همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تدوین برنامه راهبردی قارچ در وزارت جهاد کشاورزی

رییس ستاد چهارمین همایش قارچ:

تدوین برنامه راهبردی قارچ در وزارت جهاد کشاورزی


کرج  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: تشکلهای غیردولتی

گزارشگر: فاطمه مهردادیان

برنامه راهبردی قارچ در وزارت جهاد کشاورزی در چهار محور تامین خاک پوششی، تامین مادرکالچر و اسپان مادری و ارتقا تلاش فنی کارشناسان استانی و ستادی تدوین شده است.


به گزارش خبرنگار ایانا، رییس ستاد برگزاری چهارمین همایش ملی قارچ در افتتاحیه این همایش گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و مصرف آن برنامه راهبردی قارچ را تدوین کرده است.

بهروز غیبی افزود: جلسات مشترکی با شورای عالی جنگلداری و سازمان جنلگها و مراتع برای تامین خاک پوششی برگزار شده که پیشنهاد ایجاد تعرفه حداقل برای واردات خاک پیت و کاهش تعرفه خاک کنونی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: تاسیس مادرکالچر و اسپان مادری در داخل کشور از جمله محورهای طرح کاربردی توسعه قارچ است که هماهنگیهای لازم و ایجاد ارتباط بین زیست فناوری جهاد دانشگاهی مشهد و انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی صورت گرفته است.

غیبی ادامه داد: نتایج تحقیقاتی انجام یافته برای ولید مادرکالچر و اسپان مادری در برخی واحدها و اصلاح تعرفه برق واحدهای پرورش از جمله محورهای دیگر این برنامه است.

 

کاهش تعرفه برق واحدهای پرورش قارچ

غیبی با اشاره به تعرفه بالای برق در واحدهای پرورش قارچ گفت: با پیگیریهای به عمل آمده با وزارت نیرو به منظور کاهش و اصلاح تعرفه برق واحدهای پرورش مقرر شده است.

تعرفه های برق کشاورزی کاهش و برای تصویب به هیات دولت ارسال شود.

وی همچنین گفت: برگزاری کارگروه آموزش تولید و پرورش قارچ خوراکی، اسپان قارچ خوراکی و آفات و بیماریهای قارچ خوراکی با استفاده از اصول GAP با عملیات مناسب کمپوست سازی از رئوس مهم این برنامه خواهد بود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: 217 مزرعه پرورش قارچ با سطح زیرکشت 50 هکتار در کشور وجود دارد که نسبت به سال 1384 با 70 درصد افزایش حجم و 150 درصد افزایش تولید همراه بوده است.

وی گفت: میانگین عملکرد قارچ 26 تا 27 کیلوگرم در هر واحد سطح است که انتظار می رود تا پایان سند چشم انداز به 30 کیلوگرم برسد.

غیبی خاطرنشان کرد: اشتغالزایی صنعت قارچ 90 تا 95 نفر در هر واحد پرورش قارچ است که فرصت بالایی برای بکارگیری از فارغ التحصیلان کشاورزی محسوب می شود.

 

600 تن قارچ صادر شده است

رییس ستاد چهارمین همایش ملی قارچ گفت: تاکنون 600 تن از قارچ تولیدی کشور صادر شده است که با افزایش حجم تولید و برابری عرضه بر تقاضای صادرات قارچ نیز افزایش خواهد یافت.

غیبی تصریح کرد: در دنیا سالانه سه میلیون و 420 هزار تن قارچ تولید می شود که بزرگترین تولیدکنندگان آن در سطح دنیا را کشورهای چین، آمریکا، هلند، اسپانیا و لهستان تشکیل می دهند و ایران با تولید 48 هزار تن در رتبه 17 قرار گرفته است./

منبع ایانا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد