همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ثبت مشخصات 1.6 میلیون شاغل جدید در مرکز آمار


رئیس مرکز آمار خبر داد؛

ثبت مشخصات 1.6 میلیون شاغل جدید در مرکز آمار

آمار اشتغالزایی کاملاً مستند است. شماره تلفن، نام پدر، کد ملی، کد پستی، شغل مورد فعالیت و استان مورد نظر کاملاً موجود است. ما هم این اطلاعات را از وزارت کار اخذ کردیم. به سراغ اینها رفتیم و دیدیم که واقعیت دارد. اگر هم کسی به اعداد شک دارد، به مرکز آمار مراجعه کند و بیاید تا ما تمام آنها را به‌طور مستند ارائه کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران به ادعاها درباره غیرواقعی بودن آمارهای اعلامی دولت پاسخ داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روزنامه ایران، متن این گفتگو در ادامه آمده است:
همانطور که اطلاع‌دارید در روزها و هفته‌های اخیر برخی از منتقدان دولت آمارهایی را از اوضاع اقتصادی کشور اعلام می‌کنند که خیلی روند مطلوبی ندارد. حتی برخی از آنها با ارسال نامه‌ها و یادداشت‌هایی به دولت و مراکز رسمی اعلام کننده آمار مانند مرکز آمار و بانک مرکزی آنها را به عدد‌سازی و آمارسازی متهم می‌کنند و می‌گویند آمار این مراکز مورد قبول نیست؟برای پاسخ روشن‌تر و شفاف‌تر به سؤال شما، به قانون استناد می‌کنم. قانون، مرکز آمار ایران را به‌عنوان یک مرجع تهیه آمارهای رسمی وتهیه حساب‌های ملی و منطقه‌ای و همچنین انتشار نتایج این حساب‌ها اعلام کرده است. این وظایف در قانون ماده 3و7 مرکز آمار به روشنی یافت می‌شود.حتی در ماده 54 برنامه پنجم توسعه نیز آمده است: مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی تهیه، تولید، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.
لذا قطعاً کسانی که آمارپراکنی می‌کنند تخلف می‌کنند، البته مردم و مراکز مطالعاتی و پژوهشی نیز آمارهای آنان را قبول ندارند و استنادی هم به آن عددها نمی‌کنند.
ما اصول حرفه‌ای آماری 3 نوع دسته‌بندی آمار پیش رو دارد. یک سری از آمارها هستند که رسمی بوده و فقط دستگاه رسمی که به عنوان مرجع رسمی اعلام آن شناخته شده حق اعلام آن را دارد. مانند نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، نرخ تورم، رشد صنعت، خط فقر، هزینه و درآمد ماهانه خانوار که اعلام‌کننده این شاخص‌ها یا مرکز آمار است و یا بانک مرکزی.
یکسری از آمارهای ثبتی هم داریم که عمدتاً در مراکز ثبتی (دستگاه مربوطه) تولید و منتشر می‌شوند. به‌عنوان مثال آمار صادرات و واردات را وزارت بازرگانی می‌تواند منتشر کند و یا میزان واردات بنزین را هم گمرک می‌تواند اعلام کند هم وزارت نفت.
یکسری از آمارها هستند که نه ثبتی است و نه رسمی. لذا بنده از آنها به عنوان آمارهای غیر رسمی غیر ثبتی یاد می‌کنم. حتی اظهار نظرهای متفاوتی هم درباره برخی آمارسازی در جامعه می‌شود را می‌توان با این عنوان از آنها یاد کرد. آمارهایی که براساس هیچ ادله کارشناسی اعلام نمی‌شود. همان طور هم شما مشاهده می‌کنید این آمارها بر پایه «محاوره» بیان می‌شود و رسمیتی هم در کشور ندارد.
آقای آذر اعلام این گونه آمارها در جامعه خیلی به چشم می‌خورد؟ همانطور که می‌بینید الآن هم بیشتر شده؟ژببینید، ما نمی‌توانیم جلوی اعلام و اظهار نظر درباره این آمارها را بگیریم. اما نکته جالب توجه این که این آمارها رسمی نیست. مردم و مراکز پژوهشی- مطالعاتی هم به آن توجه‌ای نمی‌کنند. هر آماری که از زبان مقامات رسمی بیان نمی‌شود رسمی نیست.
به‌عنوان مثال اگر یک استاد دانشگاه که حالا مقداری هم شاید با دولت غرض‌ورزی سیاسی داشته باشد، اگر بگوید نرخ رشد اقتصادی Aدرصد است، ما باید قبول کنیم؟ اصلا اینگونه نیست!
اظهار نظر در ایران آزاد است. ما هم یک کشور آزاد هستیم و مردم و کارشناسان ما هم آزاد هستند تا به راحتی اظهار نظر کنند. ما نمی‌توانیم بیاییم بگوییم شما این نامه را ننویس... اما بنده به‌عنوان رئیس مرکز آمار اعلام می‌کنم مطمئن باشید کسی به این اظهارات توجه‌ای نمی‌کند.
توجیه این افراد برای اظهار نظر چیست؟توجیهی برای اعلام آمار ندارند؛ خیلی از آنها محاوره‌ای مطالبی بیان می‌کنند که هیچ ادله کارشناسی در عقبه آن نیست. متأسفانه باید اذعان کنم این موارد به قول شما در جامعه زیاد هم شده و در رسانه‌ها هم به‌صورت گسترده منعکس می‌شود. جالب است بدانید برخی‌ها تخصص آماری ندارند واقعاً مستنداتی هم ندارند که بگویند این آمارها را از کجا استخراج کرده‌اند اما فقط اظهارنظر می‌کنند.
به‌عنوان مثال بارها مشاهده کرده‌ام که یک فردی که هیچ تخصصی ندارد و اصلاً هیچ جایگاهی هم در کشور ندارد، می‌آید و درباره پیش‌بینی قیمت مسکن و حتی قیمت کنونی آپارتمان در تهران اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: قیمت کنونی آپارتمان در فلان نقطه کشور فلان میزان است. جالب این‌که اعداد اعلام شده خیلی با میزان واقعی آن متفاوت است و حتی در رسانه‌ها نیز منعکس می‌شود. شما ببینید همین یک خبر چه‌قدر می‌تواند در انتظارات تورمی فلان خدمت یا کالا اثرگذار باشد.
اولین سؤالی که باید مردم از آنها بپرسند این است که جایگاه شما در کشور به‌عنوان اعلام کننده قیمت زمین و آپارتمان چیست. آیا وزیر مسکن هستید؟ آیا سخنگوی دولت هستید یا شاید رئیس اتحادیه املاک...
حتی بنده بارها مشاهده کرده‌ام خیلی‌ها درباره تورم هم اظهار نظرهایی می‌کنند. تورم را چه کسی اعلام می‌کند؟ باید به این سؤال پاسخ داده شود که نرخ تورم در چه مراکزی تولید می‌شود: بانک مرکزی- مرکز آمار. بنابراین تنها این دو مرجع می‌توانند این شاخص‌ها را بطور رسمی اعلام کنند. حالا سؤال این است کسی که می‌گوید این تورم درست نیست و عددی را اعلام می‌کند منبع استخراج آمارش کجا بوده؟! از کجا آمار آورده؟ خواهش بنده از کسانی که آمار محاوره‌ای اعلام می‌کنند این است که با حدس و گمان آمار ندهید؛ آمار تحلیل نیست؛ برداشت افراد هم نیست.
چرا دولت پاسخ نمی‌دهد؟خدمت شما عرض کردم، دولت نمی‌تواند جلوی همه را برای اظهار نظر بگیرد. قرار نیست دولت در مقابل هر اظهار نظری که در جامعه می‌شود موضع رسمی اتخاذ کند. اگر این گونه باشد که ما باید هر روز جوابیه بدهیم. خود مردم به این آمارها توجه‌ای ندارند.
اعلام آمارهای رسمی در دنیا چگونه است؟ آیا در دیگر کشورها هم روال این گونه است که یک کارشناس حالا به دلیل غرض ورزی با دولت یا... نامه‌ای بنویسد و تمام آمارهای رسمی را انکار کند و حتی دولت را متهم کند که آمارسازی می‌کند؟
نه، اصلاً. واقعیت این‌است که در دنیا به مراکز رسمی اعلام آمار اعتماد می‌کنند. بنده در هیچ کجای دنیا ندیدم که یک کارشناس و یا مرکز پژوهشی به دولت تهمت بزند که شما آمارسازی می‌کنید!
مطالعاتی هم که در مراکز آماری 110 کشور جهان انجام داده‌ایم نشان می‌دهد، هنگامی که مراکز آماری 110 کشور مذکور آماری را از شاخص‌های کلان اقتصادی اعلام می‌کنند، دیگر کسی و یا نهادی به‌خود اجازه نمی‌دهد درباره آمار اعلامی توسط مرجع رسمی اظهار نظر کند و حتی بگوید: شما دروغ می‌گویید و آمار شما مورد قبول نیست. اینها مشاهداتی است که تنها در کشور ما یافت می‌شود.
چرا در ایران این گونه است؟نمی‌دانم. باید از کسانی که فرافکنی آماری می‌کنند بپرسید.
برخی در آمارها تشکیک می‌کنند. به عنوان مثال همین چندی پیش یک نماینده مجلس گفته که شغل ایجاد شده توسط دولت نادرست است. استدلال او هم بر این است که چطور ممکن است که دولت با رشد اقتصادی صفر و حالا یک درصد اعلامی توسط برخی مراکز آماری بین‌المللی مانند IMF در سال 89 حدود یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کند. در حالی که در سال‌های 86-83 با رشد اقتصادی 6درصدی تنها سالانه حدود 600 هزار شغل ایجاد شده است.
ما وظیفه نداریم به هرکسی که اظهارنظر می‌کند، پاسخ دهیم. بنده کاری با اظهار‌نظر شخص خاصی ندارم، اما این آمارها کاملاً مستند است. شماره تلفن، نام پدر، کد ملی، کد پستی، شغل مورد فعالیت و استان مورد نظر کاملاً موجود است. ما هم این اطلاعات را از وزارت کار اخذ کردیم. به سراغ اینها رفتیم و دیدیم که واقعیت دارد. اگر هم کسی به اعداد شک دارد، به مرکز آمار مراجعه کند و بیاید تا ما تمام آنها را به‌طور مستند ارائه کنیم.
اما در پاسخ به این سؤال که چرا در آن زمان با رشد اقتصادی 6 درصدی 700 هزار شغل ایجاد شد ولی الآن با رشد (...) یک میلیون و 600 هزار شغل، باید گفت که بروید سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال دولت‌ها را بررسی کنید. در آن صورت متوجه می‌شوید که سیاست اشتغالزایی دولت آقای احمدی‌نژاد تأکید بر مشاغل خانگی و کوچک است. لذا با رقم 15-10 میلیون تومان می‌تواند یک شغل ایجاد کند. اما در دولت‌های گذشته سیاست بر ایجاد شغل‌های بزرگ و سرمایه‌بر بود.
نکته بعد اینکه باید توجه داشت سرانه شغل در دولت‌های قبلی حدود 150 میلیون تومان بوده، اما هم‌اکنون این عدد حدود 15-10 میلیون است. از سوی دیگر درباره رشد اقتصادی اعلام شده: بنده رشد اقتصادی اعلام شده را هم قبول ندارم، چرا که طبق برآوردهای کارشناسی مستند بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی خیلی بالاتر از این اعداد است و معتقدم کسانی هم که به آمارهای صندوق بین‌المللی و بانک جهانی استناد می‌کنند، دارند کم‌لطفی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد