همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

20 گزارش تاثیرگذار خبرگزاری مهر


  

مرور همه سطرها، خبرها، تیترها و گزارش‌های 11 سال خبررسانی در آسمان رسانه‌ای ایران شاید کار راحتی نباشد. اما در این میان گزارش‌هایی هستند که با مرور دوباره شان خاطره‌های خوبی در ذهن نقش می بندد. خاطره‌هایی از جنس تاثیرگذاری، با مردم بودن و ماندن و تلاش برای انجام درست رسالت رسانه. این گزارش به مناسبت سوم تیرماه سالروز تاسیس خبرگزاری مهر و مروری است بر تاثیرگذارترین تیترهای خبرگزاری مهر به انتخاب خبرنگارانش.

مجله مهر: 11 سال خبررسانی دقیق و سریع و مطمئن. «خبرگزاری مهر»رسانه‌ای که اولین دهه عمرش را به پایان رسانده و حالا به یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌های ایران تبدیل شده است، امروز سوم تیرماه، یازدهمین سال فعالیتش را جشن گرفت.  خبرها و گزارش‌های مهر در دهه اول عمر این خبرگزاری، تاثیرها و بازخوردهای فراوانی داشت. گاهی مسئول کم‌کاری را مجبور به عذرخواهی کرده. گاهی سرپناهی برای بچه‌های روستایی ساخته. بعضی وقت‌ها با اطلاع رسانی به‌موقع، جلوی اتفاق‌های تلخ و بزرگ را گرفته و خیلی زود به منبعی مطمئن، سریع وقابل اعتماد برای نقل اخبار و گزارش‌ها تبدیل شده است.

به مناسبت یازدهمین سال تاسیس خبرگزاری مهر، مروری کرده‌ایم بر 20 خبر و گزارش تاثیرگذار این خبرگزاری در طول این سال‌ها

1-   راز ترک‌های تخت جمشید

«تخت جمشید ترک خورد/ عظیم ترین بنای سنگی جهان در معرض ریزش» این تیتر گزارشی بود که در بخش گزارش دومین جشنواره فصلی خبرگزاری ها و مطبوعات کشوری رتبه دوم را کسب کرد . نتیجه انتشار این گزارش استقرار تیم کارشناسی در تخت جمشید و اصلاح و مرمت سیستم فاضلاب این اثر تاریخی بود. این گزارش را این‌جا ببینید.

 

2-  نجات سمندر از سفره هشت سین!

سلسله گزارش‌های مهر درباره سمندر لرستانی، از تاثیرگذارترین گزارش‌های این خبرگزاری بود. تلاش خبرنگاران مهر برای نجات سمندر لرستان از خطر انقراض، حدود سه سال و با 40 گزارش، به صورت مستمر پیگیری شد و در نهایت منجر به ارتقای سطح حفاظت در ایران و ممنوعیت قاچاق بین المللی در اجلاس ساینس شد.

این گزارش همچنین رتبه نخست نوزدهمین جشنواره سراسری مطبوعات و خبرگزاری ها را در بخش گزارش کسب کرد. دو گزارش مهم مهر درباره سمندر لرستانی را این‌جا و این‌جا ببینید.

 

 

3-کلاس اتوبوسی!

«تحصیل 27 دانش آموز در مدرسه ای با گیربکس و کلاج و دنده!» ماجرای  دانش آموزانی که در نبود یک کلاس درس مناسب، مجبور بودند در یک اتوبوس درس بخوانند، از جمله گزارش‌هایی بود که بازتاب فراوانی داشت. شاید شیرین ترین لحظه ثبت این گزارش، دیدن عکسی بود که در آن کیف‌های بچه‌ها از شادی به آسمان پرتاب شده بود. کلاس آنها دیگر اتو وس نبود. یک کلاس ساده اما کامل بود. یک جای مناسب برای درس خواندن.

این گزارش و سلسله گزارشهای تصویری و خبری تهیه شده، وزیر وقت آموزش و پرورش را به پاسخگویی وا داشت و منجر به رفع مشکل دانش آموزان شد. این گزارش ها را این‌جا و این‌جا و این‌جا می توانید بخوانید.

 

4- آبی که طعم نفت داشت

«اینجا همه چیز بوی نفت می دهد». گزارش مهر با این تیتر شروع می شد. گزارش از زندگی سخت مردمی که سال‌ها بود نفت سرسفره‌شان آمده بود. اما داخل آب آشامیدنی‌شان شده بود. 

برای این موضوع در حدود 70 گزارش خبری و تصویری طی 5 سال تهیه شد. این گزارش‌ها منجر به احداث مجتمع آبرسانی کوثر و پرداخت خسارات توسط وزارت نفت شد تا به این ترتیب، مشکل 11 ساله آب آشامیدنی مردم شهر رفع شود و آب خوش از گلویشان پایین برود. گزارش‌های مهر از این سوژه را این‌جا و این‌جا ببینید:

 

5- دست‌های معصومه، دست‌های مردم

گزارش خبری و تصویر زندگی کابوس وار معصومه و مشکل پوستی او که لحظه به لحظه کنده می شد از جمله گزارش‌های دردناک مهر بود. این موضوع همیاری و کمکهای زیاد مالی، حمایتی و درمانی زیادی را متوجه این خانواده کرد به نحوی که گرچه این بیماری درمانی نداشت. اما وضعیت زندگی این خانواده را بهبود بخشید و شرایط را برای تحمل بیماری این کودک  بهبود بخشید. برای کمک به درمان معصومه 400 میلیون تومان کمک نقدی جمع شد. این گزارش را این‌جا ببینید.

 

6- ممیزی لیلی و مجنون

قلم قرمز ممیزی بر لیلی و مجنون نظامی. این، خبری بود که سرویس «فرهنگ و ادب» خبرگزاری مهر منتشر کرد. ماجرای ممیزی کتاب «لیلی و مجنون» بعد از انتشار این خبر آن‌قدر دامنه‌دار شد که بسیاری از مدیران وقت وزارت ارشاد را به پاسخگویی واداشت و تا مدت‌ها نقل محافل و سوژه محافل ادبی بود. اهالی فرهنگ و ادب البته گزارش خواندنی «مهر» از خانه «سیمین دانشور» ساعاتی پس از فوت او را هم از یاد نبرده‌اند. گزارشی که پر بود ازجزئیات خواندنی وعکس‌هایی که برای اولین‌بار منتشر می‌شد.

 

7- اولین ایرانی فیفا

انتخاب یک عضو ایرانی در بالاترین سطوح فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) رویایی بود که پس از سال‌ها با خبررسانی اختصاصی «مهر» کام مردم ورزش‌ دوست ایران را شیرین کرد.مهر، اولین رسانه‌ای بود که خبر عضویت «علی دایی» در کمیته اجرایی فیفا را منتشر کرد.اما این فقط یکی از اخبار اختصاصی و تاثیرگذار گروه ورزشی خبرگزاری مهر بود. گروهی پرکار که به عنوان یکی از وزنه‌های رسانه‌ای در ورزش ایران شناخته می‌شود.

 

8-«لاله» واژگون!

پروژه پرسروصدای «لاله» شاید جنجالی‌ترین ماجرای حوزه سینمایی در چندسال اخیر باشد. پروژه ای که با حمایت‌های برخی افراد نزدیک به محموداحمدی نژاد ،بودجه کلان ،موضوع حاشیه‌ساز و کارگردان خبرسازش، سروصدای فراوانی به پا کرد. گزارش‌های افشاگرانه خبرگزاری مهر درباره این فیلم، از تاثیرگذارترین خبرهای حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر در چندسال اخیر بود. گروه فرهنگ و هنر مهر در یک سال گذشته ماجراهای سریال خبرساز «سرزمین کهن» را هم پیگیرانه دنبال کرده‌اند وبازخوردهای این گزارش‌ها به روشن شدن وضعیت سریال و حاشیه‌های پیرامون آن کمک فراوانی کرد.

 

9- قطع اخبار به خاطر تحلیل مقاله مهر

یکی از مهمترین مطالب حوزه بین الملل که در سال های اخیر در خبرگزاری مهر منتشر شد، مقاله ای بود مربوط به سخنان شیخ ابوالقرضاوی که علیه  مسلمانان موضع گیری کرده بود. بخش بین الملل خبرگزاری مهر طی مقاله ای به اظهارات این شیخ سلفی  پاسخ داد. جالب این‌که با انتشار این مقاله توسط خبرگزاری مهر، شبکه های خارجی زبان همانند الجزیره؛ بی بی سی و شبکه های عراقی برنامه های خود را قطع کردند و به تحلیل این مقاله پرداختند.

 

 

10- خبری که شهریه ها را کمتر کرد

پی‌گیری تصمیم دانشگاه پیام نور برای افزایش بیش از 50 درصدی شهریه دانشجویان دکتری این دانشگاه که منجر به تغییر این تصمیم و لغو افزایش شهریه توسط دانشگاه شد، از جمله خبرهای تاثیرگذار حوزه دانشگاه خبرگزاری مهر بود.

انتشار خبر نقل قول وزیرارتباطات دولت دهم با تیتر «صدا و تصویر امام زمان(عج) از لایه ای بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهان ارسال می‌شود» هم سبب واکنش‌های فراوانی شد که این وزارت‌خانه را به ارسال توضیحاتی در چند نوبت و تغییرات در سطح مدیران میانی وزارت‌خانه واداشت.

 

11 - ماجرای فساد 3 هزار میلیارد تومانی

ماجرای فساد بزرگ 3 هزار میلیارد تومانی برای اولین بار در مهر منتشر شد. خبرگزاری مهر با انتشار خبر جلوگیری از صدور مجوزتاسیس بانک آریا که مقدمه کشف این فساد بزرگ بانکی بود، در انتشار و پیگیری خبرها و گزارش‌های فساد بزرگ بانکی پیشقدم بود.

 

12- برداشت شبانه دولت از حساب بانک‌ها

اسفند ماه سال 1391 بود که دولت دهم با محوریت بانک مرکزی، برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران، با ادعای دریافت مابه التفاوت ارز پرداختی به بانک‌ها، از حساب‌های آنها برداشت کرد.

«مهر» با انتشار اختصاصی خبراین برداشت شبانه، سبب شد تا دیوان محاسبات کشور به این پرونده ورود کند.  سرانجام برای دوره ای، حکم انفصال از خدمت یک مدیر ارشد اقتصادی در رابطه با این پرونده هم صادر شد.

 

13- سهام عدالت

سال 1384خبرگزاری «مهر» با انتشار متن یک نامه، خبر از یک طرح بزرگ توسط دولت نهم داد. «فرهاد رهبر» رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت نهم، نامه ای به محمود احمدی نژاد نوشته بود و طی آن پیشنهاد اعطای «سهام عدالت» به اقشار آسیب پذیر جامعه را داد. این گونه بود که خبر اعطای «سهام عدالت» برای اولین بار توسط خبرگزاری مهر منتشر شد. سهامی که تاکنون حدود 40 میلیون نفر از مردم ایران، آن را دریافت کرده‌اند.

 

14- سونامی ارز و سکه

شهریور و مهر 1390 بود که بازار ارز و سکه، دچار توفانی غیرقابل مهار شد. نوسانات عجیب و غریب نرخ ارز و سکه سبب شده‌ بود تا قیمت سکه بهار آزادی به یک‌باره به مرز 1 میلیون تومان برسد و قیمت دلار هم سر به فلک بساید. انتشار گزارش‌های پیاپی «مهر» در این باره، درنهایت منجر به تاسیس «مرکز مبادلات ارزی» شد تا تلاطم بازار ارز، تا حدی کنترل شده باشد. از سوی دیگر، خبرگزاری مهر با پیگیری موازی این اتفاقها، گزارشی از «سرشاخه اصلی اختلالات ارزی» منتشر کرد. گزارشی که با عکسهای صرافی تعطیل شده این اخلالگر بزرگ ارزی همراه بود و سبب شد تا رسیدگی به این پرونده با جدیت بیشتری دنبال شود.پرونده ای که متهم ردیف اول آن هنوز هم در بازداشت به‌سر می‌برد.

 

 

15- خبری که آنتالیا را آننالیا کرد

مردادماه سال 84 و در حالی که دولت نهم اولین هفته‌های شروع رسمی کارش را سپری می‌کرد، انتشار نامه وزیر راه به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبرساز شد. خبرگزاری مهر با انتشاراختصاصی نامه «محمد رحمتی» وزیر وقت راه به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خبر از دستور ممنوعیت پرواز شرکت‌های داخلی به مقاصد سه گانه در ترکیه داد. در این نامه که بعد از انتشار توسط خبرگزاری، از سوی مسئولان وقت تایید هم شد، سفر شرکت‌های هواپیمایی داخلی به «آنتالیا»، «بدروم» و «مارماریس» ممنوع اعلام شد.

هرچند برخی صاحبان تورها با نفوذ و لابی‌های پی در پی، پس از مدتی وقفه، توانستند پروازهای خود به این شهرها را از سر بگیرند. اما انتشار خبر اولیه این ممنوعیت توسط خبرگزاری مهر، موجی خبری دررسانه‌های کشور به راه انداخت.

 

16- ماجرای بنزین‌های آلوده وارداتی

23 دی‌ماه سال 92، یک گزارش مستند از مهر، موج خبری بزرگی به راه انداخت. آن روزها ماجرای آلوده بودن بنزین‌ها، بحث داغ روز بود و حتی دستمایه ای برای دعواهای سیاسی و جناحی هم شده‌بود. اما «خبرگزاری مهر» نخستین خبرگزاری در ایران بود که با انتشار اسناد و مدارک و به‌ دور از دعواهای آلوده سیاسی، مستنداتی درباره بنزین‌های وارداتی بی کیفیت چینی منتشر کرد. گزارشی که بازتاب‌های فراوانش، نشان از تاثیرگذاری این گزارش داشت.

 

17- خبری که جلوی ورود شاه اردن را گرفت

«پس از 30 سال، ملک عبدالله پادشاه اردن اعلام آمادگی کرده است تا در نوروز به تهران سفر کند.» ماجرای جشن‌های  پرسروصدای نوروز در دولت‌های نهم و دهم ، حالا به نظریه «مکتب ایرانی» هم رسیده بود و جشن‌های نوروزی دولت، محل به نمایش گذاشتن تئوری‌های رئیس دفتر جنجالی رئیس جمهور سابق شده بود. حالا اما صحبت از ورود کسی شده بود که با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، کمترین سنخیتی نداشت. انتشار خبر ورود پادشاه اردن به ایران، آن قدر در رسانه‌های داخلی بازتاب داشت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم به واکنش واداشت. انتشار غیرمنتظره این خبر و مخالفت‌های شدید با ورود پادشاه اردن سبب شد تا این ماجرا به صورت کامل منتفی شود و خبری از پادشاه اردن در جشن نوروز ایران نباشد. این خبر را این‌جا بخوانید.

 

18- انگشتانی که کرایه عبور از رودخانه بود

مشکل عجیب اهالی روستای «گاودانه» را شاید حالا همه مردم بدانند. مشکلی که تا همین چندسال پیش کاملا ناشناخته بود. اما گزارش و عکس‌های اختصاصی خبرگزاری مهر از ساکنان روستایی که مجبور بودند هرروز برای عبور از رودخانه، سوار وسیله‌ای ترسناک به نام «گرگر» شوند بازتاب‌های فراوانی داشت.

سواری اجباری با گرگر، هربار انگشتی از دستان بچه‌ها و بزرگترها را قطع می‌کرد. اما انتشار گزارش مهر سبب شد تا همه ایران گاودانه را بشناسند و سیل اعلام آمادگی برای کمک به اهالی روستا به راه بیفتد. یکی هزینه احداث پل را تقبل کرده بود و یکی دیگر هزینه‌های درمان انگشتان اهالی را. هرچند انتشار گزارش مشکلات اهالی روستای گاودانه با واکنش منفی چندتن از مدیران وقت محلی و تهدید خبرنگار همراه شده بود، اما پایان خوش عبور از رودخانه، خستگی کار را از تن بروبچه‌های مهر به در کرد.

 

19- به خاطر «هانیه»

شکنجه وحشیانه دخترک 8 ساله توسط ناپدری سنگدل. این، خبری بود که خبرنگار گروه اجتماعی مهر، در روزهای آخر فروردین ماه سال 1390 منتشر کرد.

 

هانیه ۸ ساله توسط ناپدری اش به فجیع ترین وضع ممکن مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفته بود. به طوری‌که دو ساعد دستش شکسته و اغلب نقاط بدنش با اجسام مختلفی سوزانده شده بود. انتشار این خبر سبب شد تا اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی وارد عمل شود و ناپدری سنگدل را دستگیر کند. پرونده هانیه بلافاصله به دادگاه رفت و ناپدری سنگدل محاکمه شد. ماجرای هانیه تا مدت‌ها بحث اول خبرنگاران حوزه حوادث بود. ماجرایی که خبرنگار مهر، آن را منتشر کرد و تا مدت‌ها اخبار تکمیلی ماجرای محاکمه ناپدری هانیه و روند درمان دخترک 8 ساله را به اطلاع مردم می رساند.

 

20- مورد عجیب «پیدن کوئید»

حتی اسمش هم آان قدر ناآشناست که کسی تصور نمی‌کند «پیدن کوئید» نام محلی در ایران باشد. اما خبرگزاری مهر این روستای محروم و عجیب را به ایران شناساند. روستایی که به معنای واقعی کلمه، «کشف» شده بود. زندگی اهالی روستا بی شباهت به زندگی غارنشینان  نبود. جایی نزدیک جیرفت و عنبرآباد که تا به حال نه تنها پای دوربین و ضبط صوت خبرنگاری، که حتی پای انسان‌های شهرنشین هم به آن باز نشده بود. مردمش مثل انسان‌های اولیه زندگی می‌کردند، تجارت‌شان هنوز معامله پایاپای با «پیله ور» ها بود و چیزی از اجتماع و سیاست و زندگی شهری نمی دانستند.

انتشار بیش از 6 گزارش تصویری اما، اهالی «پیدن کوئید» را به مردم ایران شناساند. آنها حالا دیگر  کسانی را داشتند که دلسوزشان باشند، زخم‌های تن‌شان را بی مرهم نگذارند و حداقل امکانات اولیه برای زندگی را برایشان فراهم کنند. حالا مردم ایران با «مهر» به «پیدن کوئید» نگاه می‌کردند.

(خبرگزاری مهر)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد