همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

چگونه شب های گرم تابستان بدون کولر راحت بخوابیم؟


  

چگونه شب های گرم تابستان بدون کولر راحت بخوابیم؟

Hossein Ghahramani's picture
گردآوری و ترجمه
حسین قهرمانی

شاید در طول یک روز تابستانی با جا به جا شدن در خانه و سرگرم کردن خود بتوانید گرمای طاقت فرسای تابستان را تحمل کنید اما شب هنگام، وقتی که هوا بسیار گرم باشد و سیستم خنک کننده هوا مانند کولر موجود نباشد و یا مؤثر نباشد، خوابیدن خیلی سخت و غذاب آور می شود. خوشبختانه در اینجا روشهایی را به شما معرفی می کنیم تا خود را خنک کنید و راحت به خواب بروید.

سیستم خنک کننده هوا را شبیه سازی کنید.
1
از پنکه و یخ برای شبیه سازی سیستم خنک کننده هوا مانند کولر آبی استفاده کنید.

مقداری یخ را روی یک سینی قرار دهید و این سینی را دقیقا بین باد پنکه و خودتان قرار دهید. جریان هوای عبوری از روی یخ به طور قابل توجهی از دمای اتاق خنک تر است. این جریان هوای خنک تا وقتی که یخها کاملا آب شوند ادامه پیدا می کند و این مدت زمان برای به خواب رفتن شما کفایت میکند.

2
از روش حوله و یخ استفاده کنید.

مقداری یخ را لای حوله یا ملافه ای خیس قرار دهید  و آن را مابین دو صندلی آویزان کنید. این صندلی را روبروی باد پنکه قرار دهید. یخ آب می شود و حوله را خنک میکند و باد خنک پنکه به شما می وزد. زیر حوله یا ملافه ظرفی قرار دهید تا آب حاصل از یخ در آن بریزد.  

3
گردن خود را خنک نگه دارید.

این کار دقیقا مثل خنک نگه داشتن پاهاست. حوله ای نم دار و خنک را روی گردنتان قرار دهید. 

خنک کردن رخت خواب.
1
استفاده از یک روش باستانی "مصری".

یک ملافه را نم دار کنید. می توانید ملافه را بعد از خیس کردن در خشک کن ماشین لباسشویی بیندازید تا کمی نم دار شود و یا با اسپری آب پاش آن را نم دار کنید. ملافه را روی خودتان بیندازید و اگر پنکه در دسترس بود از باد پنکه نیزبهره ببرید. در جریان های گرم و شدید هوا، تی شرت یا زیر پیراهنی خود خیس کنید، بچلانید و آنرا بپوشید. این روش شما را به اندازه ی کافی خنک می کند تا چند ساعتی را راحت بخوابید.  

2
یک جفت جوراب تمیز را با آب خنک خیس کنید و بعد از چلاندن بپوشید.

خنک شدن پاها، دمای کل بدن را کاهش می دهد. 

3
تعدادی مکعب یخی بخرید.

مکعب های یخی محوظه های کوچک پلاستیکی هستند که مایعی شیمیایی و غیر سمی را در خود نگه می دارندو خیلی سریع یخ می زنند و دیر تر از یخ معمولی آب می شوند. تعدادی از آنها را بعد از یخ زدن روی جای خواب خود به صورت پراکنده بریزید تا جای خواب شما خنک شود. و خودتان لابه لای آنها بخوابید. می توانید تعدادی قالبهای یخ درون کیسه ی پلاستیکی ضخیم بریزید و محکم گره بزنید و با آن محل خواب خودتان را خنک کنید.

4
ملافه ها را فریز کنید.

ملافه و روبالشتی تمیز خود را درون کیسه ای پلاستیک و در فریزر یا یخچال قرار دهید. از این ملافه و روبالشتی بلافاصله برای خواب استفاده کنید. 

5
از روش کیسه برنج خنک استفاده کنید.

مقداری برنج را درون کیسه ای بریزید و آنرا در فریزر یا یخچال قرار دهید.از کیسه خنک در رخت خواب به عنوان کمپرس خنک کننده استفاده کنید.

6
یک پک خنک کننده (cool pack) بسازید.

مقداری مایع ظرف شویی یا صابون مایع را درون کیسه ای بریزید و محکم گره بنید. این کیسه را درون فریزر قرار دهید. مایع درون کیسه یخ نمی زند اما دمای خنک را بیش از یخ  یا مکعب های پلاستیکی یخ در خود نگه می دارد. و به دلیل مایع بودن آن، راحت تر میتوانید روی نقاط مختلف بدن قرار دهید و خنک شوید.

وضعیت بدنی مناسب هنگام خواب
1
با دستها و پاهای باز از هم به صورت طاق باز بخوابید. این روش کمک میکند گرما در اطراف شما جمع نشود.
2
طبقه پایین بخوابید.
  •  جریان هوای گرم تر به سمت بالا حرکت میکند و بنابرین طبقه ی پایین خانه خنک تر است.
روش های کاهش دمای بدن پیش از خواب
1
قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید.

بدون این که خود را کامل خشک کنید، به رخت خواب بروید. این روش برای مدت کافی دمای بدن شما را پایین نگه میدارد. اگر امکان دوش گرفتن وجود ندارد، سر و گردن، دست ها و پا های خود را با آب سرد بشویید.

  • سر، دستها و پا ها حکم رادیاتور بدن را دارند و با تمرکز بر خنک نگه داشتن این نقاط بقیه نقاط بدن نیز احساس خنکی میکنند. 
2
مچ دستها را زیر آب سرد بگیرید.

مچ دست جایی است که جریان خون در نزدیکترین حالت خود به سطح بدن قرار دارد بنابراین قرار دادن مچ دست در برابر سرما برای یک دقیقه باعث می شود با کاهش دمای جریان خون، کل بدن خنک شود.

نکته ها: 
  • یک تنگ آب یخ در کنار تخت داشته باشید تا هنگام تشنگی و احساس گرما مجبور به ترک تخت نشوید.

  • جنس ملافه، روبالشتی و لباسی که هنگام خواب می پوشید در احساس گرما مؤثر است. سعی کنید از پارچه های نخی سبک و خنک استفاده کنید.

  • در اتاق را باز نگه دارید تا هوا در تمامی اتاقها و از طریق پنجره ها در جریان باشد.

  • بطری آب معدنی و یا هر بطری پلاستیکی پر از آب دیگری را درون فیریزر قرار دهید. با استفاده از این بطری، هنگام خواب خود را با آن خنک می کنید و هنگام تشنگی آب خنک می نوشید.

  • اگر پرده های سبک پارچه ای دارید، آنها را نم دار کنید. هنگام وزش باد و نسیم، جریان هوای خنک تری به اتاق وارد می شود.

  • اگر در خانه نور گیر دارید، دریچه آن را باز کنید و اجازه دهید جریان هوای گرم به بالا منتقل شود.

  • یک اسپری آب خنک در کنار تخت قرار دهید. و در میانه ی شب برای خنک کردن بدن و نمدار کردن پارچه در هر یک از روش های پیشنهادی بالا استفاده کنید.

  • فقط برای خواب به تخت بروید. اگر قبل از خواب بر روی تخت خود را سرگرم کنید ( مانند کتاب خواندن، استفاده از موبایل و ...) رخت خواب خنکی اش را از دست می دهد و دمای آن با دمای با بدن شما یکی می شود و هنگام خواب احساس گرما خواهید کرد.

  • در روز های اول گرما از وسایل خنک کننده مانند کولر استفاده نکنید. بدن شما به این خنکی هوا عادت می کند و در روز های گرمتر احساس می کنید این وسیله خنک کننده  قادر به خنک کردن خانه نیست. اگر از کولر های گازی استفاده می کنید مجبور به کاهش دمای بیشتر و در نتیجه مصرف بیشتر برق و انرژی خواهید بود.

  • یک روش موقت و کمتر مرثر این است که بالش خود را اینرو به آنرو کنید.

  • از نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده نکید. علا وه بر ایجاد بی خوابی، این نوع نوشیدنی های دارای کافئین، ضربان قلب را افزایش می دهند و در نتیجه دمای بدن را بالا می برند.

  • به گرمای هوا فکر نکنید. تاثیر روانی فکر کردن به این موضوع باعث می شود که دما را بیش از میزان واقعی آن گرم احساس کنید.

  • مواظب باشید برای جلوگیری از صدمات الکتریکی،  پنکه و سیم آن را دور از آب یا قطرات پاشیده شده یخ آب شده قرار دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد