رشته علوم ارتباطات اجتماعی
موضوع این رشته تحصیلی:
انسان قرن بیست و یکم با بشر اولیه تفاوت بسیار دارد و باید برای برقراری ارتباط با او، بخصوص ارتباطی با نفوذ و پایدار که با حرفها و تجربههای تازه و ناگفته همراه باشد، به هنر و دانش پیچیده علوم ارتباطات اجتماعی مجهز بود. این علم امروزه در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر دنیا تدریس میشود و در کشور ما نیز با دو گرایش روزنامهنگاری و روابط عمومی، یکی از رشتههای گروه آزمایشی علوم انسانی است.
گرایش روزنامه نگاری:
گرایش روزنامه نگاری نهال تنومندی است که از چشمههای هنر و ادبیات، فرهنگ و فلسفه، سیاست و اقتصاد، صنعت و تکنولوژی، سیراب میشود برای همین دانشجوی این رشته دروس تئوری و نظری مانند مبانی جمعیتشناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، مبانی علم اقتصاد، نظریههای ارتباطات اجتماعی و اندیشههای سیاسی در قرن بیستم را مطالعه میکند همچنین دروسی را که هم جنبه عملی و هم جنبه تئوری دارند مثل اصول و تکنیکهای تهیه خبر، مصاحبه، گزارش، روش تحقیق، عکاسی خبری، صفحهآرایی و ویراستاری را آموزش میبیند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک بین گرایشهای علوم ارتباطات:
مبانی جامعهشناسی، مبانی جمعیتشناسی، مبانی روانشناسی - مفاهیم اساسی، مبانی فلسفه، تاریخ و تفکر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی، اصول علم اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، اصول علم سیاست، کلیات حقوق، حقوق اساسی، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، نظریههای جامعهشناسی، اصول سازمان و مدیریت، سمینار مسائل سیاسی و استراتژی معاصر، اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بینالمللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، روشهای بررسی و تحلیل پیامهای ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریههای ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحهآرایی در مطبوعات، فتوژورنالیسم ( عکاسی خبری)، تکنولوژی چاپ و نشر، تجزیه و تحلیل برنامههای رادیو و تلویزیون، افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات در جهان سوم، حقوق ارتباط جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات.
دروس تخصصی گرایش روزنامه نگاری:
اصول روزنامهنگاری، روزنامهنگاری عملی، ویراستاری و مدیریت اخبار، روزنامهنگاری تخصصی، تاریخ روزنامهنگاری، نقد، تفسیر و مقاله در مطبوعات.
گرایش روابط عمومی:
کارشناس خوب روابط عمومی بر خلاف ذهنیت عامه مردم سعی در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنین وظیفهاش در بسط اطلاعاتی که مستقیما از سطوح بالاتر سازمان میگیرد، خلاصه نمیشود. بلکه کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که جریان دو طرفه ارتباطی را بین شرکت و مخاطبان آن میسر میسازد و بر این اعتقاد است که رمز موفقیت یک برنامهی موثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح از راه صحیح، در زمان مطلوب و به فرد صحیح است. در واقع کارشناس روابط عمومی از یک سو وظیفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مدیریت سازمان را بر دوش دارد و از سوی دیگر مسوولیت ارائه مشورتهای کارشناسانه با مدیریت موسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههای مورد توجه آن حوزه و تجزیه و تحلیل افکار عمومی و بررسی جامعهشناختی گرایشها و طرز تفکرهای مردم بر عهده او میباشد.
دروس تخصصی گرایش روابط عمومی:
اصول روابط عمومی، مدیریت و روابط عمومی، روابط عمومی عملی، تکنیکهای روابط عمومی، اقناع و تبلیغ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهی.
تواناییهای لازم:
دانشجوی روزنامهنگاری باید دارای دوازده خصیصه باشد که این خصایص عبارتند از:
-1 داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
-2 کنجکاوی، تیزبینی و نکتهسنجی
-3 داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه
-4 توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم
-5 صبر و حوصله زیاد
-6 داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگیهای اضطراری
-7 قدرت تفکر سریع
-8 عشق به کار خبری
-9 مومن به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوا
-10 نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزواجویی، سادهلوحی، تعصب فکری، فضلفروشی، گزافهگویی و تندخویی
-11 داشتن تواناییهای ارتباطی
-12 داشتن حافظهای بیش از حافظهی متوسط جامعه( برای مصاحبه)
البته به ندرت ممکن است فردی بتواند از تمامی این خصایص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردی با ویژگیهای دوازدهگانه فوق صرفا ترسیم تصویری ایدهال از آن خصایص است که باید کوشش کرد تا حد امکان به آن دست یافت.
دانشجوی روابط عمومی نیز علاوه بر ویژگیهای لازم برای یک روزنامهنگار باید از توان تجزیه و تحلیل بالا، قدرت ریسک، توان کارهای اجرایی و قدرت سخنوری برخوردار باشد.