فصل نیاز است، یاری کند.

لازم به ذکر است، منطقه جنوب کرمان با وسعتی معادل 40 هزار کیلومترمربع جزوی از ناحیه جنوب شرقی کرمان محسوب شده و از شمال به کرمان، از جنوب به باتلاق جازموریان و استان هرمزگان، از شرق به استان سیستان و بلوچستان و بم، از غرب به شهرستان بافت و قسمتی از استان هرمزگان محدود شده است.

گفتنی است، تولید بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی شامل 85 گونه محصول زراعی و دامی با کیفیت مطلوب و زمینه مساعد برای افزایش سطح زیر کشت به 580 هزار هکتار و رسیدن حجم تولید در افق 1400 به بیش از سه برابر وضع موجود، پتانسیل توسعه را در کمتر جایی از کشور فرام می‌کند.

 

چهار درصد تولید کشور در انحصار جنوب کرمان

همچنین این منطقه با سطح زیر کشتی معادل 242 هزار هکتار، 29 درصد سطح زیر کشت و حدود 67 درصد از کل تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است و به‌تنهایی در 10 محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیر کشت کشور را دارا است.

شایان ذکر است، منطقه زرخیز جنوب کرمان در بسیاری از محصولات از لحاظ میزان تولید در واحد سطح دارای رکوردهای جهانی بوده و از این نظر از محدود مناطق کشور و بلکه جهان به‌شمار می‌آید که در یک سال زراعی می‌توان دو تا سه تاریخ سیب‌زمینی، پیاز، خیار، هندوانه، گوجه‌فرنگی، ذرت و... کشت و برداشت کرد.

لازم به ذکر است، این منطقه مهمترین منطقه کشور است که عرضه و تقاضای سیب‌زمینی و پیاز طرح استمرار را کنترل کرده و آینده درخشانی را در صادرات غیرنفتی کشور با توجه به وضعیت سوق‌الجیشی خود نوید می‌دهد.

 

تولید ارگانیک محصولات کشاورزی در کشور

همچنین مرکبات و خرما مهمترین مزیت مطرح محصولات جنوب کرمان است که سالم بودن آن به اثبات رسیده، به‌گونه‌ای که در جهت تحقق برنامه پنجم توسعه در این زمینه با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی توسعه مبارزه تلفیقی آفات (IPM) و مبارزه بیولوژیک این منطقه را از پیشگامان تولیدات ارگانیک در خاورمیانه قرار داده است.

علاوه بر مزیت‌های مذکور، می‌توان گفت که کم‌آبی و افت آب‌های سطحی و زیرسطحی در جنوب کرمان به‌عنوان یکی از معضلات کشاورزی محسوب می‌شود که با استفاده از راه‌کارهای علمی و کاربردی جهت استفاده بهینه از منابع آب و توسعه سامانه‌های آبیاری تحت فشار که تاکنون 33 هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به این سیستم مجهز شده‌اند، قابل حل است.

گفتنی است، هندوانه جنوب کرمان با تولید بیش از 490 هزار تن مقام نخست تولید و سطح زیر کشت را در کشور از آن خود کرده است و از طرف دیگر به‌دلیل کیفیت بالا از شهرت جهانی برخوردار است.

مرکبات جنوب کرمان نیز دارای سطح زیر کشتی معادل 38 هزار هکتار و تولیدی بیش از 550 هزار تن مقام سوم کشور را دارا است که به‌دلیل ارگانیک بودن، سال‌ها است که شاهد صادرات آن به خارج از کشور هستیم.

 

قدمت خرما به هزاره‌های قبل از میلاد در جنوب کرمان می‌رسد

خرما نیز به‌عنوان یکی دیگر از محصولات باغی غالب منطقه، با قدمتی در حدود هزاره‌های قبل از میلاد با سطح زیر کشتی معادل 37 هزار و 280 هکتار به‌تنهایی و وجود پنج میلیون و 500 هزار اصله نخل و بیش از 70 رقم تولید سالانه‌ای معادل 200 هزار تن را از آن خود کرده است. ضمن آنکه به‌دلیل ارگانیک بودن، بارها محصول خرمای این منطقه به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شده است.

لازم به ذکر است که این منطقه با پتانسیل‌های موجود، نیاز به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های باغبانی، شیلات، دام و طیور، زراعت، حفظ نباتات و ... است که نیاز است مسئولان توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

همچنین صنایع دستی این منطقه نیز درخور توجه است که می‌تواند سهم مناسبی را عاید مردمان این منطقه کند.

نمایشگاه توانمندی‌های جنوب استان کرمان از دیروز در محل وزارت جهاد کشاورزی در خیابان طالقانی دایر شد و تا پایان وقت اداری امروز ادامه خواهد داشت./

 

خبرنگار: مژگان ستار


در همین زمینه


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد