همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ضریب جینی


تعریف [ویرایش]

منحنی لورنز در حالت معمولی

ضریب جینی معمولآ اساس تعریف ریاضی منحنی لورنز است که محور y نسبت درآمد کل جمعیت است و محور x درآمد تجمعی جمعیت است.(نگاه کنید به نمودار) بنابراین خط ۴۵درجه توزیع برابری کامل درآمدها را نشان می دهد.ضریب جینی بعد از تفکر می تواند نسبت مساحتی که بین خط برابری و منحنی لورنز (منطقه A در شکل) و مساحت کل زیر خط برابری(منطقه A،B در شکل)باشد.

به عنوان مثال: ((G=A)/(A+B)) ضریب جینی می تواند بین ۰ تا ۱ باشد، گاهی ضربدر ۱۰۰ می شود و بین ۰ تا ۱۰۰ متغیر است. یک ضریب جینی پایین نشان دهنده توزیع برابری بیشتر است و ۰ توزیع برابری کامل است، در حالی که ضریب جینی بالاتر نشان دهنده توزیع نابرابری بیشتر است و ۱ توزیع نابرابری کامل است. برای محاسبه درست، کالاها می تواند به صورت نادرست توزیع شده باشد، بنابراین اگر ضریب جینی برای توصیف نابرابری درآمد خانوارها مورد استفاده قرار گیرد، در نتیجه خانوارها نمی توانند درآمد منفی داشته باشند. هنگامی که یک اندازه گیری درآمد نابرابر وجود داشته باشد، یک جامعه در جایی که یک شخص به تنهایی ۱۰۰ درصد از درآمد کل را دریافت میکند و مابقی مردم هیچ چیز دریافت نمیکنند بیشتر نابرابر خواهد بود(G=۱) و جامعه ای در جایی که همه افراد مقداری از درآمد را دریافت می کنند بیشتر برابر خواهد بود(G=۰).

برخی ضریب جینی را به صورت شهودی (از لحاظ معادل ریاضی آن) پیدا می کنند و فکر می کنند ضریب جینی به عنوان نیمی از تفاوت میانگین نسبی است. تفاوت میانگین، متوسط تفاوت مطلق بین دو مورد تصادفی از جامعه است و تفاوت میانگین نسبی بصورت عادی برای مقیاس برابر با تفاوت میانگین ها تقسیم بر متوسط است.

مزایای ضریب جینی به عنوان یک معیار برای اندازه گیری نابرابری [ویرایش]

  • مزیت اصلی ضریب جینی اینست که آن یک معیار نابرابری به وسیله میانگین های یک تجزیه و تحلیل نسبی است، بلکه آن یک متغیر ناهماهنگ بسیاری از مردم است.
  • می توان آن را برای مقایسه توزیع درآمدی در بخش های مختلف جامعه و همچنین در کشورها مورد استفاده قرار داد. برای مثال ضریب جینی برای مناطق شهری با مناطق روستایی در بسیاری از کشورها متفاوت است(هر چند ضریب جینی در شهر و روستاهای ایالت متحده آمریکا تقریبآ یکسان است).
  • ضریب جینی را به راحتی می توان با سراسر کشور مقایسه کرد و تفسیر آن نیز آسان است. آمار تولید ناخالص داخلی اغلب انتقاد شده هستند، آنها تغییرات نمایندگی برای کل جمعییت انجام نمی دهند. ضریب جینی چگونگی تغییرات درآمدی بین فقیر و ثروتمند رانشان می دهد. اگر ضریب جینی به خوبی تولید ناخالص داخلی درحال افزایش باشد، نمی توان فقر را برای اکثریت مردم بهبود بخشید.
  • از ضریب جینی می توان برای نشان دادن چگونگی توزیع درآمد در داخل کشور در طی یک دوره از زمان استفاده کرد. در نتیجه این امکان وجود دارد تا ببینید که آیا نابرابری در حال افزایش است یا کاهش.
  • ۳ بخش قانع کننده ضریب جینی:
  1. درجه استقلال مقیاس: ضریب جینی اندازه اقتصادی را لحاظ نمی کند و حالا کشور غنی یا فقیر و یا متوسط باشد فرقی نمی کند ضریب جینی فقط اندازه گیری می کند.
  2. درجه استقلال جمعیت: مهم نیست جمعیت کشور چقدر بزرگ باشد.
  3. درجه انتقال اصلی: اگر درآمد (کمترازتفاوت) از ثروتمند به فقیر منتقل شده باشد در نتیجه توزیع درآمدی بیشتر برابر بوده است.

معایب ضریب جینی به عنوان یک معیار برای اندازه گیری نابرابری [ویرایش]

  • در حالی که ضریب جینی نابرابری درآمد را اندازه گیری می کند، آن نابرابری های فرصت را اندازه گیری نمی کند. به عنوان مثال ممکن است برخی از کشورها یک ساختار طبقه اجتماعی که ارائه موانع محرک به سمت بالاست داشته باشند که ضریب جینی در آنها منعکس نشده است.
  • اگر دو کشور ضریب جینی یکسان داشته باشند ممکن است یک کشور ثروتمند باشد و دیگری فقیر، می توان نتیجه گرفت اندازه گیری ضریب جینی در دو کشور متفاوت است. در یک کشور فقیر ضریب جینی نابرابری در کیفیت زندگی مادی را اندازه گیری می کند در حالی که در یک کشور ثروتمند ضریب جینی توزیع خوش گذرانی فراتر از نیازهای اساسی را اندازه گیری می کند.
  • ضریب جینی مجموعه مختلفی از مردم است که به طور متوسط نمی توان ضریب جینی از همه مردم بدست آورد در مجموعه;اگر یک ضریب جینی حساب شده برای هر فرد وجود داشته باشد هر فرد می خواهد آن همیشه صفر باشد. برای کشورهای گوناگون اقتصادی بزرگ، یک ضریب بسیار بالا حساب شده برای کشور می خواهد چنانچه در کل بخواهد برای هر یک از مناطق حساب کند(ضریب جینی معمولآ بیشتر درآمد اسمی قابل اندازه گیری را به کار می گیرد تا قدرت خرید محلی، ضریب حساب شده تمایل دارد در سرتاسر مناطق بزرگ افزایش یابد).
  • منحنی لورنز ممکن است دست کم گرفتن مقدار واقعی نابرابری باشد خانوارهای ثروتمند قادر باشند از درآمدشان با کارایی بیشتر استفاده کنند تا خانوارهایی که درآمدشان پایین است و بالعکس. از نقطه نظر دیگر، اندازه گیری نابرابری ممکن است ناشی از استفاده بیشتر یا کمتر درآمد خانوارها باشد.
  • اقتصاد با درآمد و ضریب جینی مشابه هنوز هم می تواند توزیع درآمدی خیلی متفاوتی داشته باشد(این درست است برای اندازه گیری هر واحد از یک توزیع). بدلیل اینکه منحنی می تواند اشکال مختلف و در عین حال همان ضریب جینی را داشته باشد. برای مثال، در نظر بگیرید جامعه ای که نیمی از افراد فاقد درآمد و نیم دیگر تمام درآمد را به طور مساوی به اشتراک گذاشته اند(یعنی اینکه منحنی لورنز خطی است از (۰،۰) تا (۰.۵،۰) و پس از آن خطی به (۱،۱))همانطور که به راحتی محاسبه میشود این جامعه دارای ضریب جینی ۰.۵ است. به همان اندازه که یک جامعه ۷۵ درصد مردم آن به طور مساوی ۲۵ درصد از درآمد را سهم می برند و ۲۵ درصد باقیمانده از مردم به طور مساوی ۷۵ درصد درآمد را سهم می برند(یعنی اینکه منحنی لورنز خطی است از (۰،۰) تا (۰.۷۵،۰.۲۵) و پس از آن خطی به (۱،۱)).
  • ضریب جینی بیشتر درآمد را اندازه گیری می کند تا ثروت. که در یک جامعه هر کس میزان درآمد نهایی بالای یکسان داشته باشد تا آخر عمر نابرابری را ظاهر می کند. زیرا مردم در تمام مراحل زندگی شان متفاوتند، با این حال، ضریب جینی همچنین می تواند برای هر نوع توزیع تک متغیر محاسبه شود. به عنوان مثال ثروت برای کل.
  • ضریب جینی درآمدهای سرمایه گذاری را شامل می شود، با این حال، ضریب جینی مبنی بر درآمد خالص دقیقآ تفاوتها را در ثروت منعکس نمی کند و ممکن است از یک منبع تفسیر نادرست شود. برای مثال سوئد دارای ضریب جینی پایین برای توزیع درآمدی است اما دارای یک ضریب جینی بامعنی بالا برای ثروت است(به عنوان مثال ۷۷ درصد از ارزش سهم متعلق به خانوارها است و تنها ۵ درصد از خانوارهای سوئدی در حال سهم گرفتنند). به عبارت دیگر، ضریب جینی درآمدی را نباید به عنوان اندازه گیری موثر مکتب مساوات بشر قلمداد کرد.
  • در بسیاری از موارد ضریب جینی تنها بدون شرح دادن نسبتهای کم کیفیت مورد استفاده برای اندازه گیری نقل می شود. همانطور ضرایب نابرابری دیگر، که ضریب جینی به تک تک اندازه گیری ها برتری دارد. برای مثال ۲۵ درصد کم کیفیت ها(تک تک پایین)ضریب جینی پایین تری دارند تا ۲۵ درصد کم کیفیت هایی(تک تک بالا) که از توزیع یکسان گرفته شده است. این عملکرد اندازه گیری اغلب با مشکل مواجه می شود.
  • مراقبت باید از استفاده کردن ضریب جینی به عنوان اندازه گیری مکتب مساوات بشر گرفته شده باشد تا آن یک اندازه گیری درست از پراکندگی درآمد باشد. به عنوان مثال، اگر دو کشور برابری طلب سیاستهای مهاجرتی مختلف را دنبال کنند، کشور نسبتهای بالای از درآمد پایین و یا مهاجران فقیر را که برابری کم را ارزیابی می کند، می پذیرد(بدست آوردن یک ضریب جینی بالا).
  • ضریب جینی نقطه برآورد در یک زمان خاص است. از این رو تغییرات درآمدی را در طول زمان نادیده می گیرند. به طور معمول، توسعه دادن در نسبت کارمندان پیر یا جوان از جامعه که می خواهد تغییرات آشکاری در برابری ایجاد کنند. به این دلیل، عواملی مانند سن، توزیع جمعیت و تحرک طبقات درآمدی می تواند ظاهری از دیفرانسیل برابری وقتی که با توجه به اثرات جمعیتی حساب وجود نداشته باشد ایجاد کند. بنابراین ممکن است اقتصادی را به ما بدهد که دارای ضریب جینی بالایی است و در هر نقطه از زمان با دیگر اقتصادها مقایسه کند.
  • در حالی که ضریب جینی بیش از درآمد طول عمر افراد محاسبه شده و در واقع پایین تر است تا ظاهرا برابری بیشتر (یک نقطه داده شده در زمان) اقتصاد. اساسا آنچه مهم نیست تنها نابرابری در هر سال خاص است، اما ترکیبات د طول زمان توزیع شده است.

ریسک اعتباری [ویرایش]

ضریب جینی نیز به طور عادی برای اندازه گیری قدرت تبعیض آمیز از سیستمهای ارزش در مدیریت ریسک اعتباری استفاده می شود.قدرت تبعیض آمیز اشاراتی به توانایی های مدل هایریسک اعتباری برای افتراق بین مشتریان مختلف و غیر مختلف دارد.


سایر کاربردها [ویرایش]

اگر چه ضریب جینی در اقتصاد عامیت بیشتری دارد آن میتواند در تئوری ها در هر زمینه ای از مطالعات علمی که توزیع می شود به کار برده شود. به عنوان مثال در زیست شناسی ضریب جینی به عنوان یک اندازه گیری از تنوع زیستی مورد استفاده قرار گیرد، در جایی که نسبتهای تجمعی از بشر در برابر نسبتهای تجمعی از افراد رسم شده است. ضریب جینی در سلامت نیز استفاده می شود، آن را به عنوان معیار سنجش نابرابری از سلامتی مربوط به کیفیت زندگی در جمعیت استفاده میکنند. در آموزش و پرورش آن را به عنوان معیار سنجش نابرابری ازدانشگاه استفاده میکنند. در شیمی از آن برای بیان گزینشی از پروتئین مهر کننده کیناز در برابر هیتی از کینازها استفاده می کنند. در مهندسی، از آن به عنوان ارزیابی منصفانه برای دست یافتن به روترهای اینترنتی در انتقال بسته های زمان بندی شده از جریان های مختلف ترافیکی استفاده میکنند. در آمار ساختمان درخت های تصمیم گیری، از آن برای اندازه گیری خلوص از اشکالات امکان پذیر فرزند استفاده می شود، با هدف به حداکثر رساندن میانگین خلوص از دو اشکال فرزند وقتی که در حال تقسیم شدن است و ضریب جینی با اندازه گیری نابرابری دیگر مقایسه می شود.


منابع [ویرایش]

برگردان فارسی از 

[Gini coefficient http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gini_coefficient&oldid=436660532]

منبع

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5_%D8%AC%DB%8C%D9%86%DB%8C

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد