همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کانون‌های جدید بیابانی در حال ظهور است


  

به‌دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آبی و بهره‌وری پایین، مناطق جدیدی به کانون‌های بحرانی بیابانی کشور اضافه شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اجرای پروژه بیابان‌زدایی در استان خوزستان با همکاری وزارت نفت خبر داد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار هکتار از کانون‌های بیابانی‌شده استان خوزستان که عامل مهم ریزگردها در کشور محسوب می‌شود، قرار بود طی برنامه‌ای پنج‌ساله مهار شود که با تغییرات دولت، در حال حاضر به‌دلیل کمبود بودجه، ناتمام مانده است.

پرویز گرشاسبی افزود: پروژه‌ای با کمک مالی وزارت نفت که قرار بود از درآمدهای نفتی اجرایی شود، در دولت گذشته به تصویب رسید که تنها بخش اندکی از آن انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی‌شده شهرستان‌های غرب شوش و امیدیه را دربر می‌گیرد و حدود ۹ کانون را شامل می‌شود.

گرشاسبی ادامه داد: در قالب این پروژه تنها ۲۰ هزار هکتار از اراضی بیابان‌زدایی شد و مابقی آن همچنان باقی مانده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پروژه، در استان خوزستان پروژه‌های دیگری نیز در دست اقدام است.

گرشاسبی یادآور شد: در حالی که دو سال از اجرای پروژه مشترک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت نفت می‌گذرد، در حال حاضر ادامه کار به‌دلیل عدم تخصیص بودجه مسکوت مانده است.

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه بیابانی است

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به افزایش برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و بهره‌وری پایین از افزایش تعداد کانون‌های بیابانی در کشور تأکید کرد: متأسفانه کانون‌های جدیدی از بیابانی شدن اراضی کشور در شرف ظهور است که این وضعیت خوشایند نیست.

وی اظهار داشت: اراضی اطراف دریاچه ارومیه طبق برآوردهای انجام‌شده، کانونی دیگر از بیابانی شدن را نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی را شامل شده و می‌تواند منشاء گردوغبار باشد.

گرشاسبی از بیابانی شدن ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، دشت فامنین استان همدان بر اثر افت آب‌های زیرزمینی در سطحی معادل ۱۰ هزار هکتار به بیابان تبدیل شده است.

وی همچنین افزود: مدیریت منابع آب در حال حاضر به جامع‌نگری نیاز دارد و اگر اعمال نشود، شاهد بیابانی شدن اراضی بیشتری در کشور هستیم.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: اراضی غرب استان تهران که در اردیبهشت‌ماه گذشته، منشاء گردوغبار معرفی شد، بر اثر افت سفره‌های آب‌های زیرزمینی و استفاده بیش از حد از آنها به بیابان تبدیل شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: باید مدیریت جامعی از حوزه آبخیز تا تالاب‌ها در دستور کار ویژه دولت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سد زاینده‌رود باعث شد تا تالاب گاوخونی به بیابان تبدیل شود و اکنون که آب زاینده‌رود جاری شده است، امید می‌رود که با رعایت الگوی کشت و جلوگیری از زراعت‌هایی همچون برنج و سایر محصولات پرآب شاهد فاجعه‌ای دیگر نباشیم.

گرشاسبی یادآور شد: ۲۰ هزار هکتار از دشت سگزی استان اصفهان بیابانی شده است که این امر نیز متأسفانه گردوغبار و ریزگردها را افزایش می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد