همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

40 سم جدید کم‌خطر به بخش کشاورزی اضافه می‌شود


در راستای جایگزینی سموم پرمصرف و پرخطر، بررسی و تحقیقات برای معرفی 40 سم جدید کم‌خطر و کم‌مصرف در حال انجام است.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به خبرنگار ایانا در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری از ورود پنج قلم سم پرخطر و پرمصرف که در کشور به مصرف می‌رسید، ممانعت شد و بدین ترتیب سه هزار تن از این نوع سم از گردونه مصرف خارج شد.

آقارضا فتوحی افزود: آندوسولفان، سوین، آلاکولر، گوزاتیون و آمیتراز از سموم پرخطری محسوب می‌شوند که از ورود آنها ممانعت به‌عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 19 نوع سم کم‌مصرف و کم‌خطر به ثبت رسیده است که پیگیری‌ها برای ورود 40 نوع سم جدید در حال انجام است.

فتوحی ادامه داد: هر زمانی که سمی به‌دلیل مخاطراتی که برای محیط زیست، گیاه و انسان‌ها ایجاد می‌کند، حذف می‌شود، عوامل دیگری به‌خصوص عوامل بیولوژیک جایگزین آنها خواهد شد.

وی به مصرف بهینه سموم و کودهای شیمیایی اشاره کرد و یادآور شد: برای حفظ تعادل در محیط زیست و سلامت جامعه انسانی، لازم است هر چند وقت یکبار بررسی دقیقی انجام شود تا میزان خطر و خسارت سموم و کودهای شیمیایی تحت بررسی قرار گیرد.

فتوحی تصریح کرد: پس از آنکه مراحل آزمایشی این 40 نوع سم به اتمام رسید، قابل توصیه به بخش کشاورزی خواهد بود.

 

بیش از 607 عامل خسارت‌زای اقتصادی شناسایی شده است

این مقام مسئول تأکید کرد: در کشور بیش از 70 نوع محصول زراعی و باغی اقتصادی تولید می‌شود که در اقلیم‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های خاص هر منطقه منحصربه‌فرد است.

وی تعداد عوامل خسارت‌زای مهم و اقتصادی گیاهی را بیش از 607 عامل عنوان کرد و اظهار داشت: 50 درصد از این عوامل را آفات، 27 درصد را بیماریها و 22 درصد از عوامل فوق را علف‌های هرز تشکیل می‌دهند. بنابراین ضرورت دارد که جهت دستیابی به امنیت غذایی، نسبت به کنترل آفات و امراض اقدام کنیم.

فتوحی همچنین گفت: بر اساس بند "د" ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اجرای حداقل 25 درصد سطح محصولات باغی و گلخانه‌ای به روش مدیریت تلفیقی، حدود چهار میلیون هکتار در اولویت برای سال جاری قرار گرفت و برای نخستین بار شورای سیاست‌گذاری IPM با دستور وزیر جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد.

وی در ادامه افزود: برای مصرف بهینه سموم و کودهای شیمیایی، برای نخستین بار نرم‌افزار بانک اطلاعات جهت مانیتورینگ وضعیت سموم بر حسب نوع محصول در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به اجرا درآمد.

 

معرفی بیش از 30 عامل بیولوژیک در سه سال آینده

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: عوامل بیولوژیک در دهه 80 تنها هفت عامل بود که در دو ساله اخیر به 18 عامل افزایش یافته است و ظرف دو تا سه سال آینده با همکاری بخش خصوصی به بیش از 30 عامل افزایش خواهد یافت.

فتوحی ادامه داد: حدود یک‌هزار کلینیک گیاهپزشکی با اشتغال‌زایی برای حدود پنج‌هزار نفر فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی در کشور فعال است که این تعداد در برنامه پنجم توسعه به یک‌هزار و 500 کلینیک افزایش خواهد داشت تا اثرگذاری بیشتری در تولید محصولات سالم داشته باشد.

وی از راه‌اندازی بیش از 100 انسکتاریوم تولید عوامل بیولوژیک خبر داد و تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه این عوامل به 200 انسکتاریوم خواهد رسید.

فتوحی یادآور شد: به‌رغم جوسازی‌های انجام‌شده، امسال واردات بسیار محدود بود، به‌گونه‌ای که تنها سه تا پنج کامیون از مرکبات تجار کشورمان پس از انجام مراحل قرنطینه‌ای به کشور وارد شد.

 

سازمان حفظ نباتات تنها عوامل تهدیدکننده را کنترل می‌کند، نه ثبت سفارش را

این مقام مسئول تأکید کرد: ثبت سفارش توسط وزارت بازرگانی انجام می‌شود و سازمان حفظ نباتات کشور تنها عوامل تهدیدکننده را کنترل می‌کند.

وی اظهار داشت: حدود 100 مرکز قرنطینه خارجی در مرزهای ورودی کشور وجود دارد تا از ورود هر عاملی را که موجب می‌شود به تولید لطمه بزند، جلوگیری کند.

فتوحی از دوبرابر شدن اعتبارات سازمان حفظ نباتات کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبارات در جهت خرید خدمت کارشناسی و خرید وسایل و تجهیزات غیرشیمیایی هزینه خواهد شد.

 

طرح ملی پایش عوامل بیولوژیک در سال 91

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: برای سال آینده پیش‌بینی شده است که طرح ملی پایش عوامل بیولوژیک در کشور اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود چهار شرکت تولیدکننده در داخل کشور مشغول به تولید عوامل بیولوژیک هستند.

 

آفت مگس مدیترانه‌ای خطرساز نشده است

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه این نشست درباره عوامل خسارت‌زایی چون مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های مرکبات شمال گفت: 50 درصد مرکبات کشور مربوط به استان‌های شمالی و 50 درصد مابقی مربوط به استان‌های جنوبی است و هیچ خسارتی در مرکبات شمال وجود ندارد.

یاسمی افزود: آفت مگس مدیترانه‌ای تنها منجر به معدوم‌سازی کمتر از یک‌هزار تن از مرکبات شد. بنابراین نمی‌توان گفت که این آفت در کشور خطرساز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نهال یا گیاهی بخواهد به کشور وارد شود، از طریق فرودگاه امام خمینی که دارای تجهیزات گسترده‌ای در زمینه آفات و قرنطینه است، وارد می‌شود./

 

خبرنگار: مژگان ستار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد