همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تورم به علت وجود مایع اضافی


تورم به علت وجود مایع اضافی
آقایی 25 ساله با نگرانی از تورم شدیدی که در کیسه بیضه‌اش ایجاد شده است، به پزشک مراجعه کرده و در حالی که هیچ دردی ندارد، علت اصلی مشکل خود را هم نمی‌داند.

پزشک چه سوالاتی از بیمار می‌پرسد؟

1 - سوزش ادرار دارید؟

2 - از آلت تناسلی شما ترشحاتی خارج می‌شود؟

3 - به ناحیه دردناک اخیرا ضربه‌ای وارد شده است؟

4 - اخیرا متوجه توده یا بیرون‌زدگی در بیضه‌های خود نشده‌اید؟

پزشک در معاینه چه می‌یابد؟

پزشک، بیمار را مورد معاینه قرار می‌دهد و در معاینه متوجه می‌شود که کیسه بیضه بیمار پر از مایع شده و همین مساله باعث ایجاد تورم ظاهری شده است و در نتیجه بیمار تصور می‌کند که بیضه‌های او متورم شده‌اند؛ در حالی که این فقط تجمع مایع است. این در حالی است که بیمار در لمس دچار درد نمی‌شود و هیچ‌گونه ترشحی نیز خارج نمی‌شود. پزشک در معاینه از نور یک چراغ قوه نیز استفاده می‌کند و با مشاهده پراکنده شدن و انتشار نور در کیسه بیضه بیمار از وجود مایع در آن اطمینان حاصل می‌کند.

تشخیص پزشک چیست؟

همان طور که معلوم شده است، در کیسه بیضه بیمار مایع جمع شده است که پزشکان به آن هیدروسل می‌گویند. این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند و علت‌های اولیه و ثانویه (مانند تومور، عفونت، پیچش)‌ دارد. در افرادی که هیدروسل تشکیل می‌شود، باید سایر بیماری‌ها مانند تومور یا عفونت مورد بررسی قرار گیرند.

به همین جهت پزشک از بیمار می‌خواهد که به عنوان یک اقدام تشخیص تکمیلی، سونوگرافی انجام دهد تا بیماری زمینه‌ای دیگر کنار گذاشته شود. هیدروسل می‌تواند بدون علامت باشد یا این که باعث احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی شود.

هیدروسل در نوزادان پسری که تازه به دنیا آمده‌اند نیز ممکن است دیده شود که با آزمایش نور چراغ قوه می‌توان آن را تشخیص داد. در صورتی که پزشک در تشخیص شک داشته باشد از سونوگرافی استفاده خواهد کرد. حجم هیدروسل ممکن است در روزهای مختلف با هم تفاوت داشته باشد و نباید انتظار داشته باشید که هیدروسل باعث شود کودکتان مرتبا گریه کند. بیشتر هیدروسل‌های نوزادی ظرف 12‌‌ماه خود به خود برطرف می‌شوند ولی در غیر این صورت نیاز به جراحی پیدا می‌کند.

توصیه‌های مهم از زبان پزشک

1 - موثرترین درمان طولانی مدت برای این حالت جراحی است.

2 - برای درمان موقتی این حالت پزشک با یک سوزن استریل، مایع جمع شده را تخلیه می‌کند.

3 - هیدروسلی که تخلیه می‌شود، ممکن است مجددا تجمع یابد و تخلیه مکرر خطر خونریزی و عفونت را افزایش می‌دهد.

4 - تزریق یک ماده اسکلروزان در محل به دنبال تخلیه مایع باعث جلوگیری از تجمع مایع در آینده خواهد شد. البته از عوارض این روش می‌توان به درد و واکنش حساسیتی به ماده اسکلروزان اشاره کرد.

5 - بررسی از نظر تومور یا عفونت در بزرگسالان مبتلا به هیدروسل نباید فراموش شود.

دکتر کیوان رضوانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد