ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اکنون بسیاری از خودروهای تولیدی، دارای صفحه نمایشگری روی داشبورد خود هستند که اطلاعاتی نظیر مسیر حرکت را نشان میدهد و توانایی پخش فایلهای مختلف صوتی را نیز دارد، اما این حوزه از صنعت خودروسازی با دو مشکل اصلی روبهروست؛ اول نبود استانداردی واحد در این خصوص و دوم، سرعت سرسامآور به روزآوریها در حوزه فناوری اطلاعات و قدیمی شدن سریع سامانههای نصب شده روی خودرو.
داشبوردی از عصر حجر
تجهیزات الکترونیکی داشبورد خودروها به وسیله شرکتهای خودروسازی ساخته میشود. شاید روزگاری که این تجهیزات فقط به رادیو و پخش کاست محدود بود، این مساله هیچ اشکالی نداشت، اما با پیچیده شدن فناوری اطلاعات، شرکتهای خودروسازی نمیتوانند همگام با آخرین پیشرفتهای این حوزه گام بردارند و در نتیجه محصولات الکترونیکی که برای خودروها طراحی میکنند، عملا غیر روزآمد نیست.
برای نمونه، برخی شرکتهای مطرح نظیر آئودی، چنین سامانههایی را برای خودرو طراحی میکنند، اما این سامانهها فقط به ناوبری، اعلام وضع هوا و نیز پخش صدا محدود میشوند که در برابر امکانات یک گوشی هوشمند ارزانقیمت هم بسیار عقبمانده جلوه میکند. افزون بر اینها، برای استفاده از برخی از این ویژگیها باید وارد منوهای تو در توی این سامانهها شد که البته با درنظر گرفتن سرعت راندن خودرو، طراحی چنین منوهایی به هیچ وجه عاقلانه نیست.
مساله دوم به کوتاه بودن روزآمدی این سامانهها مربوط میشود. زمانی که یک خودرو از زمان طراحی تا بازار طی میکند، حدود پنج سال است. به این ترتیب روشن است سیستمی که پنج سال پیش روزآمد بود، امروز دیگر کاربردی آنچنانی نخواهد داشت. اگر عمر مفید چند ساله خودرو را نیز به آن اضافه کنیم، عملا این سامانهها به هیچوجه نمیتواند توقعات مشتری را برآورده کند. از آنجا که این سیستمها بسیار گرانقیمت است، تعویض آنها نیز بسیار پرهزینه خواهد بود.
گوشیهای هوشمند در نقش ناجی
با در نظر گرفتن محدودیتهایی که صنعت خودروسازی در زمینه طراحی سامانههای الکترونیکی داشبورد دارد، استفاده از تلفن هوشمند برای تهیه اطلاعات مورد نیاز راننده میتواند تا حد زیادی از مشکلات موجود در این مسیر بکاهد.
هر فرد میتواند اطلاعات موجود در تلفنهمراه خود را در خودروی مورد استفاده قرار دهد و در عین حال نگران روزآمد نبودن سامانه مذکور هم نباشد. همین امر غولهای دیجیتال جهان را به سمت این حوزه جلب کرد.
گوگل اتو
سامانه گوگل اتو را باید تازهواردی در این حوزه دانست. راننده میتواند با اتصال گوشی هوشمند خود از طریق یو.اس.بی، اطلاعات گوشی را به سامانه روی داشبورد منتقل کند. راننده برای استفاده از این سامانه باید با صدای خود به آن دستور بدهد. به این ترتیب احتمال پرت شدن حواس راننده در حین رانندگی به حداقل میرسد. از نکات جالب در این سامانه این است که به محض اتصال گوشی به خودرو، گوشی قفل شده و دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد. هدف از این کار، اجبار راننده برای استفاده از سامانه و پرت نشدن حواس اوست.
وقتی گوشی هوشمند به سامانه متصل شود، برخی اطلاعات روی صفحه نمایشگر بزرگ روی داشبورد نمایان میشود. راننده میتواند مقصد خاصی را به سامانه بگوید و فایل گوگل اتو مسیر حرکت درست را در پیش بگیرد. همچنین راننده میتواند از میان فایلهای صوتی دانلود شده، چند فایل را برای پخش انتخاب کند. حتی راننده میتواند از سامانه بخواهد مورد خاصی (همچون خرید روزانه) را به او یادآوری کند.
بعلاوه همه تماسهای تلفنی، پیامکها، مسیرها و یادآوریها از طریق گوشی هوشمند به سامانه منتقل میشود. این سامانه پیامکها را برای راننده میخواند و راننده میتواند جواب مورد نظر را به آن بدهد تا برای مخاطب مذکور ارسال شود.
به طور کلی، در طراحی گوگل اتو به سهولت کار و نیز افزایش ایمنی از طریق کاهش میزان پرت شدن حواس راننده، توجه زیادی شده است.
کارپلی اپل
سامانه جدید گوگل شباهت زیادی به اپل کارپلی (CarPlay) دارد. این سامانه که زودتر از محصول گوگل به بازار آمد نیز آیکونهای آیفون را به نمایشگر روی داشبورد میفرستد و دکمههای سیری (سامانه دستور صوتی آیفون) را هم به فرمان خودرو منتقل میکند. به این ترتیب سرویس «اپل مپز» برای نقشههای ناوبری، «آیتیونز» برای موسیقی و نیز «آی مسیج» برای ارتباطات در اختیار راننده قرار میگیرد.
با این حال به نظر میرسد کارپلی از برخی جهات مانند گوگل اتو کارآمد نباشد. برای نمونه، کارپلی برخلاف گوگل اتو نمیتواند مسیر کم ترافیکتر را به راننده نشان دهد، اما اصلیترین تفاوت میان این دو را باید در قابلیت مشارکت برنامهنویسان در آنها جست. اکنون برنامهنویسان میتوانند به کدهای گوگل اتو دسترسی داشته باشند و اصلاحاتی در آن اعمال کنند، اما اپل درهای خود را روی برنامهنویسان بسته است. به همین دلیل شاید در آیندهای نه چندان دور، اپل به دلیل کمتر بودن قابلیتهای سامانه خود، از رقیب دیرین خود عقب بماند.
البته این دو سامانه از جنبههای دیگر، نظیر دریافت تماس تلفنی و پیامک، انتخاب فایل صوتی برای پخش یا دستور صوتی برای یافتن مسیر مانند یکدیگر هستند.
حدود چهار ماه پیش بود که اپل، سامانه کارپلی خود را به بازار عرضه کرد. با توجه به عرضه محصولاتی مشابه از سوی گوگل و مایکروسافت، میتوان گفت که هر سه این شرکتها قصد تسلط بر این بازار نوظهور را دارند.
مایکروسافت
مایکروسافت که امیدوار است با ویندوزفون بتواند سهم فراوانی را در بازار گوشیهای هوشمند به خود اختصاص دهد، وارد رقابت برای طراحی سامانه الکترونیک داشبورد خودرو شده است. سامانه مایکروسافت همانند دو رقیب قبلی، آیکونهای موجود در گوشی مبتنی بر ویندوزفون را به نمایشگر روی داشبورد منتقل میکند.
مایکروسافت از یک جهت از رقبای خود جلوتر است. مدتهاست شرکتهایی نظیر فورد، کیا، بی.ام.دابلیو و فیات از مایکروسافت خواستهاند رابط ویژهای را برای هر یک از این شرکتهای خودروسازی طراحی کند. البته سیستمهای طراحی شده برای هر یک از این خودروها با دیگری متفاوت است. اما مایکروسافت طرحی دارد که در صورت اجرا میتواند تحولی در زمینه سیستم الکترونیک داشبورد خودرو ایجاد کند و آن هم سامانهای مستقل از سیستمعامل است. اکنون شرکتهای خودروسازی با اپل یا گوگل قرارداد میبندند تا سیستم الکترونیک داشبورد آنها را طراحی کنند. مشکل از وقتی شروع میشود که بین خودروی مورد نظر و گوشی هوشمند شما انطباقی نباشد. فرض کنید از خودروی «الف» خوشتان آمده است، اما متوجه میشوید سامانه داشبورد آن برای گوشیهای اندرویدی است، اما گوشی شما آیفون است. در این صورت چهکار میتوان کرد؟ شاید کار کردن با آیفون برای شما خوشایندتر از یک گوشی اندرویدی باشد. آیا باید گوشی خود را رها کنید و یک گوشی اندرویدی بخرید؟ آیا باید قید آن خودرو را بزنید و این بار به سیستمعامل داشبود آن دقت کنید؟
سیستم یکپارچه داشبورد
شاید منطقیترین راه حل موجود این باشد که داشبورد خودروها بهگونهای طراحی شود که هر کس بتواند گوشی هوشمند خود را (صرفنظر از سیستم عامل) به آن متصل کند. به این ترتیب هر کسی میتواند از تجربه خوشایند کار با گوشی خود در حین رانندگی برخوردار شود.
به این ترتیب دیگر مشکل اصلی سامانههای الکترونیکی داشبورد که همان غیر روزآمد بودن است از میان میرود و میتوان از آخرین اطلاعات و فناوری در حین رانندگی بهره گرفت. اما آیا میتوانیم بزودی شاهد این تغییر باشیم؟
صالح سپهریفر