همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

طرح پژوهشی میزان شیوع واروازیس در زنبورستانها

توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اجرا شد:

طرح پژوهشی میزان شیوع واروازیس در زنبورستانها


خراسان رضوی  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات

در چهارمین روز از هفته پژوهش، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با ارسال خبری، اجرای طرح پژوهشی میزان شیوع واروازیس در زنبورستانها را اعلام کرد.


به گزارش ایانا، رییس اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماریهای دامی دامپزشکی استان درخصوص اجرای این طرح گفت: طرح فوق، در سال جاری از جمله شش طرحی است که اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با هزینه ای بالغ بر 45 میلیون ریال به عنوان یک طرح کاربردی آن را به انجام رسانده است.

دکتر رشتی باف بدست آورن میزان آلودگی در زنبورستانهای استان و شناسایی کانونهای آلوده و نیز یافتن تمهیداتی برای مقابله با بیماری واروازیس زنبور را از جمله یافته های این تحقیق دانست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مصرف مداوم سموم برای مبارزه با کنه باعث مقاومت در کنه واروا می شود و از طرفی سموم بکار رفته شده بر کاهش کیفیت عسل تولید شده در زنبورستانها تاثیر می گذارد، این طرح می تواند با تمهیداتی راهکارهای مبارزه اصولی و منطقی در زنبورستانهای آلوده را در راستای تولید بیشتر و با کیفیت تر عسل موجب شود.

او یادآور شد: بیماری واروازیس، یک بیماری انگلی است که توسط کنه واروا موجب می شود و از راه تغذیه از همولنف لارو، شفیره و زنبور بالغ باعث تضعیف جمعیت زنبور و ایجاد بیماریهای باکتریال و ویروسی زنبورستانها شده و در نتیجه به طور محسوسی از تولید عسل می کاهد.

دکتر رشتی باف از علایم این بیماری به زنبوران تلف شده، شفیره ناقص در کندوها، زنبورهای بدون بال و سیاه رنگ، کاهش تخم ریزی ملکه، لاروهای جمع شده در کنج حجرات کلنی و حمله کرم موخوار اشاره کرد.

رییس اداره اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تعداد کلنیهای زنبورعسل این استان را 75 هزار و 303 کلنی دانست./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد