خودروی دنا یکی از محصولات شرکت
ایران خودرو است که قرار بود جایگزین خودروهای
پژو ۴۰۵،
پژو پارس،
سمند و
سمند سورن شود.
این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که
بالاخره پس از کشمکشها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمتگذاری و با تأخیر
زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. این محصول به وسیلهٔ مهندسان ایرانی و
بدون حمایتهای خارجی و با استفاده از ظرفیتها و امکانات ایران خودرو طراحی شدهاست. خودرو دنا شامل الایکس با موتور ایاف۷ (EF7) بنزینی است که تفاوتهای مدلهای خودرو دنا ال ایکس در طرح رینگ و رنگ تریم داخلی (تک رنگ و دو رنگ)، میباشد.
شروع پروژه
ایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژهای را با نام (NX7) تعریف کرد که طی
آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی
تعریف شد.[۲]
امکانات
ایمنی
- مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
- مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطهای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو–جلو
- مجهز به سامانه ترمز ضد قفل (ترمز ایبیاس) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- ستون فرمان جمع شونده در تصادف
- چراغهای مهشکن جلو و عقب به همراه چراغهای ایمنی درها
رفاهی
- مجهز به کروزکنترل
- مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
- سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب و قابلیت نصب دوربین دنده عقب)
- مولتی مدیای لمسی CD/DVD/MP3/USB/Micro SD/Bluetooth
- قابلیت تماس/پاسخگویی به تماس با بلوتوث
- ستون فرمان قابل تنظیم
- کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
- آینههای جانبی تنظیم برقی (تاشو برقی با گرمکن)
- شیشههای سولار (ضد اشعه UV)
- زیرآرنجی جلو و عقب
- قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
- صندلیهای برقی جلو
- چراغ همراهی تا در منزل[۳]
عملکردی
- برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
- دارای سامانه ناوبری ماهواره ای
- رینگ اسپورت آلومینیومی
- سامانه ضد سرقت (immobilizer)
- قابلیت تنظیم زاویه نور چراغهای جلو
زیستمحیطی
- مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقاء به یورو۵