همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بیشه دالان بروجرد نیازمند احیا و توجه بیشتر می باشد


  

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد با بیان اینکه بارندگیهای سال زراعی جاری موجب احیای "بیشه دالان" شده است، خواستار جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در حریم این تالاب شد.talabe_bishe_dalan2.jpg

امیر ساکت در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از وضعیت نامساعد تالاب بیشه دالان بروجرد به خبرنگار مهر گفت: بیشه دالان بروجرد یکی از زیستگاههای طبیعی و خدادادی بوده که این روزها در حال نابودی است.

وی افزود: این منطقه در این چند سال توسط کشاورزان از بین رفته و به اراضی کشاورزی تبدیل شده است.

ساکت با بیان این مطلب ادامه داد: درآمد حاصل از گردشگری در این منطقه به مراتب بیشتر از درآمد کشاورزان است که با حفاظت و نگهداری از این زیستگاه به طور قطع سود بیشتری عاید دولت می شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد تصریح کرد: اگر اجازه بدهیم تصرفات غیر قانونی در این منطقه ادامه پیدا کند این زیستگاه طبیعی از بین خواهد رفت.

ساکت گفت: در حال حاضر با توجه به بارندگی های امسال حدود 200 هکتار از تالاب بیشه دالان را آب گرفته و این جای خرسندی است.

وی یادآور شد: اما با این توصیف در حال حاضر تنها 80 هکتار آن به ما واگذار شده که اگر به این صورت پیش برویم این میزان هم کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد عنوان کرد: لازم است برای جلوگیری از تصرفات غیر قانونی افراد سودجو در بیشه دالان به طور مستمر پاسگاه محیط بانی در محل این تالاب ایجاد و فعال شود.

"بیشه دالان" نام تالابی است در شهرستان بروجرد که مساحت عمومی آن حدود ۹۱۳ هکتار برآورد شده‌است. تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرار گرفته‌است.

بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده‌است که برخی ماههای سال را در این منطقه می‌گذرانند. علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند.

مار، مرغابی، خرگوش، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.

تالاب بیشه دالان از جمله تالاب هایی است که از گزند شرایط نامساعد در امان نمانده و از یک سو تصرفهای غیرقانونی اراضی اطراف بیشه دالان توسط کشاورزان و جاری شدن فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی در محیط زیست تالاب، استفاده بیش از حد سموم رفع آفات، بهره برداری تجاری از نیزار اطراف تالاب و شکار بی رویه و غیر مجاز و از سوی دیگر چندگانگی مدیریتی بین منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست موجب شده تا وسعت آن تا حد زیادی کاسته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد