همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

شجریان به یاد مشکاتیان خواندوگریست


شجریان به یاد مشکاتیان خواندوگریست
جام جم آنلاین: در مراسم نکوداشت پرویز مشکاتیان نوازنده چیره دست سنتور، محمدرضا شجریان به همراه گروه شهناز قطعاتی را برای مشکاتیان خواند و گریست.




به گزارش خبرگزاری فارس، در مراسمی که شب گذشته با عنوان نکوداشت پرویز مشکاتیان و با حضور هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، مجید درخشانی، داوود گنجه‌ای، همایون شجریان، مهدی آذرسینا، سعید فرج‌پوری، حمید رضا نوربخش، مجید مجیدی، نیکی کریمی، ساعد باقری، حسین دهلوی، و تنی چند از هنرمندان در تالار آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد، بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم نماهنگی از فعالیت‌های هنری مشکاتیان به تهیه کنندگی محمدرضا جعفری پخش و سپس محمدرضا شجریان با بیان اینکه صحبت کردن برای پرویز مشکاتیان در نبودش برای من سخت است گفت: پرویز را همه خوب می‌شناسند و عزیز همه ما بود من هرگز باور نمی‌کنم که حضور فیزیکی او در بین ما نیست.

وی ادامه داد: پرویز دردانه‌ای در موسیقی بود و من او را از سال 55 می‌شناختم. او هنر خود را در جشن هنر سال 56 در کنار حسین علیزاده و دیگران نشان داد و از آن به بعد خیلی‌ها شیوه او را دنبال کردند.

محمدرضا شجریان ادامه داد: پرویز را از دست داده‌ایم اما با یاد او زندگی می‌کنیم من به عنوان یک فرد کوچکی از خانواده موسیقی و خانه موسیقی از شما مردم عزیز که یاد پرویز را گرامی داشتید و آن را با احترام بدرقه کردید سپاسگزاری می‌کنم که اینگونه حق شناس هستید و قدر هنرمندانی را که با شما روراست بودند را می‌دانید.

استاد آواز ایران در پایان صحبت‌های خود بیان داشت: ما وامدار شما هستیم و سعی می‌کنیم بخشی از دینمان را به وسیله هنرمان ادا کنیم.


*اجرای کامکارها و نوربخش برای مشکاتیان

در ادامه این مراسم گروه موسیقی متشکل از اردشیر کامکار، نوازنده کمانچه، بهداد بابایی نوازنده سه‌تار، و ارژنگ کامکار نوازنده تنبک، به همراه حمیدرضا نوربخش خواننده به روی صحنه آمدند تا قطعاتی را در یادبود مشکاتیان اجرا کنند.قبل از اجرا نوربخش گفت: من نه آمادگی و نه قصد اجرای برنامه به خصوص چنین برنامه‌ای که تا اندازه کافی پربار، زیبا و جذاب بود را ندارم. ولی تصمیم جمعی دوستان بر این بود که ما هم بغضمان را به این شکل با شما تقسیم کنیم.

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از تمرینات کنسرت خود ازسال 86 با مشکاتیان قطعه‌ای از ساخته‌های این آهنگساز بر روی شعری از مولانا به یاد مشکاتیان اجرا کرد.

خانه موسیقی جایزه سنتور نوازی را برگزار می‌کند

در ادامه مراسم نکوداشت پرویز مشکاتیان که به همت خانه موسیقی و با همکاری فرهنگستان هنر برگزار شد، محمدسریر مدیرعامل خانه موسیقی گفت: ما انگیزه‌های زیادی برای باهم بودن داریم و این یادبودهایی که طی این مدت برای مشکاتیان برگزار شد نشانه نفوذ و حضور ایشان در بین همه مردم است.

وی گفت: تا به حال چنین چیزی اتفاق نیفتاده که بعد از مرگ یک هنرمند مردمان هنردوست پایتخت، شهرستانها، شهرهای کوچک و دانشگاه‌ها بزرگداشت‌هایی را برگزار کنند.بر این اساس این اتفاق یگانه است و نشان می‌دهد آثار این آهنگساز همیشه ماندگار است.

وی ادامه داد: خانه موسیقی قصد دارد دو جایزه رقابتی برگزار نماید که یکی از این جوایز در شاخه سنتورنوازی بخصوص شیوه پرویز مشکاتیان برگزار خواهد شد.

سریر افزود: هدف ما از برگزاری این جایزه‌ها ایجاد انگیزه و رشد در بین جوانان است تا بتوانیم اعتبار آثار و حضور مشکاتیان را در نسل‌های بعدی پررنگ‌تر نشان دهیم.

حسین علیزاده‌: مشکاتیان تولدی دوباره پیدا کرد

بعد از پخش نماهنگی از پرویز مشکاتیان حسین علیزاده گفت: مرگ برای همه هست و نمی‌دانم چند سال دیگر در این سالن چند نفر دیگر از ما حضور نداشته باشند. ولی من هنوز باور ندارم مشکاتیان در شهر و کشوری که من زندگی می‌کنم نباشد. ولی به یقین باور کردم مرگ برای کسانی مثل مشکاتیان و هنرمندان بزرگ یک زندگی دوباره است. پرویز مشکاتیان با مرگش تولدی دوباره پیدا کرد و ما باید قدردان مردمان نیشابور باشیم که به ما یادآوری کردند که مرگ یک انسان بزرگ می‌تواند غم‌انگیز نباشد بلکه روز بزرگی در تاریخ است.

وی ادامه داد: من در احساسم جای پرویز را عوض کردم و فکر می‌کنم حتی اگر خودم نباشم او در من جاودانه است. هنوز هم که هنوز است در خلوتم اگر صدایش می‌کنم شاد می‌شوم و دیگر غمگین نیستم.
این نوازنده تار افزود: ما سالهاست که با غم عجین هستیم و خیلی کم پیش آمده که شادی‌ها ما را دور هم جمع کند. متاسفانه این مسئله به دلیل شرایطی که وجود داشته نه تنها در بین اهل موسیقی بلکه بین تمام مردم ایران به وجود آمده است. چرا که ما روزهای شاد کم می‌بینیم و تنها بهانه زندگی ما غم شده است. اما حالا که پرویز با رفتنش این درس و یادآوری را به ما کرد که می‌توانیم جنبه‌های دیگری از زندگی را ببینیم پس باید شاد بزیستیم و در شادیها همدیگر را سهیم کنیم.

علیزاده در خاتمه خاطرنشان کرد: مشکاتیان همیشه زنده خواهد بود و حتی دوستی من با او از زمانی که از این دنیا رفته عمیق‌تر شده است. ای کاش روزی باشد که مردم ایران شاد باشند و ما باید به امید رسیدن به شادی، شاد و نیرومند باشیم و اگر دوستی ما را ترک می‌کند از نیرو و انرژی نیفتیم و همانطور که پرویز امید در دل ما را بوجود آورد ما نیز این امید را برای دیگران بوجود بیاوریم.

در پایان این مراسم گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی و آواز محمدرضا شجریان به روی صحنه آمدند و شجریان درحالیکه قطعاتی را برای مشکاتیان می‌خواند برای این یار دیرینه خود نیز می‌گریست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد