همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

زغال اخته،‌کوچک و ‌پرخاصیت


  

زغال اخته،‌کوچک و ‌پرخاصیت

زغال اخته میوه‌ای کوچک و پرفایده است. این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسیدفولیک و ویتامین‌های C، B و E است و نه‌تنها از لحاظ غذایی ارزش بالایی دارد، بلکه خواص درمانیبسیاری نیز دارد.

رادیکال‌های آزاد خون باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، آب مروارید، آرتروز و... می‌شوند که آنتی‌اکسیدان موجود در میوه‌های قرمزرنگ مثل زغال اخته از فعال شدن و تکثیر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

جوشانده برگ درخت زغال اخته و گل توت‌فرنگی برای درمان دیابت بسیار موثر است.

خوردن زغال اخته در رفع اسهال و ورم معده موثر است.‌ جوشانده پوست زغال اخته درمان بیماری مالاریاست و تب را از بین می‌برد.

زغال اخته به کاهش سطح کلسترول خون نیز کمک می‌کند و برای سلامت قلب مفید است. این میوه باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) و حفظ کلسترول خوب خون (HDL) می‌شود و به این طریق باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود.

مصرف این میوه برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است به این صورت که از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه و بروز عفونت جلوگیری می‌کند و موجب دفع باکتری‌ها از طریق
ادرار می‌شود.

آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ کلیه و ادرار بدبو مفید است و راه درمان موثری است. زغال اخته از دو طریق باعث کاهش وزن می‌شود:

ـ این میوه مثل تنظیم‌کننده انسولین عمل می‌کند و انباشتگی چربی را کاهش می‌دهد.

ـ سموم و چربی‌های جمع شده در بافت‌ها را دفع می‌کند.

زغال اخته دارای هورمون ملاتونین است که این ماده باعث خواب راحت و عمیق می‌شود.

گفتیم زغال اخته برای دفع سنگ‌های کلیه بسیار موثر است بخصوص اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد آب زغال اخته در دفع آن اثر چشمگیری دارد.

زغال اخته در بند آمدن خون مفید است، بنابراین خوردن این میوه به افرادی که عمل جراحی داشته‌اند توصیه می‌شود. همچنین آب زغال اخته برای شست‌وشوی زخم‌های جلدی و گرد ریشه آن برای التیام زخم‌ها به کار می‌رود.

شربت زغال اخته ضدعطش است و در تابستان از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

به اعتقاد بعضی محققان این میوه در درمان شب‌ادراری کودکان نیز موثر است.

بهترین مقدار مصرف روزانه این میوه نصف فنجان است که می‌توانید آن را به تنهایی مصرف کنید یا با میوه‌های دیگر یا با ماست مخلوط کرده و
میل کنید.

به خاطر داشته باشید اگر می‌خواهید سلامت باشید زغال اخته یا سایر فرآورده‌های گیاهی را به میزان لازم و کافی در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

مژده مظهری - سیب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد