همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بیکاری 6 هزار فارغ التحصیل کشاورزی در لرستان/ درماندگی متولیان


بیکاری 6 هزار فارغ التحصیل کشاورزی در لرستان/ درماندگی متولیان
خرم آباد - خبرگزاری مهر: استان لرستان به عنوان قطب کشاورزی کشور در حال حاضر با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی مواجه است در حالیکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از درماندگی متولیان امر در ساماندهی این فارغ التحصیلان خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان با آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه ای برای کشاورزی دارد و به همین دلیل پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می دهد.

در حال حاضر این استان با داشتن بیش از 848 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 50 هزار هکتار باغات مثمر، میزان بارندگی نرمال 570 میلیمتر، میزان 13.5 میلیارد مترمکعب آب تولیدی و خروجی از استان در طول سال و بیش از 6.5 میلیون راس دام سبک و سنگین همچنان به جایگاه شایسته خود در این بخش دست نیافته است.

لرستان درگیر کشاورزی سنتی/ بکارگیری فارغ التحصیلان زمینه ساز تحول

همچنین این استان با دارا بودن 6.5 میلیون واحد دامی در رده ششم کشور قرار گرفته و افزون بر آن در زمینه شاخص تراکم نیز رتبه اول را در کشور داراست که به عنوان یکی از مهمترین قطبهای دامپروری کشور استعداد و توانایی ایجاد فرآورده های لبنی، صنایع تبدیلی فرآورده های گوشتی و صنعت چرم و پوست را داراست.

استان لرستان از جمله استانهای غیرساحلی است که دارای سه هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از سه هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و 527 رشته قنات و دو هزار و 450 کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه است که این امکانات استان را دارای قابلیت و چشم انداز تولید 23 هزار تن گوشت ماهی در سال کرده است. در حال حاضر میزان تولید گوشت ماهی در استان بیش از پنج هزار و500 تن در سال است که رتبه اول تولید ماهیان سردابی را در بین استانهای غیرساحلی از آن خود کرده است.

این در حالیست که با توجه به آمار و اطلاعات موجود در استان، اراضی قابل کشت حدود 800 هزار هکتار است که با وجود وفور آب و 23 دشت که مرغوبترین و حاصلخیزترین اراضی را شامل می شوند فقط حدود 190 هزار هکتار از این اراضی - حدود 25 درصد - به زیر کشت آبی رفته و مابقی به صورت دیم کشت می شود.

به هر روی امروز کشاورزی به عنوان پایه اقتصاد لرستان با چالشهای متعددی مواجه است که بکارگیری فارغ التحصیلان این بخش می تواند کشاورزی سنتی لرستان را متحول کند ولی همچنان فارغ التحصیلان کشاورزی در این استان به دلایل مختلفی حجم بالایی از فارغ التحصیلان بیکار استان را به خود اختصاص داده اند.

بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی فشاری سنگین بر جهاد کشاورزی

اسحاق طاهری مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی را فشاری سنگین بر این مجموعه دانست و بیان داشت: 6 هزار نفر فارغ التحصیل رشته‌های کشاورزی با حداقل مدرک لیسانس و حداکثر دکترا در استان وجود دارد که با تمام تلاشی که کرده‌ایم در حد معمول یک هزار و 200 نفر از آنها را ساماندهی کرده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت کشاورزی استان و میزان توانایی در پاسخگویی به این حجم از فارغ التحصیلان، گفت: در بخش کشاورزی تعداد فارغ التحصیلان روز به روز افزایش می یابد و ما نیز نمی دانیم که واقعاً باید چه کار کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: بخشی از این مشکل مربوط به جهاد کشاورزی است و بخشی نیز متوجه سیاستگذاری‌های است که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید انجام گیرد.

ساز و کار اشتغال فارغ التحصیلان اندیشیده شود

طاهری مقدم تاکید کرد: تعداد فارغ التحصیلان در رشته‌های کشاورزی از دانشگاه‌ها باید از روی حساب و کتاب و با توجه به ظرفیت استان باشد.

وی افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های لازم را در استان ایجاد کنیم و هنوز اجازه تشکیل شرکت‌های جدید را به ما نداده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: طبق اصل 44 باید بسیاری از تصدی گری‌های این بخش به بخش خصوصی واگذار شود، اما هنوز مجوز دقیقی در کشور برای انجام کارها به طور پیمانکاری صادر نشده است که با این اوصاف برای بکارگیری این فارغ التحصیلان هنوز ساز و کاری اندیشیده نشده است.

تسهیلاتی که منحرف می شود!

این سخنان در حالی مطرح می شود که رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان پیش از این در سخنانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر فارغ التحصیل بیکار رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در استان وجود دارد عنوان کرد: این در حالیست که این افراد دارای مدارک بالاتر از مقطع لیسانس هستند و چشم انتظار لطف دستگاههای اجرایی مرتبط می باشند.

مهرداد فتحی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات مطلوبی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در زمینه ایجاد اشتغال این افراد جویای کار انجام شده است، بیان داشت: امیدواریم که این اقدامات به سرانجام برسد و زمینه اشتغال این افراد در استان فراهم شود.

فتحی با بیان اینکه سالانه هزاران میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی کشور و استان اختصاص داده می شود، عنوان کرد: این در حالیست که تزریق این اعتبارات هیچگونه بازخورد مثبتی در بخش کشاورزی ندارد.

بکارگیری فارغ التحصیلان راندمان کشاورزی لرستان را بالا می برد

وی با اشاره به اینکه این اعتبارات در راه تزریق به بخش کشاورزی منحرف شده و صرف کارهای ضد تولید و دلالی می شود، یادآور شد: این در حالیست که ما در حال حاضر 32 رشته تخصصی مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست داریم که اگر از فارغ التحصیلان این حوزه استفاده کنیم به طور حتم کشاورزی ما این وضعیت را نخواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه اگر از این مهندسین کشاورزی جوان و جویای کار استان استفاده شود به طور حتم راندمان کشاورزی استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد بیان داشت: دستگاههای اجرایی مرتبط باید در این زمینه همکاری لازم را سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان با تاکید بر اینکه استان لرستان پتانسیل های فراوانی در بخش های کشاورزی و منابع طبیعی دارد افزود: اگر از این فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استفاده شود بدون کوچکترین هزینه ای برای دولت کشاورزی استان توسعه و پیشرفت خواهد داشت.

به هر روی هر چند که رشد شاخص های حوزه کشاورزی با بکارگیری فارغ التحصیلان مورد تایید همه کارشناسان است ولی به نظر می رسد باید ساز و کار عملیاتی برای واگذاری امور به فارغ التحصیلان کشاورزی از سوی مسئولان ملی اندیشیده شود.


source

منبع

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1360391

خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد