همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

علل مهاجرت نخبگان و راهکارهای مدیریت آن بررسی شد


علل مهاجرت نخبگان و راهکارهای مدیریت آن بررسی شد

چهارمین نشست کارگروه تخصصی استادان علوم اجتماعی با موضوع «علل مهاجرت نخبگان و راهکارهای مدیریت آن» به همت مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی و با حضور چند تن از استادان و صاحبنظران دانشگاه‌های تهران برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در این نشست، حجت‌الاسلام دکتر "فلاح رفیع" رئیس این مرکز ابتدا به بعد فلسفی و قرآنی مهاجرت پرداخت و با بیان اینکه همیشه نباید جلوی رفتن نخبگان را گرفت؛ گفت: باید کاری کنیم که فکر و روح نخبگان مهاجرت نکند، چرا که ما با دل و فکر آنها سرو کار داریم نه با جسم و تن‌شان.
فلاح رفیع با متنوع دانستن عوامل مهاجرت نخبگان، عامل فرهنگی را مهم‌ترین آن عنوان کرد و اظهار داشت: اگر عوامل فرهنگی تامین شود، مسائل اقتصادی، امنیتی و... در پرتو آن حل خواهد شد.
رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی تقویت خودباوری، فراهم شدن زمینه رشد فکری، علمی و رشد استعدادها، پاسداشت واقعی عالمان و نخبگان، خروج از سیطره فکری غرب و بهره‌گیری از تجربه بشری و عقلانیت جمعی را مهم‌ترین راهکارها در مدیریت مهاجرت نخبگان از کشور ذکر کرد.
بر اساس این گزارش دکتر مصطفی اجتهادی استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه یک جامعه سنتی در مسیر صنعتی شدن دچار تغییراتی در ساختار می‌شود گفت: جامعه سنتی انسان‌ها را در چارچوب قرار داده و محدود می‌کند در حالیکه در جامعه صنعتی، مفهوم شهروندی فردیت، رشد می‌کند و این فرد است که تصمیم می گیرد.
وی درصدی از مهاجرت در جوامع سنتی را طبیعی و منطقی دانست و با مهم ارزیابی کردن نقش دولت در زمینه سازماندهی ساختار، گفت: امروزه دولت در تمامی عرصه‌ها حتی خانواده هم وارد می‌شود، بنابراین اگر قانون‌گذار با شناخت ساختارها و همچنین بر اساس تجربیات شهروندی به قانونگذاری مبادرت کند این عامل می‌تواند از مهاجرت نخبگان از کشور جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: دولت‌ها باید در جریان سازماندهی و قانون‌گذاری، ذهنیت افراد را بر اساس عقل و احساسات و عواطف و با استفاده از ابزارهایی مانند رسانه به سمت مناسب و ایده آل سوق دهند.
همچنین دکتر ابوتراب طالبی مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، با تأکید بر لزوم تفکیک قائل شدن بین سطوح تحلیل در بررسی مهاجرت نخبگان بدلیل جایگاه اجتماعی و رشته‌های آنان، راهکارهای جلوگیری از مهاجرت نخبگان در هر مورد را‌، متفاوت دانست.
وی گفت: تقویت رابطه بین نخبگان و سازمان‌ها و ارگان‌ها و توجه به احساسات و عواطف آنان از عوامل مهم در جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج کشور است.
طالبی تأسیس شرکت‌هایی برای فعالیت نخبگان، همچنین مراکز کاریابی برای نخبگان در دانشگاه‌ها و ایجاد فضای امنیت و ثبات سیاسی را از دیگر عوامل موثر مدیریتی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان دانست.
بنابر این گزارش دکتر حسن ملکی نیز با اشاره به فرایند صنعتی شدن جامعه گفت: معتقدم در این فرایند باید تغییرات را مدیریت کنیم نه اینکه تافته جدا بافته باشیم؛ چرا که ما تحت تاثیر برخی اتفاقات هستیم اما باید از این اتفاقات استفاده کرده و ضمن مدیریت آن، به سمت اهداف ایده‌آل خود حرکت کنیم.
این استاد دانشگاه توجه به فطرت و سرمایه فطری انسان را یادآور شد و گفت برای حل اساسی مسئله مهاجرت باید متناسب با فطرت و ویژگی‌های انسانی استادان دانشگاه، برای آنان لوازم و زمینه‌های حضور با نشاط در کشور را فراهم نمود. دکتر ملکی در ادامه راهکارهایی را در سه بخش مدیریتی‌، پژوهشی و آموزشی عنوان کرد.
همچنین دکتر محمدسعید ذکایی نیز با تاکید بر تفکیک رشته‌ای، گونه‌ای و سطوح علمی بین نخبگان، به بیان راهکارهایی در این زمینه پرداخت و در بین آنها بر حساسیست‌زدایی نسبت به موضوع مهاجرت نخبگان، اصلاح برخی کلیشه‌ها و از بین بردن بوروکراسی اداری در دانشگاه برای جلوگیری از مهاجرت تاکید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد