همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

حل مشکلات سی.دی درایو


 حل مشکلات سی.دی درایو

سی.دی درایو کامپیوتر من کار نمیکند، چرا این درایو بعضی از سی.دی ها را نمیخواند، چرا کامپیوتر من درایو سی.دی را تضخیص نمیدهد.... اینها سئوالاتی است که بیشتر مواقع پیرامون درایو سی.دی پرسیده میوشد. جواب مشکلات درایو سی دی اینجاست.

 در این قسمت  به اشکال یابی درایو سی.دی میپردازیم.

مصرف درایوهای سی.دی امروزه عمومیت یافته است به نحویکه از آنها برای نصب نرم افزار، گوش دادن به موسیقی، انجام بازیهای کامپیوتری و غیرو استفاده میکنند. به علت همین مصرف بالا، خراب شدن این دستگاه میتواند مشکلات زیادی را بزایتان به همراه بیاورد. بدین دلیل در این مطلب به بررسی راه حل مشکلات درایو  CD میپردازم.

اگر با مشکل در درایو سی.دی برخورد کردید، مثلا درایو قابل دسترسی نبود، یا وجودش اصلا نمایش داده نمیشود، اولین مسئله این است که مطمئن شوید این دستگاه به خوبی به کامپیوتر وصل است. البته این کنترل بیشتر زمانی موثر است که اقدام به نصب یک درایو میکنید در غیر اینصورت اگر درایو شما قبلا کار میکرد و ناگهان از کار افتاد، اجرای این قسمت را در مرحله آخر قرار دهید. بهترین کار آنست که درپوش کامپیوتر را بردارید و به اتصالات درایو خوب دقت کنید. مخصوصا توجه نمائید که حتما کابل برق درایو وصل باشد. سپس کابل روبانی دیتا را کنترل کنید که از هر دو طرف سر جایش محکم باشد. اگر درایوتان از نوع IDE است کابل روبانی باید 40 سیمه یا 40 پین باشد. روی این کابل یک خط قرمز وجود دارد که معرف پین شماره 1 است که باید به پین شماره 1 در درایو وصل باشد. یادتان باشد که معمولا این خط قرمز طرفی قرار میگیرد که کنار کابل برق درایو است. فقط مطمئن شوید که دو سر این کابل (طرف درایو و طرف مادربرد) محکم سر جایش است. مسئله بعدی آنست که جامپرهای پشت درایو را چک کنید. اگر فقط یک درایو دارید باید در حالت Master قرار گیرد ولی اگر دو درایو دارید، یکی باید Master و دیگری Slave باشد. اگر درپوش کامپیوتر را باز کردید بهتر است قبل از بستن دوباره آن، مشخصات درایو را از روی برچسب آن یادداشت کنید.

اگر درایو به درستی در کامپیوتر وصل است اما کامپیوتر نمیتواند آنرا تشخیص دهد، هنگام روشن شدن کامپیوتر به دقت به اولین صفحه سیاه توجه کنید. طی چند خط باید تشخیص درایوهای IDE اعلام شود و سیستم بگوید که آنها را یافته است. آیا درایو  سی.دی در این لیست آمده است؟ اگر مشخصات درایو را ندیدید باید وارد Setup یا تنظیم BIOS شوید. برای اینکار کامپیوترهای مختلف از کلیدهای متفاوت هنگام روشن شدن کامپیوتر استفاده میکنند مانند Del, F1, F2. وقتی وارد Setup شدید بدنبال لیست درایوهای IDE بگردید. این درایوها باید روی Auto یا Auto detect تنظیم شده باشد. اگر این تنظیم روی None باشد، کامپیوتر نمیتواند درایو را پیدا کند. اگر این قسمت را تغییر دادید باید آنرا Save کنید. بعد از آن کامپیوتر راه اندازی میشود. حال بار دیگر به صفحه کامپیوتر نگاه کنید و مطمئن شوید که کامپیوتر درایو را تشخیص داده است. اگر کامپیوتر هنوز درایو را نمیبیند شاید مشکل سخت افزاری وجود دارد. تعویض کابل روبانی شاید مشکل را حل کند. راه دیگر تعویض درایو با یک نمونه جدید است.

اگر درایو در صفحه اول کامپیوتر تشخیص داده شد، اجازه دهید تا کامپیوتر وارد ویندوز شود. سپس ویندوز اکسپلورر را باز کنید. آیا در لیست درایوها، سی.دی درایو را میبینید. اگر درایو در این مرحله ظاهر نشد باید به سروقت Device Manager بروید. از کلید Start به Setting و Control Panel و System و  Device Manager بروید و بدنبال موردی بنام CDROM بگردید. وقتی آنرا یافتید روی علامت + کنار آن بزنید تا باز شود حال باید درایو لیست شده را ببینید. اگر علامت ! یا x قرمز در کنار درایو بود بدین معناست که ویندوز با درایو مشکل دارد. روی توضیح درایو دابل کلیک کنید تا properties درایو ظاهر شود. قسمت Device status را بخوانید تا وضعیت درایو را بفهمید. مثلا ممکن است ویندوز درایور مناسب را نداشته باشد یا درایور اشتباه نصب شده باشد. این حالت کمتر اتفاق میافتد زیرا معمولا ویندوز درایور را بخوبی نصب میکند البته گاهی لازم است اینکار را بصورت دستی انجام دهید.

گاهی اوقات بنظر میرسد که درایو بخوبی وصل است اما هنگام پخش موسیقی صدایی از آن شنیده نمیشود. در اینحالت ابتدا روشن بودن بلندگوها و تنظیم مقدار صدا را کنترل کنید. اگر مشکل برقرار بود اتصال درایو به کارت صوتی را چک کنید. توجه کنید که صدا از طریق کابل روبانی دیتا منتقل نمیشود  و برای اینکار کابل جدایی مصرف میشود.

گاهی ممکن است حرف درایو عوض شود. این مسئله نباید شما را نگران کند زیرا ویندوز هر نوبت که روشن میشود از اولین درایو شروع کرده و به هر پارتیشن درایو یک حرف اختصاص میدهد. اگر دو درایو دارید که هر کدام دارای دو پارتیشن است نام درایوها C, D, E و F خواهد بود و سپس بعد از آن نوبت به CD-Drive میرسد که G بدان تعلق میگیرد. اگر پارتیشنی به سیستم اضافه یا از آن کم کنید، حرف اختصاص یافته به درایو عوض میشود. مشکل وقتی ظاهر میشود که بعضی برنامه ها برای درایو خاص تنظیم شده باشند.

اما اگر درایو نتواند تمام دیسکها را بخواند تکلیف چیست؟  درایو شما بعضی سی.دی ها را میخواند و بعضی را نمیخواند. علت اصلی آنست که درایو قدیمی است و چون CD ها هنگام تولید کمی با هم اختلاف دارند لذا همه آنها خوانده نمیشود. بهترین کار تعویض درایو با یک نمونه جدید است. این اشکال مخصوصا با CD-R ها اتفاق میافتد.

روزی می‌رسد که دیگر در کنار هم نیستیم،قدر زمان و دیگران رو بدونیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد