همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

نظر دولت عوض شد همه یارانه می‌گیرند


نظر دولت عوض شد
همه یارانه می‌گیرند
جام جم آنلاین: به فاصله کمتر از 48 ساعت پس از اظهارات محمد مدد، رئیس مرکز آمار ایران درباره خوشه ‌بندی و دهک ‌بندی خانوارهای مشمول دریافت یارانه نقدی ، دو مقام مسوول دولتی این اظهارات را اصلاح کردند، اما اظهارات این دو مقام دولتی نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.


به گزارش «جام‌جم»، محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دو مقام دولتی بودند که دیروز نسبت به سخنان رئیس مرکز آمار واکنش نشان دادند.

براساس اظهارات مدد، همه کسانی که قرار است یارانه نقدی دریافت کنند، در دو خوشه تقسیم‌بندی می‌شوند که خوشه نخست شامل 4 دهک اول درآمدی و خوشه دوم در برگیرنده دهک‌های پنجم، ششم و هفتم خواهد بود. طبق اطلاعاتی که مردم سال گذشته در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار تکمیل کردند، 47 میلیون نفر از مردم در این دو خوشه جای می‌گیرند و همین تعداد نیز مشمول دریافت یارانه نقدی خواهند بود.

میرتاج‌الدینی: یارانه نقدی برای همه

اما محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز در واکنش به اظهارات مدد گفت: با توجه به مصوبه مجلس و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، همه مردم مشمول یارانه نقدی هستند و هیچ دهکی از یارانه‌ها حذف نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست چرا موضع دولت با این سرعت تغییر کرد. شاید واکنش مجلس یا بازخورد نامطلوب حذف بخشی از مردم از یارانه نقدی، دلیل این امر بوده است.میرتاج‌الدینی در نشستی خبری با بیان این که پرداخت یارانه به همه دهک‌ها موردنظر مجلس و دولت است، افزود: درباره پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های مختلف، صحبت‌هایی از طرف رئیس مرکز آمار مطرح شده بود که این صحبت‌ها اصلاح شد.وی با بیان این که به میزان درآمد دهک‌ها، یارانه نقدی به آنها اختصاص می‌یابد، گفت: رقم‌هایی که در رسانه‌ها گفته می‌شود، تخمینی است و هنوز دولت نظرش را به طور رسمی اعلام نکرده است.معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس افزود: نظر دولت این است که در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشمولان این سال بتوانند خودشان را اداره کنند.

میرتاج‌الدینی افزود: قانون هم انعطاف‌هایی برای دولت قائل شده است؛ به گونه‌ای که دولت می‌تواند 50 تا 60 درصد درآمد حاصل از آزاد شدن قیمت‌ها را به خانوارها اختصاص دهد.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سوال که حداقل یارانه نقدی به خانوارها چقدر است، گفت: با توجه به میزان منابعی که آزاد می‌شود، در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: دولت حداقل یارانه‌ای را که به خانوارها تعلق می‌گیرد، هنگام قطعی شدن، اعلام می‌کند.معاون رئیس‌جمهور با بیان این که در مقام تصویب هم تغییرات برنامه بیش از 10 درصد نمی‌شود، به دغدغه‌های مردم در زمینه تورم پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت در این باره تدابیر زیادی اندیشیده است و جلسات کارگروه اقتصادی به صورت روزانه برگزار می‌شود تا درباره همه ابعاد اجرای این قانون بحث شود.وی افزود: خرید و ذخیره کردن کالاهای موردنیاز جامعه از جمله برنامه‌های دولت است که از ماه‌های قبل آغاز شده است.

میرتاج‌الدینی نظارت دقیق بر قیمت‌ها را از دیگر برنامه‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: بررسی و تحلیل تاثیرات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر کالاهای اساسی و میزان تاثیر آن بر خروجی کالاها از دیگر برنامه‌های دولت هنگام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست.معاون رئیس‌جمهور درباره جبران فشارهای ناشی از اجرای این قانون به مردم گفت: نگرانی‌ها همواره تخمینی است و ما معتقدیم اگر برنامه‌ها با دقت کافی اجرا شود، از این نگرانی‌ها کاسته می‌شود.

اظهارات رئیس مرکز آمار ملاک پرداخت نیست

اما سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی پا را از این هم فراتر نهاد و اظهارات مدد را صرفا مبتنی بر نتایج یک کار پژوهشی مرکز آمار در سال 86 و اطلاعات اقتصادی خانوار در سال 87 دانست.

محمدرضا فرزین گفت: اظهارات اخیر رئیس مرکز آمار ایران درباره خوشه‌های درآمدی و نحوه پرداخت نقدی، نتیجه کار تحقیقی این مرکز بود و مبنای عمل دولت برای پرداخت یارانه‌ها نیست.

وی در اظهاراتی که البته متناقض با سخنان میرتاج‌الدینی است، افزود: آنچه در کارگروه تحولات اقتصادی به تصویب رسیده و دولت براساس آن عمل خواهد کرد، آن است که 50 میلیون نفر معادل 70 درصد جمعیت کشور تحت پوشش پرداخت نقدی در چارچوب هدفمند کردن یارانه‌ها قرار خواهد گرفت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: 30 درصد باقیمانده جمعیت کشور نیز که تحت پوشش پرداخت نقدی قرار نمی‌گیرند، از روش‌های غیرنقدی و نظام تامین اجتماعی حمایت می‌شوند. فرزین تاکید کرد: برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بالای 90 درصد جمعیت روستایی کشور و بخش عمده‌ای جمعیت کارگری و کارمندان دولت و همچنین کشاورزان تحت پوشش پرداخت نقدی قرار می‌گیرند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که قانون، دولت را مکلف کرده است که تمام ایرانیان متناسب با درآمدشان تحت حمایت مستقیم یا غیرمستقیم قرار گیرند، گفت: دولت براساس تکلیفی که دارد، با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر دارد 70 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش پرداخت مستقیم نقدی قرار دهد.

قانون چه می‌گوید

ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح می‌کند: دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد از خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب‌بندی‌های زیر هزینه کند:

الف یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی ‌با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به تمامی خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

ب اجرای نظام جامع تامین اجتماعی برای جامعه هدف از قبیل گسترش و تامین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی، تامین و ارتقای سلامت جامعه و پوشش دارایی و درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج، کمک به تامین هزینه مسکن، مقاوم‌سازی مسکن و اشتغال، توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی.

مجلس تذکر می‌دهد

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات حداقل درآمد خانوارهای ایرانی بر اساس خوشه‌های تعیین شده که از سوی رئیس مرکز آمار اعلام شد، گفت: طبق قانون همه مردم مشمول دریافت یارانه می‌شوند ومساله‌ای که در صدا و سیما عنوان شده، اشتباه است و باید اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، در گفتگو با ایسنا، افزود: براساس قانون خانواده‌های دونفره با مجموع درآمد بالاتر از 260 هزار تومان باید مشمول پرداخت یارانه قرار گیرند.

وی گفت: اشکال این برنامه آن است که عنوان شد 2 خوشه تحت پوشش دریافت یارانه قرار می‌گیرند که طبق قانون باید این گفته خود را اصلاح کنند. مصباحی مقدم یادآورشد، قانونی که مجلس درباره هدفمندکردن یارانه‌ها تصویب کرد، محدودیت خانوارهای مشمول یارانه را برداشت؛ یعنی همه خانواده‌ها باید مشمول دریافت یارانه باشند، لذا از این جهت درست است که خانواده‌ها را به 3 خوشه تقسیم کردند، اما از نظر قانون خوشه سوم هم باید مشمول پرداخت یارانه‌ها قرار گیرد.

وی تاکید کرد، اگر غیر از این باشد رعایت قانون صورت نگرفته و حتما مورد اعتراض مجلس قرار خواهد گرفت. مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان این‌که مردم بایداطلاعات اقتصادی خانوار را به مرکز آمار ایران بدهند، ‌گفت: براساس ارزیابی‌ای که مرکز آمار ایران با پایگاه‌ها و داده‌هایی که دارد انجام می‌دهد، جایگاه آنها را در سه خوشه تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر افراد در خوشه اول باشند که 4 دهک را شامل می‌شود مشمول یارانه بیشتر می‌شوند و اگر در خوشه دوم باشند مشمول یارانه در حد متوسط خواهند بود و اگر در خوشه سوم یعنی دهک سوم بالای درآمدی جامعه قرار گیرند، ‌مشمول یارانه اما به نسبت کمتر خواهند شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: آنچه در چند شب گذشته اعلام شده که 3 دهک بالا مشمول پرداخت یارانه قرار نمی‌گیرند، درست نیست ومطابق قانون باید این مساله را اصلاح کنند و مجددا صحیح آن را اعلام کنند.

وی ابراز کرد: شروع انجام این طرح باید به گونه‌ای باشد که هم از قانون تخطی نشده باشد و هم به نگرانی در میان مردم دامن نزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد