همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مرگ اینترنت نزدیک‌است؟

مرگ اینترنت نزدیک‌است؟
اینترنت به یکی از مهم‌ترین مشکلات خود در تاریخ خواهد رسید: محققان هشدار داده‌اند که اینترنت با مشکل اتمام آدرس روبه‌رو شده است و احتمالا در سال 2011 به‌طور کامل این آدرس‌ها از بین بروند. بدین ترتیب از مشکلات فنی عدم توانایی ارائه آدرس‌های جدید که بگذریم، مسایل حقوقی وبالارفتن درخواست برای فضاهای آزاد فعلی بسیارزیاد خواهد شد.

در حال حاضر، آدرس‌های وب از آی‌پی نگارش4 استفاده می‌کنند که اعدادی 32بیتی هستند. این یعنی تنها 4میلیارد آدرس معتبر وجود دارد که تاکنون 94درصد از آن استفاده شده است. البته سیستم جدیدی به‌نام آی‌پی نگارش6 وجود دارد که از اعداد 128بیتی استفاده می‌کند.

به‌دلیل انفجار تخصیص آدرس که در اینترنت روی داد، انتظار می‌رفت که رفتن به آی‌پی‌ نگارش6 با سرعت بیشتری انجام شود، ولی روند مهاجرت بسیار کند انجام شد.

وینت چرف، یکی از پژوهشگران موتورهای جستجو به بتا نیوز گفت: ‌«اگر انتقال به‌نگارش بعدی انجام نشود، بزودی شاهد بازار سیاه آدرس‌های آی‌پی خواهیم بود. به‌همین ترتیب هزینه ساختن شبکه و ایجاد فضای اینترنتی گرانتر خواهد شد و کسانی که آی‌پی آزاد دارند استفاده بی‌شماری از این موضوع خواهند کرد.»

رئیس ثبت‌نام اینترنت آمریکا نیز معتقد است که بدون آی‌پی نگارش6 گسترش اینترنت به‌مشکل جدی بر می‌خورد و به‌تاخیر انداختن این امر برای اپراتورهای اینترنت، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و کاربران هدف تمام دنیا مشکل‌ساز خواهد شد.‌

گوگل و فیس‌بوک دو شرکت قابل ذکری هستند که با تلاش‌های بسیار بستر خود را به آی‌پی نگارش6 مجهز کردند. همچنین گوگل بیشتر سرویس‌های خود را روی این سیستم ارائه می‌کند و حتی کنفرانس‌هایی در مورد چگونگی انتقال نیز ارائه کرده است.

فیس‌بوک یکی از همین شرکت‌هایی بود که در این رویدادهای گوگل شرکت کرد و بعد از مدتی سیستم جدید آدرس‌دهی را به‌خدمت گرفت.

شرکت‌هایی از جمله ورایزن و کامکست نیز این پروتکل را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده‌اند ولی به‌طور رسمی آن را پیاده نکرده‌اند. روزنامه هندی اکونومیک تایمز نیز اعلام کرد که دولت این کشور در حال انتقال به سیستم آدرس دهی جدید است و وزارت مخابرات این کشور نیز بخش‌نامه‌ای ارسال کرده است که تمام شرکت‌های خدماتی و مخابراتی باید تا انتهای سال آینده آماده مهاجرت به نسل بعدی آدرس‌دهی باشند.

این مساله بعد از مشکل

Y2K، بزرگ‌ترین مشکل فعلی جهان در زمینه محاسبات دیجیتال به‌شمار می‌رود. هر چند عده‌ای پیشنهاد داده‌اند چندین دستگاه از یک آی‌پی استفاده کنند، اما این مساله تنها یک راه حل موقتی است و به‌نظر می‌رسد به‌دوران گذار بعدی نزدیک شده‌ایم.
منبع کلیک جام جم به تاریخ ۱۰ مرداد۸۹
برای دانلود کلیک جام جم اینجا را کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد