همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ثبت نام متقاضیان بورس دکتری خارج سال 91 از اول آبان


ثبت نام متقاضیان بورس دکتری خارج سال 91 از اول آبان آغاز می شود
تهران - مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انتشار فراخوان اعطای بورس تحصیلی ویژه دوره دکتری خارج از کشور در سال 1391 خبر داد و گفت که ثبت نام از متقاضیان از اول آبان تا 15 آذر سال 90 انجام می شود.
ثبت نام متقاضیان بورس دکتری خارج سال 91 از اول آبان آغاز می شود
'حسن مسلمی نایینی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: متقاضیان دریافت بورس دکتری خارج کشور می توانند در مهلت تعیین شده با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره کل بورس وزارت علوم به نشانی www.iranscholarship.msrt.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد: اعطای بورس تحصیلی دوره دکتری خارج از کشور به منظور تامین هیات علمی و نیروهای موردنیاز مراکز آموزش عالی و پژوهشی و دیگر دستگاه های اجرایی صورت می گیرد.
مسلمی، ظرفیت تعیین شده برای اعطای بورس تحصیلی دوره دکتری خارج از کشور سال 91 را نزدیک به 300 نفر ذکر کرد و گفت: پذیرفته شدگان بورس دکتری خارج برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه های خارجی اعزام خواهند شد.
وی با بیان اینکه داوطلبان بورس دکتری خارج کشور باید علاوه بر شرایط عمومی، دارای حداقل یکی از شرایط اختصاصی باشند گفت: دارا بودن رتبه اول تا سوم فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی ارشد، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع کارشناسی ارشد مطابق با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تایید معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تالیف کتاب‌های علمی و یا ترجمه متون علمی در زمینه مرتبط با تخصص مورد نظر از جمله شرایط اختصاصی درنظر گرفته شده برای اعطای بورس دکتری خارج است.
وی دارا بودن حداقل یک مقاله علمی- پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر داخل یا خارج ازکشور در زمینه علمی مرتبط ، داشتن گواهی اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان یافته مورد نیاز کشور، دارا بودن اختراع و یا اکتشافی که در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور به ثبت رسیده باشد و ارائه پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی و نو با تایید از مراجع ذیربط را به عنوان تعدادی دیگر از شرایط اختصاصی برای دریافت بورس دکتری خارج عنوان کرد.
مسلمی خاطرنشان کرد: برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و رازی و همچنین مربیان آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به ترتیب اولویت رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و پیمانی برای دریافت بورسیه دکتری خارج به نوعی امتیاز خواهند داشت و دارا بودن خدمات و سوابق برجسته در زمینه‌های اجرایی، ایثارگری، فرهنگی- اجتماعی و تربیتی با ارائه مدارک معتبر نیز یکی از شرایط اختصاصی متقاضیان بورس دکتری خارج به شمار می آید.
مدیرکل بورس وزارت علوم در تشریح شرایط شرکت در مصاحبه علمی و عمومی متقاضیان دریافت بورس دکتری خارج نیز اظهار داشت: حداقل معدل نمره‌های درس های کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب 14 و 16 و یا معادل آنها حسب ضوابط مؤسسات محل تحصیل و یا حوزه علمیه و میانگین نمره های دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکترای حرفه‌ای باید 16 و یا معادل آن باشد.
به گفته وی داوطلبانی که دارای پذیرش از دانشگاههای معتبر خارجی و همچنین نمره آزمون زبان MSRT حداقل 40 و یا معادل آن هستند در زمان مصاحبه در اولویت اعزام خواهند بود.
مسلمی با بیان اینکه حداکثر سن داوطلب دریافت بورس دکتری خارج در زمان تقاضا نباید از 32 بیشتر باشد، از تبصره هایی در این رابطه خبر داد و گفت: حداکثر سن داوطلب در برخی موارد می تواند افزایش یابد که برای جانبازان 25 درصد و بالاتر، حداکثر 35 سال، برای آزادگان نیز 32 سال به اضافه دو برابر زمان دوره اسارت و حداکثر 39 سال و برای رزمندگان 32 سال به اضافه دو برابر مدت حضور در جنگ تحمیلی و حداکثر39 سال خواهد بود.
وی ادامه داد: حداکثر سن مربیان عضو هیات علمی واجد شرایط و فرزندان جانبازان 50 درصد و بالاتر و فرزندان شاهد حداکثر 35 سال تعیین شده و در خصوص جانبازان 50 درصد و بالاتر، همچنین آزادگان با حداقل 5 سال اسارت و فرزندان شهدا براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور عمل خواهد شد.
مدیرکل بورس وزارت علوم تصریح کرد: داوطلبان پس از طی مراحل قبولی در مصاحبه علمی و عمومی اداره کل بورس و اموردانشجویان خارج و احراز صلاحیت‌های علمی و عمومی هیات اجرایی جذب دانشگاه و هیات مرکزی جذب وزارت مطابق مقررات مربوط ، باید حداکثر تا 31 شهریور سال 1392، نسبت به اخذ حد نصاب نمره زبان، پذیرش مورد تایید شورای تخصصی اعزام، دریافت ویزا و سایر موارد اعزام اقدام کنند و پس از اتمام زمان مذکور، قبولی فرد منتفی خواهد شد.
وی افزود: حداقل کسب نمره زبان برای اعزام داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه 50 = MSRT و برای رشته‌های علوم انسانی و هنر 55 =MSRT و یا معادل آن تعیین شده است و داوطلبان باید توجه داشته باشند که افزون بر نمره مذکور، در صورتی که دانشگاه پذیرش دهنده، قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را ملاک پذیرش خود قرار دهد داوطلب موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.
مسلمی تاکید کرد که براساس ضوابط موجود، دانشگاه پذیرش دهنده که یکی از دانشگاههای معتبر گروه یک و ممتاز خواهند بود، استاد راهنمای خارج، موضوع رساله دکتری و استاد ناظر داخل باید حتما در شورای تخصصی اعزام اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج مورد تایید قرار گیرند.
وی یادآور شد: میزان وثیقه از سوی داوطلبان دریافت بورس دکتری خارج با توجه به کشور محل تحصیل و براساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می شود و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد باید تا 31 شهریور سال 1391 فارغ التحصیل شوند.
فراهنگ**1055**1588

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد