همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

درپی تشدید اعتراض‌ داوطلبان به آزمون وکالت 90؛


درپی تشدید اعتراض‌ داوطلبان به آزمون وکالت 90؛
نتایج آزمون کتبی بـه زودی اعـلام خواهد شد
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ( اسکودا) با اشاره به اعتراض‌ برخی از داوطلبان آزمون وکالت 90 به طراحی سوالات اظهار امیدواری کرد که نتایج آزمون کتبی در اسرع وقت و با در نظر گرفتن تمام دغدغه‌های معترضان اعلام شود. او هم‌چنین تاکید کرد که مسوولیت همه اشتباهات را می‌پذیرد.
بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان اینکه بنده در حال حاضر در اسکودا سمتی ندارم، درباره آزمون وکالت سال90 و مسائلی که پیرامون برگزاری این آزمون مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه این آزمون به صورت مسابقه و برای همه یکسان برگزار شده است، اعتراض‌های اخیر اصولا قابل بحث نیست، زیرا به هر حال افراد بر مبنای تقدم نمره و معدل انتخاب خواهند شد. حال ممکن است نمره اولین و آخرین نفر به عنوان مثال بین 20 و 15 یا 14 و 8 باشد که در هر صورت نسبت‌ها رعایت خواهد شد و افراد در جایی که بر مبنای نمره به دست آمده، باید قرار بگیرند، قرار خواهند گرفت.
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: همه اعتراضات و ایراداتی که به طور منطقی از طریق نامه و تلفن مطرح شده بود، در پایان هفته گذشته به وسیله کمیسیون گزینش و طرح سوالات مورد بررسی دقیق قرار گرفت و مواردی که به نظر کمیسیون قابل قبول بود به سازمان سنجش اعلام و درخواست شد در تصحیح پاسخ‌نامه‌ها مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه نتیجه اعلام نشده است،‌ داوطلبان می‌توانند مطمئن باشند که حقی از کسی ضایع نخواهد شد.
کشاورز افزود: برای اینکه ذهن داوطلبان در مورد نحوه کار روشن باشد باید بگویم که سوالات آزمون را همه ساله همه کانون‌ها با رعایت اصولی که تدوین و اعلام شده بر روی برگ‌های خاص و با در نظر گرفتن اصول ایمنی شدید طرح و برای اتحادیه ارسال می‌کنند.
وی تصریح کرد: سپس در فاصله نه چندان زیاد از برگزاری آزمون، کمیسیون انتخاب و طرح سوال از میان این پرسش‌ها، به طور تصادفی سوالاتی را انتخاب می‌کند و پس از بررسی از نظر محتوا و ویراستاری ادبی و حصول اطمینان از اینکه از سال 1372 تا زمان تشکیل کمیسیون این سوال‌ها تکرار نشده است، آن را فقط در یک نسخه به صورت دست‌نویس، پاک‌نویس می‌کند و پاسخ صحیح را نیز در کلید اجمالی که صرفا یک جدول است و کلید تفصیلی که در آن مستند قانونی سوال‌ درج شده، وارد می‌کند.
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: پس از آن سوالات به سازمان سنجش ارسال می‌شود و کلید اجمالی هم چند روز پس از برگزاری آزمون در اختیار آن سازمان قرار می گیرد. البته این سازمان نیز تدابیر امنیتی خود را اعمال می‌کند.
کشاورز با بیان اینکه «علی‌رغم همه دقت‌ها،‌ از آنجا که در حیطه علوم انسانی و به ویژه حقوق وجود نارسایی و اشتباه در پرسش و پاسخ مساله‌ای نیست که خیلی غیرعادی و حیرت‌انگیز باشد»،‌ افزود: از آنجا که اصولا آنچه که ساخته ذهن یا دست بشر غیرمعصوم است همواره در معرض اشکال و اشتباه قرار دارد، وجود ایراد حتی در آزمون کانون‌های وکلا نیز امری محتمل است. مهم این است که هم کانون‌ها و هم اتحادیه این عدم معصومیت را باور دارند و سعی کرده‌اند و می‌کنند از این رهگذر لطمه‌ای به داوطلبان وارد نشود و نخواهد شد.
وی گفت: با توجه به آنچه گفته شد کانون‌ها یا شخص حقوقی اتحادیه یا کمیسیون طرح و انتخاب پرسش‌ها یا سازمان سنجش نمی‌توانند مسوول اشتباهات تلقی شوند، زیرا همچنان که گفته شد کار جمعی و به صورت تیمی است و بالاخص سازمان سنجش بر مبنای آنچه به آن اعلام می‌شود، اقدام می‌کند. تنها فرد مشخص در این فرآیند،‌ رییس وقت اتحادیه یعنی بنده هستم که این مسوولیت را می‌پذیرم.
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به اینکه «یکی از مواردی که مکرر مطرح شده و می‌شود، موضوع آزمون مرحله دوم کانون وکلای مرکز است» اظهارکرد: درباره این مساله اسکودا از کم و کیف و منابع و نوع سوالات و سایر موارد آن کوچکترین اطلاعی ندارد و تبعا در این مورد هیچ مسوولیتی هم نخواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد