همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

نشست بررسی چگونگی اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها


  نشست بررسی چگونگی اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها   

در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، بمنظور بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه مناسب از طریق تجهیز و بهسازی سالن های مرغداری برای کاهش هزینه های تولید، ارتقاء بهره وری منابع تولید، توافقنامه سه جانبه اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری ها بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان کارفرما، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بعنوان ناظر فنی و اتحادیه های سراسری مرغداران و دامداران ایران بعنوان مجری طرح امضاء گردید.
در این راستا اولین گردهمایی مشترک معاونت بهبود تولیدات دامی و اتحادیه سراسری در خصوص بررسی چگونگی اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها، 10 بهمن ماه در سالن شهید نعمتی جم برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، این گردهمایی یک روزه با حضور معاونین امور دام استانها، اتحادیه های تعاونی گوشتی استانها، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی برگزار گردید.
در ابتدای مراسم مهندس مقدم نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور ضمن خیرمقدم به حاضرین در گردهمایی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی در صنعت مرغداری فرسودگی تجهیزات می باشد که با توجه به بحث هدفمند کردن یارانه ها و اولویت طرح از سوی وزارتخانه این موضوع مطرح گردید.
مقدم نیا با اشاره به اهداف مدنظر در اجرای این طرح اظهار داشت: اهدافی که در این طرح دنبال می شد با محوریت بهبود مصرف سوخت از طریق تغییر تجهیزات، بهبود راندمان تولید در واحدهای مرغداری و کاهش هزینه تولید مورد توجه بود.
براساس پیش بینی صورت گرفته در این طرح در طول مدت پنج سال 17500 واحد مرغداری گوشتی و تخم گذار تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با اشاره به اینکه در سال اول اجرای طرح 4550 سالن برای بهینه سازی در نظر گرفته شده بود عنوان کرد: با تعامل و هماهنگی صورت گرفته بین سازمان ها و ارگان های مرتبط در این طرح در اولین گام تفاهم نامه سه جانبه میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و اتحادیه¬های سراسری مرغداران و دامداران ایران منعقد گردید.
مقدم نیا طراحی وب سایت بمنظور ثبت اطلاعات توسط مرغداران را از دیگر اقدامات اجرایی طرح عنوان کرد و ادامه داد: بعد از ابلاغ تفاهم نامه سه جانبه دو کارگروه با حضور نمایندگان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین استفاده از دانشگاهها برای تجهیزات مناسب تشکیل گردید.
وی با بیان آمار 6561 واحد مرغداری که برای اجرای طرح بهینه سازی اعلام آمادگی و ثبت نام کردند افزود: تعداد واحدهای استفاده نموده از تسهیلات بخش خوداجرایی تا پایان دی ماه سال جاری، 552 واحد می باشد و تعداد واحدهای استفاده نموده از تسهیلات بانکی تا پایان آذرماه سال جاری 1246 واحد می باشد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با ابراز خرسندی از اجرای90درصدی طرح در سال اول اذعان داشت: مجموع سالن های برخوردار از تسهیلات بانکی و خوداجرایی 4135 واحد می باشد که میزان تسهیلات پرداخت شده توسط بانک کشاورزی 1107521 میلیون ریال و میزان تسهیلات پرداخت شده از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش خوداجرایی 82242 میلیون ریال می باشد.
مقدم نیا با ابراز امیدواری در یافتن راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات اجرایی طرح با همفکری حاضرین در این گردهمایی افزود: با توجه به ثبت نام های صورت گرفته امیدواریم اعتبارات پیش بینی شده برای ادامه طرح مستمر و مداوم باشد تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.
در ادامه مهندس رمضان نژاد، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، از تعامل موثر جهاد کشاورزی استانها و مدیران اتحادیه های مرغداران استانها با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجرای این طرح قدردانی نمود.
رمضان نژاد شناسایی ناظرین متخصص و متعهد در اجرای این طرح را از مهمترین اقدامات صورت گرفته دانست و گفت: براساس سیاستها و ابلاغیه های شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی طرح را در سه مرحله اجرایی نمودیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران یکی از ابتکارت مورد استفاده در اجرای طرح را تهیه برچسب هایی برای نصب بر روی تجهیزات اعلام کرد و گفت: در مرحله تایید نصب تجهیزات با مراجعه کارشناس ناظر به محل مرغداری، در صورت تایید تجهیزات این برچسب ها نصب می گردد و در مرحله تایید عملکرد تجهیزات نصب شده با مراجعه کارشناس دیگری به همان مرغداری در صورت تایید تجهیزات از سوی کارشناس در این مرحله برچسب تایید عملکرد تجهیزات با شماره و فرمتی متفاوت بر روی دستگاهها نصب می گردد.
رمضان نژاد با اشاره به استقبال مرغداران از نصب این برچسب ها بر روی تجهیزات بیان داشت: این اقدامات منجر به اعتماد و اطمینان مرغداران به مراحل نظارت و کارشناسی انجام شده توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گردید.
در ادامه آقای سروری، نائب رییس اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به تجربه موفق طرح در استان خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به فرصت کوتاه از زمان دریافت اعتبار در اجرای طرح توانستیم 8/99 درصد از اعتبارات در بخش تسهیلات را جذب کنیم.
سروری با تاکید بر اینکه تفاوت شرایط حاکم در استانها مانع از الگوبرداری کامل از تجارب سایر استانها می گردد ادامه داد: بعد از ابلاغ طرح، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان نظام مهندسی، بانک کشاورزی، اتحادیه، معاونت امور دام و معاونت برنامه ریزی تشکیل گردید و با طی مراحل ثبت نام و بررسی های کارشناسی، 149 پرونده برای دریافت تسهیلات آماده گردید.
نائب رییس اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به جذب اعتبار 107درصدی در بخش خوداجرایی بیان داشت: براساس مصوبه کارگروه، مقرر گردید پرداخت اعتبار از سوی بانک در صورت ارائه برگه مفاصاحساب دریافتی از اتحادیه توسط مرغدار انجام گردد. با این روش توانستیم حق السهم مجری و ناظر را از مرغداران دریافت کنیم.
سروری در خصوص پرونده های آماده دریافت تسهیلات گفت: در حال حاضر 48 پرونده در بخش خود اجرایی آماده دریافت تسهیلات می باشد و نزدیک به 130 پرونده در بخش تسهیلات آماده می باشد.
در بخش دیگری مهندس افیونی، معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان با اشاره به اینکه از اعتبار 47میلیارد و 500میلیون تومانی در سال 89، حدود 5/99درصد جذب شده است گفت: در حال حاضر حدود 200 پرونده در بانک آماده دریافت تسهیلات و همین تعداد پرونده در اتحادیه موجود می باشد و در صندوق نیز 70 پرونده موجود می باشد.
افیونی با اشاره به گازرسانی به 300 واحد مرغداری از میان 445 واحد اذعان داشت: دستیابی به این موفقیت را مرهون توجه و اولویت این طرح در جهادکشاورزی استان هستیم و بخش اعظم مراحل این طرح توسط جهادکشاورزی استان انجام پذیرفت و در این راه از همکاری صمیمانه بانک کشاورزی تشکر می کنیم.
معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان با اشاره به عوامل موثر در تسریع طرح در سطح استان عنوان کرد: علاوه بر شرکتهای معرفی شده برای خرید تجهیزات از سوی مرکز، در سطح استان نیز شرکتهای دیگری را شناسایی نمودیم که این امر منجر به رقابت پذیری و تسریع در خرید تجهیزات گردید.
افیونی دلیل کاهش 30درصدی مصرف سوخت در برخی مرغداری ها را چنین تشریح نمود: بنابر تصمیم مقرر در کارگروه استانی واحدهایی که می خواهند از این تسهیلات استفاده کنند مشروط به اینکه اقداماتی را که جزء اولویتهای طرح است انجام دهند مجاز هستند 25 درصد این اعتبار را در دیگر زمینه هایی که موجب افزایش بهره وری در مرغداری و کاهش هزینه های تمام شده در مرغداری شود، هزینه نمایند که این امر بنا بر اعلام شرکت ملی پخش نفت منجر به کاهش 30 درصدی مصرف سوخت در این مرغداری ها گردید.
معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان ضمن ارائه پیشنهاداتی از همکاری اتحادیه مرغداران، کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین بانک کشاورزی در اجرای طرح تشکر نمود و افزود: پیشنهاد می کنم استانهایی که مانده اعتبارات جذب نشده دارند این اعتبار را در اختیار سایر استانها که پرونده های آماده دارند قرار دهند. در این طرح تنها به کاهش مصرف سوخت اکتفا نکرده و به افزایش بهره وری و کاهش ضریب تبدیل به عنوان اهداف نهایی توجه نماییم.
در ادامه این گردهمایی جلسه پرسش و پاسخ میان حاضرین و مسؤولین اتحادیه و معاونت امور دام و نظام مهندسی کشاورزی برگزار گردید.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد