همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد



کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد
جام جم آنلاین: همزمان با ثبات و کاهش نسبی قیمت ارز، بهای انواع خودروهای داخلی و وارداتی بشدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ما، پس از موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی، به علت جو روانی موجود، قیمت بازار بسیاری از این خودروها افزایش یافت و این افزایش به حدی بود که خرید بسیاری از این خودروها برای قشر متوسط دشوار و حتی ناممکن بود.

این وضع همچنین باعث رونق بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم شد و قیمت این خودروها نیز طوری افزایش یافت که دارندگان آن از فروش خودروی خود علاوه بر جبران بهای اولیه خرید، سود خوب و قابل توجهی به دست می‌آوردند. این وضع درباره بازار خودروهای نو و دست دوم وارداتی نیز با تفاوت‌های جزئی حاکم ا ست.

قیمت این خودروها ابتدا با افزایش قیمت ارز به طور طبیعی بالا رفت، اما کمی بعد با روشن شدن این واقعیت که برای واردات بسیاری از این خودروها از ارز دولتی 1226 تومانی استفاده شده است، سازمان حمایت وارد ماجرا شد و با جریمه‌های هنگفت و میلیاردی برخی از واردکنندگان سعی در تعدیل قیمت‌ها کرد.

با این حال تحولات بعدی که شامل محدودیت تخصیص ارز به این خودروها و سرانجام ممنوعیت واردات آن با هر نوع ارزی بود، بر‌جو روانی بازار اثر گذاشت و قیمت این خودروها را به نحو عجیبی بالا برد.

سقوط قیمت‌ها

یک چنین وضعی تا دو هفته پیش ادامه داشت، اما از دو هفته پیش به این سو و بویژه پس از پایان تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، قیمت خودروهای داخلی و خارجی رو به کاهش گذاشت؛ کاهشی که آنقدر زیاد است که توصیف «سقوط» واژه مناسبی برای آن به شمار می‌رود.

در بخش خودروهای صفر پرتقاضای داخلی، رکورد سقوط قیمت در اختیار سوزوکی‌ویتارا است که با 9.5 میلیون کاهش قیمت از 90 میلیون تومان به 80 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

پژوپارس در مقام دوم قرار می‌گیرد. قیمت این خودرو با شش میلیون تومان سقوط از 31 به 25 میلیون تومان رسیده است.

رانا، محصول تازه عرضه شده ایران خودرو نیز با کاهش پنج میلیون‌ تومانی مواجه شده و از 30 میلیون و 500 هزار تومان به 25‌میلیون‌و‌500 هزار تومان رسیده است. بدین ترتیب در میان خودروهای داخلی رانا در سکوی سوم سقوط قیمت قرار گرفته است.

بررسی‌های قیمتی خبرنگار ما در بازار خودروها نشان می‌دهد که تقریبا هیچ خودروی پرتقاضایی از کاهش قیمت‌های اخیر مصون نمانده است حتی خودرویی چون پراید 131 نیز دو میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته است.

در همین راستا می‌توان خودروهایی چون مگان، ام‌وی‌ام، ال 90، سمند، ماکسیما و... را با قیمت‌های جدید تهیه کرد. این گزارش می‌افزاید: سقوط قیمت‌ها در خودروهای خارجی پرتقاضا بیشتر قابل مشاهده است.

این در حالی است که با اعمال ممنوعیت نسبی واردات، انتظار می‌رفت این خودروها افزایش قیمت هم داشته باشند. با این حال قیمت این خودروها بین دو تا 15 میلیون تومان کاهش یافته است.

کمترین کاهش قیمت مربوط به تویوتا کمری است. در حالی که اتفاقا واردکنندگان قیمت مدل 2013 که تازه در بورس قرار گرفته، کاهش داده‌اند.

بیشترین کاهش قیمت هم مربوط به هیوندا 35×i با 15 میلیون تومان است. در کل کاهش قیمت خودروهای کره‌ای (کیا و هیوندا) بسیار بیشتر از سایر برندها بویژه تویوتا بوده است.

علت سقوط قیمت‌ها

فروشندگان و فعالان بازار خودرو درباره تداوم کاهش قیمت خودرو ابراز خوشبینی می‌کنند. به گفته آنان، بازار خودرو هم‌اکنون با رکود و کاهش تقاضا مواجه شده است، چراکه بسیاری از متقاضیان یا قدرت خرید خودروی نو را با افزایش قیمت‌های اخیر از دست داده‌اند یا ترجیح می‌دهند به بازار خودروهای دست‌ دوم رو بیاورند.

آنان اشاره می‌کنند که هم‌اکنون انواع خودروی صفر با تنوع بالا هم به صورت صفر پلاک شده و هم به صورت کارتکسی (فروش امانی خودروی پلاک نشده) وجود دارد، اما از شمار خریداران کم شده و احتمال کمتر شدن نیز هست.

آنان می‌افزایند: کاهش قیمت ارز و انتظار برای کاهش بیشتر آن و آغاز فصل زمستان به عنوان یک فصل راکد بـــرای بازار خودرو از دیگر عوامل کاهش قیمت‌ها به شمار می‌رود. در بخش بازار خودروهای خارجی نیز فعالان از افزایش نظارت و بازرسی قیمت بر این خودروها خبر دادند.

به گفته آنان و برخلاف تصور رایج، واردات خودرو ممنوع نیست بلکه فقط محدود شده و واردکنندگان باید منشأ ارز خود را به گمرک اعلام کنند.

روشن است با اعلام منشأ ارز، قیمت ارزی که خودرو با آن وارد شده و سرانجام قیمت نهایی فروش و سود واردکننده قابل محاسبه است لذا این شفافیت پروسه واردات و قیمت‌گذاری خود به خود و همراه با سایر عــوامل پیش گفته، باعث کاهش قیمت این خودروها شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد