همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قیمت‌ اوراق مسکن افزایش یافت


  مشکلات بازار مسکن با مطرح شدن طرح‌هایی از قبیل وام 80 میلیون تومانی و طرح جامع مسکن حل نخواهد شد و تا زمانی که ادغام وزارت مسکن ادامه دارد، هم چنان مشکلات ویژه در بخش مسکن ادامه دارد.

مجتبی بیگدلی - رییس انجمن انبوه‌سازان کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌در کشوری که قانون اساسی به تامین مسکن اهمیت ویژه‌ای داده و یکی از وظایف حتمی و واجب برای مسوولان در نظر گرفته شده است و هیات دولت وقتی که به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند، تاکید زیادی روی وضعیت مسکن به ویژه مسکن مهر دارند نشان‌دهنده آن است که وضعیت مسکن در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: دو سال است که وزارت راه و شهرسازی وضعیت ساخت و سازمان دهی مسکن را تعطیل کرده به گونه‌ای که یک سال از دولت قبل و یک سال از روی کار آمدن دولت فعلی می‌گذرد و با این که رییس جمهور تاکید خاصی به مساله مسکن دارند، اما هم چنان مشکلات و کمبود های زیادی در این بخش مشاهده می‌شود.

بیگدلی با بیان این‌که مشکلات بخش مسکن را حضورا با ریاست جمهور در میان گذاشته‌ایم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری روی اقتصاد مقاومتی تاکید خاصی دارند و این در حالی است که تمام پروژه‌های عمرانی به دلیل بی پولی تعطیل شده است.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور با اشاره به این‌که باید حرکت‌های مردمی را در بازار مسکن تشویق کرد، ادامه داد: اما وام خرید را تعطیل کردند، مسکن مهر، حمایتی و دیگر طرح‌ها هم فقط در تیتر روزنامه‌ها مشاهده می کنیم و خبری از اجرایی و عملیاتی شدن نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: یک آجر روی آجر دیگر گذاشته نشده و این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌هایشان حمایت از شهرک‌سازی را مطرح می‌کنند، اما یک آجر روی آجر به صورت سیستماتیک گذاشته نشده است.

بیگدلی با اشاره به این‌که زمان رکود باید از تولید حمایت شود، افزود: براساس آمارها از سال 1385 تا 1395 سالی یک میلیون ازدواج وجود دارد به گونه‌ای که این رقم یعنی یک میلیون مسکن هم لازم است.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور خاطرنشان کرد: مجموعه کشورهای اتحادیه اروپا در زمان رکود برای جلوگیری از اتفاق نیفتادن سونامی در کشورشان از تولیدکننده حمایت کردند و با گرفتن دستشان و تشویق آنان ، هم چنین با گرفتن سودهای تک رقمی و دادن تسهیلات خاص از این بخش حمایت کردند.

وی تاکید کرد:‌اما وقتی در کشور ایران این اقدامات صورت نمی‌گیرد انتظار بالا نرفتن اوراق مسکن امری محال است و می‌توان انتظار داشت که این رقم 10 برابر هم شود چون هیچ اقدامی برای جلوگیری از این میزان افزایش قیمت صورت نگرفته است.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور با بیان این‌که یک لشکر عظیم در وزارت راه و شهرسازی به عنوان بزرگترین و زیربنایی‌ترین وزارتخانه و سازمان کشور به فکر کارمندی در پی حل مشکلات هستند، تصریح کرد: مشکلات به این روال حل نخواهد شد.

بیگدلی در ادامه افزود:‌مقام معظم رهبری به عنوان تکلیف جهاد اقتصادی و مدیریت جهادی را در پرتو اقتصاد مقاومتی قرار داده است، اما چندین کارمند در وزارتخانه نشسته‌اند و یک روز طرح وام 80 میلیون تومانی و یا طرح جامع مسکن را مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که طرح جامع مسکن 7-8 بار است که شکست خورده است، تصریح کرد:‌با نوشتن چندین طرح بر روی کاغذ نمی‌توان مشکلات مسکن را در این کشور حل کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور افزود: مقامات مسوول اعلام می‌کنند که در سایت وزارتخانه طرح‌ها را مطرح می‌کنیم تا اندیشمندان و صاحب نظران نظر بدهند در صورتی که با این نگاه تکبرزده و از بالا به پایین نمی‌توان مشکلات بخش مسکن را حل کرد.

بیگدلی با تاکید بر این‌که باید به کارآفرینان تسهیلات داده شود تا انگیزه در آنان نیز افزایش یابد، افزود: آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی خود هم اعلام کردند که باید به کشور ترکیه و نخست وزیر آن کشور توجه کنیم و تا زمانی که با نگاه کارمندی طرح جامع مسکن نوشته می‌شود، مشکل مسکن حل نخواهد شد.

وی با بیان این‌که با حل شدن مشکلات بخش مسکن، مشکل اقتصاد و اشتغال در کشور حل خواهد شد، تصریح کرد:‌ همه چیز در گرو ساختمان سازی است به گونه‌ای که 70 درصد اشتغال کشور زیر مجموعه بخش مسکن است.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: پرداخت وام 80 میلیونی دردی را از بازار مسکن دوا نمی‌کند و با دادن این پول به اشخاص هیچ اتفاقی پیش روی بازار نخواهد بود.

بیگدلی با بیان این‌که این سرمایه‌ها باید به پروژه‌ها تعلق بگیرد، افزود: چون پروژه‌ها دو تا سه سال طول می‌کشد تا تکمیل شوند و سرمایه به صورت قطره چکانی به آن‌ها تزریق می‌شود، می‌توان متصور بود که از مشکلات این بخش کاسته شود.

وی با اشاره به این‌که پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید خانه باعث تورم در بازار مسکن نمی‌شود، افزود: هزار میلیاردهایی که به خودروسازان داده می‌شود باعث تورم در جامعه خواهد بود.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور ادامه داد: به اندازه تعداد انگشتان دست هم پرداخت وام برای خرید خانه در بازار مسکن تورم ایجاد نکرده چرا که هر میزان وام، به پول بیت المال بازگشته اما هزار میلیاردها که از کشور خارج شده‌اند به هیچ عنوان بازنگشته‌اند.

بیگدلی خاطرنشان کرد: این میزان وام در بازار مسکن تورم زا نخواهد بود، اما به بهانه تورم وزارت مسکن را تعطیل کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد