همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وزارت علوم برای توازن بازار کار و ظرفیت دانشگاه‌ها چاره کند


وزارت علوم برای توازن بازار کار و ظرفیت دانشگاه‌ها چاره‌اندیشی کند
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اظهار تاسف از نبود توازن میان ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و فرصت‌های شغلی در بازار کار گفت: این یک خلاء جدی است و وزارت علوم باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند.
نورالله حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار داشت: دانشگاه به منظور افزایش سواد و کمال در افراد تشکیل شده و اگر افراد هیچ شغلی نیز نداشته باشند، ‌در دانشگاه علم می‌آموزند و این امری ضروری است؛ البته دانشگاه باید در جهت تربیت نیروی مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور نیز اقدام کند. چرا که جامعه باید با علم و دانش و توانمندی مدیریت شود.
به گفته وی، اگر دانشگاه نتواند نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه را درسطوح مدیریت، کارگری، مهندسی، تحقیقاتی و ... تامین کند و یا آموزش‌های دانشگاهی نتواند این هدف را برآورده سازد، به نظر می‌رسد که دانشگاه فاقد انتفاع و موضوعیت می‌شود.
وی معتقد است که دانشگاه باید نیازهای جامعه را در رشته‌ها و آموزش‌های خود لحاظ کند و در عین حال براساس رابطه تعاملی فرصت‌های جدید و حرکت‌های جدید ایجاد کند.
حیدری تاکید کرد: ضرورت دارد دانشگاه هم نیازهای روزمره را پاسخ دهد و هم به مروز زمان که به علوم جدید دست می‌یابیم، خود پدید آورنده خلاقیت و نوآوری بوده و به تدریج جامعه را به سمت حرکت‌های جدید هدایت کند.
وی با بیان این‌که در این راستا وزارت علوم باید با تمام دستگاه‌ها هماهنگ باشد، این وزارتخانه را متولی تامین نیروی کل کشور در همه دستگاه‌ها دانست و افزود: در این خصوص پتانسیل وزارت علوم باید افزایش یابد و همه دستگاه‌ها به این وزارتخانه کمک کنند، چرا که نیروی انسانی رکن رکین همه دستگاه‌هاست.
حیدری با تاکید بر این‌که دولت باید به عنوان اراده ملی از این وزارتخانه پشتیبانی کند، گفت: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجو و دانشگاه‌ها و فرصت‌های شغلی در بازار کار متوازن نیست و این یک خلا جدی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به نداشتن تجربه کار در فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: باید طبق نقشه راه پیش برویم تا تعداد ورودی به دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان با فرصت‌های شغلی موجود و براساس نیاز روزمره جامعه، پیش برود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد