همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

نحوه و شرایط دریافت تسهیلات 100 میلیون تومانی توسط کارآفرینان

معاون وزیر کار تشریح کرد:
نحوه و شرایط دریافت تسهیلات 100 میلیون تومانی توسط کارآفرینان


مهندس حمید حاجی عبدالوهاب معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار بازارکار نحوه و شرایط دریافت تسهیلات اشتغالزا توسط کارآفرینان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را تشریح کرد.

اعتبار 70 میلیارد تومانی
عبدالوهاب، این تسهیلات را مختص کارآفرینان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد و گفت: اعتبار در نظر گرفته در این زمینه 70 میلیارد تومان است که در صورت استقبال کارآفرینان و نتیجه بخش بودن آن، قابل افزایش است.
وی افزود: این تسهیلات از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت می‌شود و امیدواریم در سال آینده نیز آن را ادامه دهیم.
لازم به ذکر است، معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی در حالی اعتبار این تسهیلات را 70 میلیارد تومان اعلام کرد که مهندس محمد کریمی مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) در نشست خبری خود اعتبار این تسهیلات را 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار این تسهیلات از طریق وزارت کار تامین شده است اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی افزود: صندوق مهر امام رضا (ع) عاملیت این اعتبار را بر عهده دارد و به محض ارایه طرح‌های کسب و کار از طریق کار گروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌ها، بلافاصله تسهیلات به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اما تاکنون اقدام قابل ذکری در این راستا انجام نشده است، زیرا ارایه طرح‌های کارآفرینان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مستلزم تایید مرکز رشد و پارک علم و فناوری محل استقرار کارآفرین و تایید کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان است.
کریمی تصریح کرد: تمام تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد چهاردرصد پرداخت می‌شود، اما تسهیلاتی که وزارت کار برای کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری در نظر گرفته است تا سقف 100 میلیون تومان و با سود و کارمزد 10 درصد پرداخت می‌شود.

سقف تسهیلات
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی، پرداخت این تسهیلات را با هدف توسعه مشاغل دانش‌محور عنوان کرد و گفت: این تسهیلات در 2 قالب کلی پرداخت می‌شود. بخشی از این تسهیلات مختص به کارآفرینان مستقر در مراکز رشد و بخشی نیز به کارآفرینان مستقر در پارک‌‌های علم و فناوری اختصاص دارد.
عبدالوهاب، افزود: کارآفرینان مستقر در مراکز رشد این تسهیلات را تا سقف 30 میلیون تومان و با کارمزد 4 درصد دریافت می‌کنند و کارآفرینان مستقر در پارک‌های علم و فناوری تسهیلات مذکور را تا سقف یکصد میلیون تومان و با کارمزد و سود 10 درصد دریافت می‌کنند.

نحوه و شرایط دریافت
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی سپس به نحوه و شرایط دریافت این تسهیلات توسط کارآفرینان اشاره کرد و گفت: کارآفرینان برای دریافت این تسهیلات باید طرح‌های خود به تصویب مرکز رشد یا پارک علم و فناوری که در آن مستقر هستند برسانند و پس از تصویب توسط این مراکز، طرح مذکور به کار گروه اشتغال استان متبوع ارجاع می‌شود و در صورتی که کارگروه اشتغال استان طرح مذکور را تصویب کرد آن را به صندوق مهر امام رضا (ع) ارجاع می‌دهد و این صندوق نیز طرح را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد بر اساس ضوابط خاصی به آن تسهیلات اعطا می‌کند.وی افزود: صندوق مهر امام رضا (ع) این تسهیلات را در چارچوب ضوابط و شرایطی پرداخت می‌کند. طرح‌هایی از این صندوق تسهیلات دریافت می‌کنند که توجیهات لازم در رابطه با اقتصادی بودن و فنی بودن را داشته باشند.

پرداخت بر اساس ایده و تولید نیمه صنعتی
عبدالوهاب تصریح کرد: صندوق مهر امام رضا (ع) به طرح‌هایی که در مرحله تبدیل ایده به محصول قرار دارند و در مراکز رشد مستقر هستند، براساس نوع طرح و میزان سرمایه مورد نیاز تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند. طرح‌هایی نیز که در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارند و از مراکز رشد عبور کرده و در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند تا یکصد میلیون تومان تسهیلات از صندوق مهر امام رضا (ع) دریافت می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که این طرح موفقیت آمیز باشد آن را در سنوات آینده نیز ادامه می‌دهیم و خط اعتباری آن را نیز افزایش می‌دهیم.

تشکیل صندوق حمایت از طرح‌های ریسک‌پذیر
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار در این گفتگو به تشکیل صندوق حمایت از طرح‌های ریسک‌پذیر اشاره کرد و گفت: این صندوق با حمایت مالی صندوق مهر امام رضا (ع) تشکیل می‌شود و هدف از تشکیل آن تامین سرمایه طرح‌ها و ایده‌های جدید و نو است. صندوق مهر امام رضا (ع) پس از خودکفایی صندوق حمایت از طرح‌های ریسک‌پذیر، از آن جدا می‌شود.

تسهیلات به مشاغل خانگی
معاون وزیر کار و امور اجتماعی همچنین از ابلاغ مصوبه تسهیلات 1000 میلیارد تومانی اشتغالزایی قرض الحسنه ( وام 10 میلیون تومانی اشتغال) و پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضیان اشتغالزایی در قالب طرح حمایت از مشاغل خانگی خبر داد.
عبدالوهاب گفت : مصوبه پرداخت یکهزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه که اخیرا در سفرهای استانی دولت تصویب شده بود، برای اجرا به استانها ابلاغ شده است، همچنین با کمیته امداد نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است و تقریبا پیش بینی می شود از این طریق 100 هزار شغل جدید ایجاد شود.
حاجی عبدالوهاب اعلام کرد: در حال حاضر با تعیین بانکهای عامل و مشخص کردن سهم هر استان، تصمیم‌گیری شد تا از این طریق حداکثر تا سقف 10 میلیون تومان به هر طرح اشتغالزا و به صورت کلی برای ایجاد 100 هزار شغل پرداخت شود.

سازمان کارآفرینان
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی همچنین به تشکیل سازمان کارآفرینان اشاره کرد وگفت: لایحه تشکیل سازمان کارآفرینان در حال حاضر در دستور کار شورای عالی اشتغال قرار دارد. این سازمان یکی از سازمان‌های محوری برای حمایت و سازماندهی کارآفرینان خواهد بود. ما اعتقاد داریم اگر قرار است که تصدی‌گری دولت کاهش یابد و اصل 44 به معنای واقعی اجرایی شود باید مسوولیت‌ها و مدیریت‌های دولتی به کارآفرینان واگذار شود.
وی افزود: باید ضمن شناسایی کارآفرینان، به آنان اعتماد و به جایگاهشان رسمیت بخشیده شود. سازمان کارآفرینان با این هدف تشکیل می‌شود و در تشکیل آن دنبال این هستیم که از اختیار بیشتری در مقایسه با سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی و اتاق بازرگانی برخوردار باشد.
معاون وزیر کار گفت: با تشکیل سازمان کارآفرینان، اعضای آن در سطح اداری و اجرایی در جلسات مختلف استانداری‌ها شرکت می‌کنند و مباحث مورد نظر خود را مطرح می‌کنند. به دنبال این هستیم با تاسیس این سازمان علاوه بر توسعه کارآفرینی سازمانی، دولتی کارآفرین داشته باشیم.

بنگاه‌های زودبازده
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار سپس به طرح‌های بنگاه‌های زودبازده و آینده این طرح اشاره کرد و گفت: برنامه وزارت کار به طور کلی در بحث اشتغال، ورود قوی‌تر به سیاست‌های بازارکار است. در شورای عالی اشتغال که وظیفه تنظیم بازارکار را به عهده دارد 11 وزیر عضو هستند. سیاست‌ وزارت کار داشتن نقش قوی‌تر در این شورا است اما همچنان از تصدی‌گری در بحث اشتغال پرهیز می‌کنیم.
عبدالوهاب، با بیان اینکه بانک‌های ملی و کشاورزی در حال تخصیص اعتبارات مربوط به بنگاه‌های زودبازده هستند، گفت: بانک صنعت و معدن همچنان منتظر اعلام خط اعتباری از سوی بانک مرکزی است.
وی با اشاره به ادامه طرح بنگاه‌های زودبازده در دولت دهم، گفت: تمام‌شماری طرح‌های بالای 10 میلیون تومان تسهیلات، توسط پرسشگران بخش خصوصی انجام شده است و اطلاعات آن‌ها به طور کامل در دست است. اما چون قول داده‌ایم انتشار آن با هماهنگی‌ مرکز آمار باشد فعلاً از انتشار اطلاعات این بنگاه‌ها خودداری کرده‌ایم.
معاون وزیر کار، همچنین با بیان اینکه مرکز آمار در حال کنترل نهایی اطلاعات مربوط طرح تمام شماری بنگاه‌های زودبازده است، گفت: مرکز آمار قول داده در هفته جاری کنترل نهایی را به پایان برساند.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات از سوی وزارت کار جمع‌آوری شده و امکان اعلام نتایج اولیه طرح وجود دارد، افزود: با این وجود قرار شده کارها در مرکز آمار به سرانجام برسد و بعد نتایج اعلام شود.

بررسی مجدد موضوع حق‌الزحمه کاریابی‌ها
معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی در پایان این گفتگو، از تشکیل هیات مرکزی در اسفندماه برای بررسی مجدد موضوع حق الزحمه دفاتر کاریابی‌ها خبر داد.
عبدالوهاب، با بیان اینکه شخص وزیر کار هم با درصدی شدن حق الزحمه دفاتر کاریابی به ازای حقوق در نظر گرفته شده برای کارجو موافق است، ادامه داد: البته رقمی که در حال حاضر به طور ثابت و به میزان یک‌صدهزار تومان به ازای هر فرد به کارگماری شده دریافت می‌شود، مصوب هیات مرکزی است.
او ادامه داد: در جلسه آتی هیات مرکزی که اسفندماه است، پیشنهادات گرفته شده و پس از بررسی نهایی، مصوبه جدید اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه فرد بیکار استطاعت مالی چندانی ندارد که بخواهد در ابتدای شروع به کار، یک ماه حقوق خود را به دفتر کاریابی پرداخت کند، اظهار کرد: از این رو نرخ ثابت برای حق الزحمه کاریابی‌ها در نظر گرفته شد
.
گزارش: حجت سوری

منبع : بازار کار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد