همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ماهی‌ بیشتر، افسردگی‌ کمتر



  

محققان اخیرا دریافته‌اند افرادی که مقدار زیادی ماهی در رژیم غذایی‌‌شان دارند تا 17 درصد کمتر نسبت به کسانی که اصلا ماهی نمی‌خورند دچار افسردگی می‌شوند.‌

محقق ارشد دپارتمان آمار اپیدمیولوژی و بهداشت کالج پزشکی دانشگاه چینگدائو در چین، فنگ لی در این باره ‌می‌گوید: با بررسی مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که مصرف بالای ماهی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد و همین امر بین مصرف ماهی و کاهش افسردگی رابطه علت و معلولی ایجاد خواهد کرد.

البته نکته مهم و جالب مطالعه فوق این بوده که رابطه نامبرده تنها در تحقیقات انجام شده در اروپا به صورت قابل توجهی وجود داشت و زمانی که این تحقیقات در آمریکای شمالی، آسیا، استرالیا یا آمریکای جنوبی انجام شد چنین نتیجه‌ای دربر نداشت و علت آن هم مشخص نبود.‌ به گفته لی، ماهی منبع غنی از چربی اُمگا 3، پروتئین با کیفیت، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و وجود تمام اینها در بدن باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.‌

در واقع به نظر محققان وجود‌امگا 3 می‌تواند ساختار غشای مغز را تغییر دهد و در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی تفاوت ایجاد کند.

انتقال‌دهنده‌های عصبی پیام‌رسان‌های شیمیایی مغز هستند و کارشان ارسال اطلاعات از مغز به سلول‌های مغزی است. برخی از این انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل دوپامین و سروتونین در ابتلا به افسردگی نقش دارند.

متاسفانه 350 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به افسردگی هستند و اختلال خلقی اصلی‌ترین دلیل این بیماری است.‌ تحقیقات پیشین اثبات کرده بود
رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در افسردگی بازی کند، از این رو لی و همکارانش 26 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2001 تا 2014 را مورد بررسی قرار دادند. مطالعاتی که شامل 150 هزار نفر می‌شد. از این میان 10 مطالعه در اروپا انجام شده بود.

به این پروسه متا آنالیز گفته می‌شود. در واقع با متا آنالیز محققان تلاش می‌کنند الگوی ثابتی بین مطالعات مختلف انجام شده بیابند.‌ در مطالعه اخیر علاوه بر پیدا کردن رابطه بین مصرف ماهی و کاهش افسردگی، لی و گروهش دریافتند که این اثر در مردان و زنان متفاوت است و مردان با خوردن ماهی 20 درصد کمتر و زنان 16 درصد کمتر به افسردگی دچار می‌شوند.

سیب - ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد