همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

چرا دندان‌ها می‌پوسند؟



  

دکتر سید حسین طباطبایی عمده مشکل در بحث دندان را پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه بیان کرد و گفت: پوسیدگی دندان در واقع یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است و متاسفانه در یزد نیز شایع است.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که شروع اختلالات و بیماری‌های لثه با التهاب در آنها آغاز می‎‎شود، پیشگیری از ادامه پیشرفت این عارضه را با اقدامات خودمراقبتی توصیه کرد.

دکتر سید حسین طباطبایی عمده مشکل در بحث دندان را پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه بیان کرد و گفت: پوسیدگی دندان در واقع یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است و متاسفانه در یزد نیز شایع است.

وی عامل این عارضه را میکروبی خواند که با مصرف مواد قندی بین دندان‌ها،‌ تولید اسید می‎‎کند و همین عامل نیز منجر به تخریب سطح دندان‎‎ها می‎‎شود.

طباطبایی با اشاره به وجود برخی از میکروب‏‏‌ها در دهان به طور طبیعی، اظهار کرد: البته عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان منجر به تجمع این میکروب‏‏‌ها و قدرتمندتر شدن آنها و در نهایت نیز التهاب لثه می‏‏‌شود.

سرپرست کلینیک تخصصی دندانپزشکی خاتم‌الانبیاء در یزد، التهاب لثه را آغازگر بیماری‌های لثه خواند و تصریح کرد: در واقع با تداوم التهاب لثه، مشکل پریودنتیت(پیوره) و نهایتا از دست ‌رفتن دندان‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی در مورد علائم بروز التهاب در لثه اظهار کرد: با التهاب لثه، شاهد پرخون و حجیم شدن آنها و در وهله بعد خونریزی آنها به صورت خودبخودی یا در اثر کوچک‌ترین تحریک خواهیم بود؛ به نحوی که موقع مسواک زدن از دهان، خونریزی زیاد از دندان‎‎ها رخ می‎‎دهد یا حتی خودبخود در شیارهای لثه خون بالا می‌آید و از طرف دیگر نیز این موضوع منجر به بوی بد دهان می‏‏‌شود.

طباطبایی گفت: با ادامه این روند، جرم در ناحیه لثه و دندان‏‏‌ها تشکیل شده و به تدریج نیز تعداد آنها زیادتر و منجر به جدا شدن دندان از لثه می‏‏‌شود و در ادامه هم استخوان زیرین که ریشه دندان‌ها در آن قرار گرفته، در اثر این عوامل محرک، کم‌کم تخریب و تحلیل می‌رود که به این مرحله پیوره گفته می‌شود.

وی لق شدن دندان را از نتایج پیوره شدن دندان‌ها ذکر کرد و گفت: اگر این عارضه تحت درمان قرار نگیرد باعث از دست‌ رفتن دندان‌ها می‌شود که در این صورت یا باید دندان را کشید یا آن قدر دندان لق می‏‏‌شود که خیلی راحت جدا می‌شود.

رییس دانشکده داندانپرشکی یزد خودمراقبتی را مهمترین روش پیشگیری از این عوارض بیان و خاطرنشان کرد: سه مرتبه مسواک زدن در شبانه‌روز به مدت هر بار دو تا سه دقیقه و استفاده از نخ دندان حداقل قبل از خواب شب از روش‎‎های موثر در پیشگیری بیماری‌های لثه و دندان است.

وی با بیان این که بهترین دهان‌شویه آب‌نمک رقیق است، تاکید کرد: استفاده از دهان‌شویه هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین مسواک‌زدن شود و تنها می‌تواند یک عامل کمکی باشد.

طباطبایی درمان بیماری در مراحل پیشرفته‌تر را از طریق جرم‌گیری دندان‌ها ممکن دانست و افزود: علی‌رغم تصور مردم، جرم‌گیری باعث خراب شدن دندان یا آسیب به مینای دندان نمی‌شود و در صورتی که توسط دندان‌پزشک آگاه و متخصص انجام شود، نه تنها هیچ‌گونه آسیبی به دندان نمی‌رساند بلکه از بیماری‌های پیشرفته لثه پیشگیری می‌کند.

این متخصص در پایان با بیان این که هدف از اقدامات پیشگیرانه حفظ دندان‌های طبیعی افراد است، گفت: البته در صورتی که تخریب استخوان اتفاق افتد، نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مثل جراحی لثه نیز برای حفظ دندان‌ها ضرورت دارد.(مهر)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد