همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قارچ صدفی دکمه ای


قارچ‌ها نه جانورند و نه گیاه؛ بلکه دسته‌ای جداگانه از یوکاریوت‌ها را تشکیل می‌دهند. قارچ ( به انگلیسی Fungus یا mushroom ) می نامند این دسته همگی دگرخوار (هتروتروف) بوده و برای رشد و تکثیر به ترکیبات آلی جهت اخذ انرژی و کربن نیاز دارند. قارچها هوازی یا ناهوازی اختیاری هستند. اکثر قارچها گندروی (ساپروتروف) بوده، در خاک و آب به سر می‌برند و در این نواحی، بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می‌کنند. قارچها مانند باکتری‌ها در تجزیهٔ مواد و گردش عناصر در طبیعت دخالت داشته، حائز اهمیتند. علم مطالعهٔ قارچ‌های انگل برای انسان را قارچ‌شناسی پزشکی گویند (این انگلها بیماریهای زیادی را به وجود می‌آورند).

قارچ‌ها تأثیر زیادی در طبیعت دارند. گونه‌ای از قارچ‌ها با تخمیر انگور آن را تبدیل به شراب می‌کند. گونه‌ای دیگر انگورها را بر روی تاک می‌کُشد. گونه‌ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی‌های حمام می‌شود و گونه‌های دیگر قارچ، باعث ایجاد یا درمان بیماری می‌شوند یا باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوبارهٔ ریشهٔ گیاه می‌شوند.[۱]

قارچ در اصل کلمهٔ ترکی است و برابر فارسی آن «سماروغ» است. مردم عادی به آن «کلاه دیوان» و «چتر مار» هم می‌گویند.

قارچ‌ها بر خلاف گیاهان نمی‌توانند خوراک خود را تولید کنند؛ بنابر این برای ادامهٔ زندگی ناچارند مصرف کننده باشند (هتروتروف).[۲]


مقدمه:

 

چرخه زندگی در قارچ ها شامل یک فاز رویشی و یک فاز زایشی است. فاز رویشی قارچ از میسلیوم  آغاز می گردد و قسمت اصلی قارچ را تشکیل می دهد.

 

برای مشاهده انواع میسلیوم در قارچ جنس آگاریکوس اینجا را کلیک فرمائید.

 

مرحله رشد میسلیوم دو هسته ای که همان پایه های ساقه کلاهک می باشد در بستر مناسبتری از کمپوست باید قرار بگیرد . که این مرحله را خاکدهی می گویند.

 

مرحله خاکدهی به چند دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است در صورت تمایل جهت مشاهده دلایل این امر بر روی اینجا کلیک فرمائید.

 

بنابراین خاک پوششی به عنوان یک لایه محافظ و اسفنجی برای نگهداری آب عمل مینماید.

 

برای مشاهده مواد تشکیل دهنده قارچ دکمه ای اینجا را کلیک فرمائید.

 

قارچ حاوی ۹۰%آب است و اگرچه مقداری از آب ذکر شده از کمپوست تأمین می گردد اما خاک پوششی به عنوان منبع اصلی آب باید دارای کیفیت بالا جهت رشد میسلیوم ، تشکیل و رشد پین و در نهایت قارچ باشد.

هر چه فلاش سنگین تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است که تأمین آن از طریق خاک پوششی امکان پذیر است. لذا ظرفیت نگهداری آب خاک پوششی بایستی بالا باشد.

 

یکی از نکات قابل توجه این است که مواد متشکله خاک پوششی باید دارای کیفیت فیزیکی و شیمیایی بالایی باشد تا بر اثر آبیاری های مکرر روزانه و رطوبت بالای سالن بدون این که سفت و غیر قابل نفوذ گردد و یا به حالت خیس و لزج در آید بتواند حالت فیزیکی خود را ثابت نگه دارد.

برای مشاهده صفات مشخصه و مهم خاک پوششی اینجا را کلیک فرمائید.

 

 

با توجه به نکات ذکر شده درباره اهمیت وجود خاک در تسهیل پرورش و افزایش عملکرد  تهیه یک خاک مرغوب هم ردیف با انتخاب بستر و بذری مرغوب است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد