همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

هرزنامه‌ها

منبع مقاله

همیار آنلاین به نقل از سایت همراه اول

هرزنامه‌ها

هرزنامه به زبان ساده ایمیل‌های ناخواسته‌ای است که معمولاً به صورت انبوه و مکرر برای شما ارسال می‌شوند. هرزنامه‌ها یکی از متداول‌ترین و در عین حال منفی‌ترین جنبه‌های دارا بودن یک آدرس پست الکترونیکی است. هرزنامه‌ها ارتباط مستقیمی با ویروس ندارند. اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن هرزنامه وجود دارد، امروزه هرزنامه‌ها به طور عمده با هدف‌های تجاری منتشر می‌شوند ولی هرزنامه‌های غیرتجاری با هدف‌های دیگری نیز وجود دارند. هرزنامه‌ها در اواسط ۱۹۹۰ وقتی که وارد اینترنت شد، تبدیل به یک معضل شد و روز به روز گسترش یافت به طوری که امروزه با یک تخمین محافظه‌کارانه ۸۰ تا ۸۵ درصد ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد و در بعضی منابع از ۹۵ درصد هم بالاتر می‌رود.
با این که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی‌های موجود امکان حذف کامل این نوع از نامه‌های الکترونیکی ناخواسته وجود ندارد، اما نرم‌افزارهایی وجود دارند که درصد بالایی از هرزنامه‌ها را تشخیص می‌دهد. در سرویس پست الکترونیک همراه اول از یکی از قوی‌ترین این نرم‌افزارها استفاده می‌شود (MailScanner)، با این حال ممکن است هرزنامه‌هایی توسط این نرم‌افزار تشخیص داده نشوند.

نحوه گزارش هرزنامه برای جلوگیری از دریافت مجدد آن‌ها

در تصویر زیر یک نامه که به صندوق یکی از کاربران mci فرستاده شده است را مشاهده می‌نمایید. می‌توان از روی موضوع این نامه حدس زد که این نامه یک هرزنامه می‌باشد در این تصویر محتوای هرزنامه ارسالی را مشاهده می‌نمایید برای گزارش هرزنامه ها دکمه ای توسط تیم نگهداری سایت اضافه شده است که با کلیک بر روی آن می توانید هرزنامه ها را گزارش بدهید. این دکمه در کنار دکمه ی پرینت با رنگ آبی مشخص می باشد. با کلیک بر روی آن از شما پرسیده می شود که آیا این ایمیل به عنوان هرزنامه گزارش شود؟ با کلیک بر روی OK هرزنامه به تیم نگهداری گزارش می شود و از صندوق ایمیلهای شما حذف می گردد. در تصاویر زیر این مطلب را مشاهده می نمایید: همانطور که مشاهده می نمایید در ابتدا در صندوق ایمیلهای من 2 ایمیل وجود داشت ولی پس از پایان عملیات گزارش هرزنامه 1 ایمیل وجود دارد.

چند توصیه مهم برای کاربران جهت کم شدن هرزنامه‌های دریافتی

با رعایت برخی نکات، می توان میزان هرزنامه دریافتی را بطرز محسوسی کاهش داد:
  1. آدرس پست الکترونیکی خود را بدون دلیل در اختیار دیگران قرار ندهید:
    آدرس‌های پست الکترونیکی به اندازه‌ای متداول شده‌اند که شما می‌توانید بر روی هر فرمی که به منظور کسب اطلاعات شما در نظر گرفته می‌شود، وجود فیلد خاصی به منظور دریافت آدرس پست الکترونیکی را مشاهد نمایید. تعداد زیادی از مردم بدون درنظر گرفتن مسائل جانبی، آدرس پست الکترونیکی خود را در هر محلی و یا هر فرمی درج می‌نمایند. مثلاً شرکت‌ها، اغلب آدرس‌ها را در یک بانک اطلاعاتی ثبت می‌کنند، تا بتوانند وضعیت مشتریان خود را در آینده دنبال نمایند. برخی اوقات، اطلاعات فوق به سایر شرکت‌ها فروخته شده و یا امکان استفاده مشترک برای آنان، فراهم می‌گردد. بدیهی است در چنین مواردی ممکن است برای شما یک پست الکترونیکی و از طرف شرکتی ارسال شود، که نه توقع آن را داشته اید و نه از آنان درخواستی مبنی بر ارایه اطلاعات خاصی را داشته‌اید
  2. بررسی سیاست‌های محرمانگی:
    قبل از ارسال آدرس پست الکترونیکی خود در سایت‌های گوناگون، به دنبال سیاست‌های سایت مورد نظر بگردید. تعداد بسیار زیادی از سایت‌های شناخته شده و خوشنام دارای یک لینک خاص بر روی سایت خود به منظور آشنایی کاربران با سیاست‌های آن سایت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی شما می‌باشند. (همواره این پرسش را برای خود مطرح نمایید که آیا ما آدرس پست الکترونیکی خود را در سایت‌هایی درج می‌نماییم که نسبت به آنان شناخت کافی داریم؟).
    شما می‌بایست قبل از ارسال آدرس پست الکترونیکی خود و یا سایر اطلاعات شخصی، سیاست‌های اعلام شده توسط سایت مورد نظر را مطالعه نموده و از این موضوع آگاه شوید که مالکین و یا مسیولین سایت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی شما دارند.
  3. دقت لازم در خصوص گزینه‌هایی که در هنگام ثبت‌نام در سایت‌ها به صورت پیش فرض فعال شده‌اند:
    زمانی که شما برای دریافت خدمات و یا یک شناسه کاربری جدید عملیات ثبت نام را انجام می‌دهید، ممکن است بخشی وجود داشته باشد که به شما مجموعه‌ای از گزینه‌ها را در خصوص دریافت پست الکترونیکی در خصوص محصولات و یا سرویس‌های جدید، ارایه نماید. در برخی مواقع، گزینه‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شده‌اند، بنابراین در صورتی که شما آنان را به همان وضعیت باقی بگذارید، در آینده نه چندان دور برای شما حجم زیادی از نامه‌های الکترونیکی که شاید انتظار آنان را نداشته باشد، ارسال گردد.
  4. هرگز برروی لینک‌های موجود در یک هرزنامه، کلیک ننمایید:
    برخی از منابع ارسال کننده هرزنامه با ارسال آدرس‌های پست الکترونیکی متغیر در یک دامنه خاص، سعی در تشخیص معتبر بودن یک آدرس پست الکترونیکی می‌نمایند. ( مثلاً تشخیص آدرس‌های پست الکترونیکی معتبر موجود بر روی دامنه mci.ir ). در صورتی که شما بر روی یک لینک ارسالی توسط یک هرزنامه کلیک نمایید، صرفاً معتبر بودن آدرس پست الکترونیکی خود را به اطلاع آنان رسانده اید. پیام‌های ناخواسته‌ای که یک گزینه "عدم عضویت " وسوسه انگیز را در اختیار شما قرار می‌دهند، اغلب به عنوان روشی به منظور جمع آوری آدرس‌های پست الکترونیکی معتبر مورد استفاده قرار گرفته که در آینده از آن‌ها به منظور ارسال هرزنامه استفاده گردد.
  5. ایجاد و یا بازنمودن شناسه‌های کاربری جدید اضافی:
    تعداد زیادی از سایت‌ها، اقدام به عرضه آدرس پست الکترونیکی به صورت رایگان می‌نمایند. در صورتی که شما بطور مداوم اقدام به ارسال آدرس پست الکترونیکی خود در سایت‌های گوناگون می‌نمایید (مثلاً برای خرید برخط، دریافت سرویس و ... )، ممکن است مجبور به ایجاد یک آدرس پست الکترونیکی دیگر به منظور حفاظت آدرس پست الکترونیکی اولیه خود در مقابل هرزنامه شوید. شما همچنین می بایست از یک آدرس پست الکترونیکی دیگر در زمانی که اطلاعاتی را بر روی بولتن‌های خبری برخط ارسال می‌نمایید، استفاده کنید. بدین تریتب می‌توان یک سطح حفاظتی مناسب در خصوص دریافت هرزنامه به آدرس پست الکترونیکی اولیه خود را ایجاد کرد.
  6. برای سایرین هرزنامه ارسال ننمایید:
    یک کاربر متعهد و دلسوز باشید. در خصوص پیام‌هایی که قصد فوروارد نمودن آنان را دارید، سختگیرانه عمل کنید. هرگز هرگونه پیامی را برای هر شخص موجود در لیست دفترچه آدرس خود فوروارد نکرده و اگر فردی از شما بخواهد که پیامی را برای وی فوروارد ننمایید، به درخواست وی احترام بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد