همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مشکل توقف پرداخت وام ازدواج تا دو ماه آینده حل می‌شود


  

با وعده طیب نیا؛
مشکل توقف پرداخت وام ازدواج تا دو ماه آینده حل می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سئوالی درباره علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها وعده داد که این مشکل را تا دو ماه آینده حل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای مجلس اسلامی سئوال محمدحسن آصفری از وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک ها مورد بررسی قرار گرفت.

آ‌صفری گفت: موضوع وام ازدواج جوانان امروز یکی از دغدغه های آنها است، اما باید دید چه کسانی به وام سه میلیونی که در آینده قرار است 5 میلیون شود، نیاز دارند. آیا کسانی به این وام نیاز دارند که جزء ردیف آقازاده‌ها هستند و از ثروت های میلیاردی برخوردارند؟ آیا کسانی به این وام نیاز دارند که ثروت میلیاردی و حقوق 10 میلیونی توسط پدرانشان دریافت می شود؟ آیا کسانی که خانه های ویلایی در همین کشور دارند، به این وام نیازمندند یا قشر آسیب پذیر که خانواده ها آنها، دفاع مقدس و جنگ را اداره کرده‌اند و در عرصه های مختلف که نظام به آنها نیاز داشته، حضور داشته اند به این وام نیاز دارند؟ سه میلیون تومان برای افراد مرفه پول توجیبی است و لازم نیست در مجلس بر سر آن چانه بزنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: علی رغم اینکه وزیر در کمیسیون وعده داده بود که ظرف مدت 4 تا 5 ماه برای این مساله برنامه ریزی صورت می گیرد، اما نمی دانیم چه زمانی قرار است این برنامه عملی شود، کسانی که صورت خود را با سیلی سرخ می کنند به وام ازدواج نیاز دارند.

آصفری با بیان اینکه روز به روز شاهد بالارفتن برج های شکیل بانک ها در کشور هستیم، تصریح کرد: بهترین برج ها در اختیار بانک هاست، پول اینها از کجا آمده است؟ در یک خیابان در شمال شهر تهران بانک ها مسابقه گذاشتند تا در بهترین نقطه انبوه‌سازی کنند. این اعتبارات که در اختیار بانک ها اگر نظارتی بر آن صورت نگیرد، حتی صف طویل وام ازدواج تا چند سال دیگر طولانی تر خواهد شد.

وی گفت: بانک ها در حالی وام ازدواج نمی دهند که همین بانک ها سود بانکی را اگرچه وزارت اقتصاد بعد از دو سال 22 درصد اعلام کرد، اما با سود 28 درصد وام به مردمی می دهند که فرزندان آنها در نوبت وام بانکی هستند و حاصل آن این است که خانواده‌ای که 5 میلیون وام گرفته، بخاطر معوقات باید 15 تا 17 میلیون تومان به بانک برگرداند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات طیب‌نیا که عنوان کرد برای این کار اعتبار نگذاشته اند و 10 هزار میلیارد اعتبار لازم است، بیان کرد: بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان پس‌انداز قرض‌الحسنه بانک ها است که 16 ردیف برای این قرض‌الحسنه‌ها در نظر گرفته اند، اما در حقیقت چند درصد آن محقق شده است.

آصفری با اشاره به بخش دیگری از صحبت های وزیر اقتصاد در مورد اینکه 10 میلیون نفر در صف وام ازدواج هستند، اظهارداشت: اینها زوج هستند که ثبت نام کرده اند و رقم آنها به این میزان رسیده، اگر کسی بخواهد وام 3 میلیون تومانی برای ازدواج خود دریافت کند، باید 28 ماه در نوبت باشد، بعد از یکسال هم بانک می گوید چون یکسال از ازدواج شما گذشته، دیگر شرایط وام ازدواج ندارید.

وی ادامه داد: در کشور 30 میلیون نفر جمعیت بین 18 تا 30 سال داریم که بخش اعظم آنها مجرد هستند. چه کسی باید دغدغه آنها را حل کند؟

این نماینده مجلس افزود: درباره معوقات بانکی برخی این رقم را 120 هزار میلیارد و برخی 84 هزار میلیارد عنوان می‌کنند، اما از این معوقات 40 هزار میلیارد تومان مربوط به دانه‌درشت‌ها است که اگر 10 هزار میلیارد آن را با همت بگیرید، برای دو سال دیگر هم مشکل وام ازدواج وجود نخواهد داشت.

آصفری گفت: امروز کسانی هستند که می توانند 100 بار وام بگیرند که در جمع همین دانه‌درشت‌ها هستند، اما یک جوان در حالی که در گذشته تصویب کردیم، وام مسکن هم به او تعلق بگیرد، وام ازدواج را نمی تواند بگیرد.

وی افزود: آقای وزیر به طور شفاف مشخص کند که برنامه اش برای وام چیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر مبنی بر اینکه مسئولیت بانک مرکزی برعهده ما نیست، خاطر نشان کرد: شما عضو شورای پول و اعتبار هستید. مدیرعامل همه بانک ها با نظر شما انتخاب می شوند. چگونه است که برای پرداخت وام ازدواج تعهد نمی دهند؟

آصفری بیان کرد: بخاطر بروکراسی بانکی، وام ازدواج را به جوانان نمی دهند. چه کسی باید این مساله را حل کند؟ اگر مشکل در بانک مرکزی است، در قالب پیشنهاد بیاورید، حل کنیم که البته من مطمئنم اینگونه هم حل نمی شود. آقای وزیر پاسخ دهند که چند روز دیگر و چند هفته دیگر مشکل وام ازدواج حل خواهد شد و از چه تاریخی یک متقاضی می تواند وام بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به تذکر مصباحی‌مقدم در مورد اینکه این سوال در حیطه وظایف وزیر اقتصاد نیست، عنوان کرد: اگر در حیطه وظایف وزیر اقتصاد نیست، پس بهتر بود وزیر ارشاد بیاید پاسخ دهد!

این نماینده مجلس ادامه داد: در کشور ما سالانه 800 هزار نفر ازدواج می کنند. صف وام ازدواج با این سیاست حلزونی به هیچ کجا نمی رسد. 3 هزار و 600 درخواست به همین چند بانک اعلام شده که البته برخی مسئولان بخصوص آقای سیف در چند روز اخیر آب پاکی را روی دست همه جوانان ریختند که ما اصلا برنامه ای درباره وام ازدواج نداریم.

آصفری افزود: در همین مجلس درباره افزایش جمعیت ساعت ها وقت گذاشتیم، این مساله نیازمند بسترسازی است.

وی خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد ظرف زمانی را اعلام کنند تا همه مردم بدانند که تا چه تاریخی می توانند وامشان را بگیرند، زیرا بسیاری الان منتظر هستند و اگر ظرف یکماه آینده بخشی از این وام ها پرداخت نشود، بخش اعظمی که فقط یکماه برای دریافت وام فرصت دارند، به جمع بایگانی ها می پیوندند.

این نماینده مجلس گفت: چرا بانک ها باید کاری که دلشان می خواهد انجام دهند و آن هم به دلیل وابستگی به کسانی که بانک خصوصی راه اندازی کرده اند، هیچ نظارتی هم به آنها نمی شود.

آصفری بیان کرد: برای وام ازدواج به کفش آهنی و بنزین سوپر نیاز است. کسانی که ماشین خارجی سوار می شوند، وام ازدواج نمی‌خواهند بلکه کسانی به این وام نیاز دارند که در روستاها، شهرهای کوچک و مناطق محروم زندگی می کنند.

به گزارش مهر، پس از توضیحات وزیر اقتصاد و اظهارات نماینده سوال‌کننده، طیب‌نیا وعده داد که ظرف دو ماه آینده مشکل وام ازدواج حل می شود که با این وعده محمدحسن آصفری نماینده سوال‌کننده از پاسخ وزیر قانع شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد