همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

فواید بازنگری در مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل


  

فواید بازنگری در مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغلNews
با بررسی و مطالعه قانون مالیاتهای مستقیم ملاحظه می شودکه فصل چهارم از باب سوم آن به صاحبان مشاغل اختصاص داده شده که شامل (9) ماده و (11) تبصره می گردد در این فصل قانونگذار تلاش نموده است کلیه تکالیف و حقوق مترتب بر صاحبان مشاغل را مورد تجزیه و تحلیل و مطالعه قرار دهد. اما با توجه به نزدیکی مهلت ارائه تسلیم اظهار نامه در این بررسی کوشش می شود مواد مرتبط با تغییر موعد ارائه اظهار نامه مالیاتی در قانون جدید مورد کنکاش قرار گیرد.
اظهارنامه عملکرد، در واقع کارنامه مالی سالیانه اشخاص حقیقی و حقوقی است که جهت محاسبه مالیات یک سال شرکت یا شخص به اداره امور مالیاتی ارائه می گردد.
تشخیص مالیات بر درآمد مشاغل همواره با مشکلاتی توام و در تعیین و تشخیص مالیاتها، عموماً شیوه «علی الراس» حاکم بوده‌است. مطالعه روند تکاملی تشخیص در نظام‌های گوناگون مالیاتی، گویای آن است که در نظام‌های پیشرفته مالیاتی، تشخیص مالیات توسط ماموران مالیاتی، جای خود را رفته رفته به شیوه خوداظهاری داده‌است.خوداظهاری یعنی اینکه خود شخص مالیات پرداز، مالیات خود را محاسبه و پرداخت کند بی آنکه ماموران مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند. به عبارت دیگر مسئولیت تعیین و تشخیص مالیات از سازمان مالیاتی به مؤدیان واگذار می‌شود.اظهارنامه مالیاتی یک دفترچه با فرمهای مصوب سازمان مالیاتی است که بنگاههای اقتصادی باید صورتهای مالی و یادداشتهای مربوطه را در قالب این فرمها،به اداره امور مالیاتی محل اقامت بنگاه اقتصادی در موعد مقرر تحویل دهند.براساس اظهارنامه مالیاتی،مودی اعلام می کند که سود دوره مالی گذشته بنگاه اقتصادی مربوطه به چه میزان بوده است و ایشان چقدر مالیات می پردازد، مودی باید اظهارنامه مالیاتی به همراه فیش واریزی مالیات مربوط به هر دوره مالی را حداکثر تا سی و یکم تیرماه سال بعد به اداره امور مالیاتی شهرخود تحویل دهد و رسید دریافت نماید.البته از سال 1389 به بعد،قرارشده است اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی تنظیم و ارسال شود. تا قبل از تصویب این قانون کلیه مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی ، حقوقی و مالکین واحدهای اجاری تا پایان تیرماه مهلت داشتند اظهار نامه مربوط به درآمدهای عملکرد سال قبل خود را به ادارات امور مالیاتی ارائه نمایند که بدلیل اینکه اغلب مودیان، این کار را به روزهای آخر تیرماه موکول می‌کردند؛ درنتیجه منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله اشتباه در ثبت اطلاعات مودی، ایجاد ازدحام و اتلاف وقت، ترافیک در سیستم اینترنتی ارائه اظهارنامه های مالیاتی و … می‌گردید.
در قانون جدید موعد ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل از تیر ماه به خرداد ماه تغییر یافته، این تغییرات با رویکرد تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات و داده های مربوطه، افزایش راندمان ارائه خدمات در زمان دریافت اظهارنامه های مالیاتی توسط ماموران و کارکنان سازمان می باشد.
پس از اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال95، مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد سال 1394 و سالهای بعد مودیان اشخاص حقیقی (کلیه صاحبان مشاغل) تا پایان خردادماه هر سال و موعد مقرر ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی همانند گذشته، چهار ماه پس از سال مالی آنها خواهد بود که چون سال مالی اکثر اشخاص حقوقی مطابق سال شمسی است بنابراین مهلت تسلیم اظهارنامه آنها 31 تیرماه هر سال خواهد بود.
این تغییرات با هدف تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات هویتی و مالی، افزایش راندمان و بهره وری کارکنان مالیاتی و تمرکز بیشتر آنان برای رسیدگی به پرونده ها و اظهارنامه ها انجام شده است. امید است تغییرات ایجاد شده در زمان ارائه اظهارنامه و نیز همراهی مودیان مالیاتی در سالهای آینده علاوه بر کاهش ازدحام، اتلاف وقت و انرژی موجبات ایجاد نظم، ثبات فکری و افزایش رضایتمندی آنان از دستگاه مالیاتی شده و در نتیجه تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده و عدالت مالیاتی نیز میسر گرداند.
1395/03/18

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد