همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

امکانات جستجو در ویندوز 7


امکانات جستجو در ویندوز 7
جستجوگر ویندوز 7 در مقایسه با ویندوز ویستا و ورژن‌های گذشته ویندوز، تغییرات بسیار زیادی کرده و اصلاح شده‌است.

موتور جستجوی ویندوز 7 که Desktop Search یا به اختصار Search نامیده می‌شود، شما را قادر می‌سازد که به جستجوی فایل‌ها، فولدرها،‌ نامه‌های الکترونیک و... بپردازید؛ صرف نظر از این که این موارد در سیستم شما باشند یا در منابع دیگر (مثلا در شبکه یا اینترنت!)

به صورت متداول برای جستجو در ویندوز 7 می‌توانید از Searchbox موجود در منوی استارت و نیز امکان جستجوی موجود در Windows explorer استفاده کنید.

همچنین ویندوز 7 تکنولوژی جدیدی را با نام Federated Search معرفی کرده که شما می‌توانید از Search connector‌ها برای جستجوی آسان برنامه‌های تحت وب استفاده کنید.

انواع جستجو در ویندوز 7

ویندوز 7 از دو نوع مدل جستجو استفاده می‌کند:

1ـ Intermediate Searching : که از فهرست برای پیدا کردن نام فایلی که در Searchbox وارد کرده‌اید، استفاده می‌کند.

ویندوز 7 یک سری مشخصات از هر فایل (مانند نام، زمان ایجاد و...) را همانند فهرست یک کتاب نگهداری می‌کند و نتایج جستجو را با استفاده از آن به شما نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین مزیت این نوع جستجو، سرعت آن است ؛ اگرچه در این مدل تنها یک معیار یعنی نام فایل برای Search استفاده می‌شود.

2ـ Deep Searching: در این نوع مدل،‌ از چند معیار مختلف مانند نام فایل، مشخصات فایل، زمان و محل ذخیره آن و... برای جستجو استفاده می‌شود.

در این مدل، می‌توان از برخی ویژگی‌ها مثل «و»‌ (AND)، «یا»‌(OR)، «کمتر از»، «بیشتر از» ‌و... برای جستجوی بهتر استفاده کرد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال یک فایل متنی در هارددیسک‌تان هستید، دلیلی ندارد که فایل‌هایی با حجم بیشتر از چند مگابایت در نتیجه‌ جستجوی شما وجود داشته باشند!

از این قابلیت برای زمان نیز می‌توانید استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فایلی را چند روز پیش در سیستم‌تان ذخیره کرده‌اید، می‌توانید محدوده‌ای برای جستجو تعیین کنید؛ به این معنی که جستجو فقط در میان فایل‌هایی صورت گیرد که مثلا طی هفته گذشته به سیستم‌تان اضافه شده‌است.

در این مدل،‌ همچنین می‌توانید از Wildcard (*) استفاده کنید. به عنوان مثال،‌ اگر شما می‌خواهید تمامی فایل‌هایی را بیابید که نامشان با حرف N شروع و با حرف W پایان می‌پذیرد، کافی است که N*W را در Searchbox‌ مرورگر ویندوز وارد کنید.

می‌توانید با استفاه از «*» ‌نوع خاصی از فایل‌ را جستجو کنید. مثلا برای این که تمامی فایل‌های متنی از جنس doc به شما نمایش داده شود، کافی است *.doc را در Searchbox وارد کنید و...

ذکر این نکته ضروری است که جستجو از طریق مرورگر ویندوز 7 با آنچه از طریق Searchbox موجود در منوی استارت انجام می‌گیرد، یکسان نیست. از طریق منوی استارت می‌توانید در میان نرم‌افزارها، آیتم‌های کنترل پنل و... به جستجو بپردازید که برخی از آنها از طریق تنظیمات منوی استارت قابل تغییر است.

تنظیمات جستجو

ویندوز 7 اغلب فایل‌های موجود در رایانه شما را در فهرست‌سازی (نمایه‌گذاری) خود دخیل می‌کند که شامل تمامی فایل‌های موجود در فولدرهای شخصی، نامه‌های الکترونیک موجود در نرم‌افزار Mail Client، ‌فایل‌های Offline‌، IE History و همچنین منوی استارت می‌شود. البته به صورت پیش‌فرض، Program Files و فایل‌های سیستمی فهرست‌گذاری نمی‌شوند؛ چراکه مایکروسافت اعتقاد دارد این دسته از فایل‌ها بندرت مورد جستجو قرار می‌گیرند.

این موارد به آن معنا نیست که فایل‌های فهرست‌گذاری نشده در جستجو دخیل نمی‌شوند. اما بدانید که به صورت پیش‌فرض ویندوز 7 برای این نوع فایل‌ها، تنها نا‌مشان را مورد جستجو قرار می‌دهد.

همان طور که در شماره قبل عنوان شد، می‌توانید تنظیمات مربوط به این قسمت را در تب Search از Folder Options انجام دهید.

در این تب سه قسمت وجود دارد: 1ـ چه چیز جستجو شود؟ 2ـ چگونه جستجو انجام شود؟ 3ـ رفتار موتور جستجو در قبال فضاهای فهرست‌گذاری نشده چگونه باشد؟

علاوه بر این می‌توانید وضعیت فعلی index را در Indexing Options مشاهده کنید. از کنترل پنل، در حالت نمایش Small یا Large Icons،‌ برنامه‌ Indexing Options را انتخاب کنید.

همان طور که مشاهده می‌کنید در این پنجره فضاهایی که فهرست‌گذاری شده و تعداد Item‌ها نمایش داده می‌شود. از طریق کلید Modify می‌توانید در این فهرست تغییرات دلخواهتان را اعمال کنید.

با انتخاب کلید Advanced، پنجره‌ Advanced Options باز می‌شود. در تب index Settings می‌توانید مشخص کنید که فایل‌های Encrypt‌ شده هم Index شوند. همچنین می‌توانید برای عیب‌یابی، Index file را از طریق دکمه‌ Rebuild حذف و مجددا فهرست‌گذاری را آغاز کنید. محل قرار گرفتن Index file نیز مشخص شده است که می‌توانید آن را تغییر دهید.

در تب File Types،‌ تمامی Extension‌ها یا انواع فایل‌هایی که Index می‌شوند، فهرست شده‌است. می‌توانید پسوند جدید دلخواهتان را به این فهرست اضافه یا گزینه مورد نظرتان را از آن حذف کنید.

با انتخاب گزینه‌ Index properties and file contents می‌توانید مشخص کنید که در فهرست‌گذاری فایل‌ها، علاوه بر مشخصات، محتوا یا Content آنها نیز لحاظ شود، که این مورد امکان جستجوی پیشرفته‌تر را برای شما مهیا می‌سازد!

 

جستجو در Windows Explorer

اگر از طریق مرورگر ویندوز به جستجو بپردازید، می‌توانید فیلترهای مختلفی برای جستجوی بهتر انتخاب کنید که با توجه به فضاهای مختلفی که در آن قرار دارید، متفاوت هستند.

به عنوان مثال اگر در یک درایو اقدام به جستجو کنید، گزینه‌های در دسترس برای فیلترینگ عبارتند از: Date Modified و Size ؛ حال آن که برای یک Library گزینه‌های Kind، Type، Name و Folder Path را نیز خواهید داشت که با کلیک روی هر یک از آنها بسادگی می‌توانید فیلتر مورد نظرتان را اعمال کنید.

 

پس از پایان جستجو که به صورت اتوماتیک آغاز می‌شود، می‌توانید با استفاده از گزینه‌ Save Search در قسمت بالا و سمت چپ مرورگر ویندوز و در کنار گزینه‌ Organize، نتیجه‌ جستجوی خود را ذخیره کنید!

 

دو نکته !

1ـ اگرچه Index باعث عملکرد مطلوب سیستم در جستجو می‌شود ؛ اما اگر هارد دیسک شلوغی دارید و بتازگی ویندوز 7 را نصب کرده‌اید یا به هر دلیل نمی‌خواهید منابع سیستم‌تان فعلا درگیر فهرست‌گذاری شود، می‌توانید به صورت موقت آن‌را غیرفعال کنید.

برای این منظور عبارت Services.msc را در Run یا Searchbox منوی استارت وارد کنید ؛ در پنجره‌ Services گزینه‌
Windows Search را بیابید و آن‌را باز کنید؛ سپس از منوی کشویی Startup Type گزینه‌ Disable را انتخاب و Ok کنید.

به خاطر داشته باشید که در اوقات فراغت‌تان این سرویس را مجددا فعال کنید!

2ـ برای دخیل کردن هر یک از درایوهای سیستم‌تان، علاوه بر استفاده از Indexing Options در کنترل پنل، می‌توانید روی آن درایو کلیک راست کرده و گزینه‌ Properties را انتخاب کنید و پس از آن گزینه‌ Index this drive for faster searching را در حالت انتخاب قرار دهید.

محمدسعید نمازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد